Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har svårt att tro att någon annan än polisen skulle ha med det att göra? Det är ju ett brott.Angående den påstådda kameraövervakningen. Vem ringer man om det? Jag har ju skriftligt på att de säger att de har riktat en kamera mot oss.
@landsbygdsbo, nej även ett nyttjanderättsavtal kan skrivas in. Servitut och nyttjanderätt ska inte blandas ihop för det är två olika saker, även om båda kan skrivas in i fasighetsregistret.
Nej bara ett fyrhjuligt fordon kan köra på vägen samtidigt, finns inga mötesplatser , så vi får turas om, har funkat bra de senaste 20 åren..Det är väl inget som hindrar er att nyttja den samtidigt?
@landsbygdsbo, nej även ett nyttjanderättsavtal kan skrivas in. Servitut och nyttjanderätt ska inte blandas ihop för det är två olika saker, även om båda kan skrivas in i fasighetsregistret.
Och det är klart att utformningen av avtalet har betydelse för innebörden, men vi bör kunna utgå från att Lantmäteriet vet vad som gäller. Dina gissningar tillför inget.
Lantmäteriet vet vad som gäller, under förutsättning att de har all information. tar jag kontakt med dem och förklarar hatt jag har papper på nyttjanderätten av en bit mark så säger de ju att jag har nyttjanderätten, säger jag istället att jag har nyttjanderätt dvs rätt att nyttja tillsammans med ägaren eller andra nyttjanderättsinnehavare,så rättar sig ju lantmäteriet efter den ändringen. så utan att se vad som står i avtalet så gissar vi alla!
Ja för att det ska gälla måste det ju ha varit inskrivet
Ja för att det ska gälla måste det ju ha varit inskrivet
Nej bara ett fyrhjuligt fordon kan köra på vägen samtidigt, finns inga mötesplatser , så vi får turas om, har funkat bra de senaste 20 åren..
Kostnaden för juristen kan mycket väl överstiga både ev. markköp och avstyckning med råge, innan man ens kommit halvvägs till ett avgörande.
nej, som jag skrev så bryr sig lm om vad som står inskrivet. sedan kan vi ju bara spekulera just vad som står där...Ett inskrivet avtal finns i fastighetsregistet. Lantmäteriet behöver inte analysera vad den som ringer använder sig av för ändelser i telefonen.
Om det nu ens blev en fråga huruvida någon kan ha partiell nyttjanderätt för parkering på en bostadsfastighet.
Nej som sagt det måste inte vara inskrivet för att vara giltigt.
Jo fast det är ju inte som en situation med en parkering. Dör den ene kan hindra den andre månader i sträck att nyttja platsen. Din situation med traktorvägen låter som ett typexempel där du borde ha ett servitut på vägen istället. Men så länge det fungerar så fungerar det ju
sjoberga: Jag förstår inte heller hur DU tänker. Jag ser två möjliga lösningar på problemet, nämligen a) att vi får fortsätta använda marken så som nyttjanderättsavtalet specificerar, utan att grannen också börjar använda området för parkering. För det var aldrig meningen. Det var därför avtalet upprättades, för att skydda oss för framtida problem vid ägarbyte, eller b) att vi anlägger en ny parkeringsplats på andra sidan av huset och helt enkelt lägger ner processen med grannen.
Jag förstår inte varför det är svårt att förstå att man blir förbannad på att ny granne inte vill följa ett avtal som fanns upprättat, och inskrivet i gravationsbeviset, när han köpte huset? Det var inget "dolt fel", utan fanns att läsa klart och tydligt. Och, nej, varför skulle jag vilja köpa marken från grannen, med alla avgifter som detta innebär för att stycka av tomtbiten, etc., om det går att lösa på ett bättre sätt, dvs att vi fixar en ny parkeringsplats? Det är ju ändå bara det jag gör på den andra markbiten just nu, dvs parkerar bil och hästtransport. Känns som om detta är ett svar på varför jag startade tråden, dvs hur lösa problemet smidigast. Smidigast verkar vara att kringgå grannen, låta honom få den marken som han tydligen så hett önskar använda och så använder vi vår egen mark i stället. Förstår inte riktigt varför det skulle vara fel? Nej, jag vill inte dela marken med grannen och, nej, jag vill inte köpa till hutlöst pris + alla kostnader. Är det märkligt ?