Hur göra? *snabba svar tack*

R

rattalskare

Har ljust kommit hem med två 6 veckors råttungar:love:

De är nere i buren nu och gömmer sig i huset. Ska jag ta upp dem och börja vänja dem vid mig eller ska jag låte de vänja sig vid buren under natten och börja hålla på med dem imorgon? De har förresten suttit i buren snart 3 timmar.

Sv: Hur göra? *snabba svar tack*

hmm.. vi hade våra råttor uppe i typ en timme innan vi släppte ner dom i buren. Men du kan ta fram dom nu och göra en "grotta" med händerna så dom kan ligga där, det gjorde vi iaf och dom somnade nästan:D

Okej tack då ska jag åtminstone "prata" med dem medans jag ha handen nere i buren;)

Låt dom vänja sej vid buren över natten och börja hantera dom lite smått imorgon.

sen skulle jag ta ut huset ett tag oxå, ju mindre inredning i buren att börja med är enl mej det smidigaste, men det är ju olika från person till person.

Lycka till med dom små och glöm inte visa bilder ;)

Mulles_matte skrev:
Låt dom vänja sej vid buren över natten och börja hantera dom lite smått imorgon.

sen skulle jag ta ut huset ett tag oxå, ju mindre inredning i buren att börja med är enl mej det smidigaste, men det är ju olika från person till person.

Lycka till med dom små och glöm inte visa bilder ;)

Okej, har tänkt på det också. Måste ju desutom köpa en ny bur imorgon åt dem. Eller rättare sagt ett terarrium. Katterna försöker hoppa upp på buren som nu står på marsvinsburen och marsvinsburen står på ett bord:crazy: Så de får helt enkelt byta miljö igen imorgon:crazy: Men sedan ska jag börja handskas med dem.

Jo självklart glömmer jag bilderna:angel:

Nä då, var inte orolig efter ett tag kommer det att regna bilder på Doris och Betina:D :love: :love:

Själv har jag som regel att så länge de inte är skräckslagna så pysslar jag alltid med de innan de får gå in i buren, just för att de ska lära sig att jag är deras trygghet och inte buren. Funkat finfint varenda gång :)

Okej, något tips på hur jag ska bete mig för att kunna hålla i dem? De sprattlar och ålar sig så att jag inte får något grepp om dem alls. Vill ju absolut inte klämma på dem för hårt:crazy:

Bra fråga du... Tycker mest det brukar komma naturligt, har aldrig tänkt på det riktigt.

Kan du ha de på sängen utan grejer som täcke och annat där eller så i början kanske? Så är det bara du som är intressant menar jag :)

Provade igår. De flyr ju från mig:crazy: Men efter ett tag kom de och var nyfikna:D Håller även ett lätt grepp med tumme och pekfinger om svansrote på dem och har de i vänsterhand. Och smeker dem med höger. Tänk att man varitråttlös i över 7 månader:eek:

Jomen där ser man, nyfikenheten vinner över rädslan och så småningom har man tama påttisar :D

Scheisse, har det gått så lång tid nu :eek:

Ja precis. Ena lugger i höet och sover och den andra i ett pappersrör:D

I alla fall när jag gick imorse;)

Ja precis. Hade svårt att komma över mina råttors död. Och har varit orolig för att skaffa 2 till eftersom det gått illa med de andra paren. Men nu har jag köpt dem från en zoobutik där man föder upp råttorna i hemmet.

Hehe låter som mina grabbar när de var nya :D Stackars Thor-Leif får inte plats i röret längre, börjar närma sig 500 gram nu :angel:

Jo förstår det du! Har själv inte kommit över min Sivert än, som dog i september... Inte lika länge men iaf. Honom kommer jag nog aldrig över, han var en väldigt speciell kille... :(

Okej, då vet jag vad jag har att vänta, även fast de inte kommer bli sådär jättestora. Är ju 2 honor.

Ja det är jättesvårt att komma över råttor. De har en sådan personlighet.

Honor kan bli rätt stora de med ibland *kikar på Diva som blivit tjockis* :angel: :D

Jo precis. Är som mitt första marsvin, han dog för ungefär ett år sen nu. Samma sak med honom, det går inte att komma över. Men Sivert är nog ändå svårast...

Då kanske man har sådan tur att man får två stora fina tjejer då:)

De bodde i en plastbur första natten. Var tänkt att jag skulle göra ett hemmabygge. Men katterna höll på att riva ner buren i golvet. och buren var trasig. Så fick snällt åka tillpaka till zoot och köpa ytterligare ett terrarium. ( 65 cm lång, 35 cm bred 85 cm hög) Håller på att bygga en hylla åt dem nu. Och den kommer bli cirka 40 cm lång och 30 cm bred. Och vara 12 cm hög. Då kommer även en hängmatta att hängas upp i hyllans "golv"

Ja precis. Det är verkligen jättehemskt att förlora sina djur:crazy:
Speciellt när man haft dem en längre tid. Desto mer man lär känna dem detso mer lär man sig att älska dem:love:

Ja man vet aldrig :)

Ok, låter bra det :) Så får du visa bilder på dt sen också ;) :D
Hur gör du hyllan?

Jo precis :crazy: Typ enda nackdelen med djur öht (ja det och burrengöring då :angel: :D)

Ja, man kan ju alltid hoppas.

Har limmat ihop 3 brädor. Ska sätta 4 ben på den. Och då blir et ett ytrymme under den som jag ska fästa en handduk i med 4 stycken "krokar" ( ja jag vet är urdålig på att förklara)

Ja ska vara det då:D Men det är de ju värda:love:

Ah ok :) Tänkte väl det, typ hur sjutton hänger man en hängmatta under en hylla som jag antar är av trä.... Ibland är man inte smart hehe :D

Oftast ja, men ibland blir man ju att undra - som när de tex tuggat sönder tapeten, eller varför inte har smetat ut sås i hela buren och det helt enkelt är för snuskigt för att göra rent :angel: :D

Ja, tar bild på hyllan när den är färdig innan jag sätter in den i buren.

Kan råttor hoppa 12 cm? Eller borde jag bygga dit en stege? (Kommer jag på nu när jag nästan är färdig. blir nog färdig ikväll.)

Ja du, ibland kan verkligen bli förundrad på hur de kan komma på att skita ner i buren eller göra en tokig med sina rackartyg;)

Bävar bara för att mina råttbarn har vickat ner vattenskålen över matenskålen och det i sin tur runnit ner på glasgolvet.:eek: Men det har nog förhoppningsvis inte hänt än:smirk:

Ja du, kan de inte det så är de nog rätt handikappade :D Här hemma har jag sett de hoppa 50 cm som mest när det gäller rakt upp, ännu längre när det är framåt :p

Du får la skaffa vattenflaska ;)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat