Det kan kosta lika mycket som att köpa marken och då så har man ändå inte fått något när det hela är över.
Om man har otur så har man inte ens fått rätt.
Det är sant. Det första man ska fråga när man kontaktar jurist är hur stor chansen är att man får rätt. Och såklart ha i åtanke att man nog bränner sina broar med den ägaren, ja.
Jag tänker såhär - Ger man efter helt så kan grannen i stort sett "name his price" och det -låter- på TS som att det nog skulle vara en hel del slantar. Sväljer man och betalar så tror jag att man signalerar till grannen att här kan man köra över om man vill. Det låter hemskt, men vissa människor funkar på det viset, och av TS beskrivning låter det som att denne granne är av den typen. Som hon säger, vem vet vad han hittar på härnäst. Att bedöma folk kan man bara göra själv, så jag utgår bara från TS beskrivning av sin granne.
Sätter man ned foten och ger grannen en chans att flytta skiten och kontaktar sedan jurist om denne inte gör det har man i alla fall gjort en markering att här ska det gå rätt till, inte att endast den starkaste överlever. Säger juristen att man inte kan få rätt så visst, surt. Det kostar lite, men själv får man helt klart att man inte kan vinna och det kan vara bra för ens eget huvud. Om man bara betalat tror jag man alltid känt sig lätt lurad. Säger juristen dock att avtalet gäller och att man har ensam rätt om marken så kan man ta ställning till vad man vill göra. Även om man går vidare blir det nästan aldrig rättegång, tingsrätten vill inte ta hand om fall från kreti och pleti och kommer pusha för förlikning. Troligtvis kommer grannen tvingas tillita jurist också, vilket jag inte tror de vill. Deras agenda i hela den här historien är att tjäna en hacka på TS, annars hade man inte använt sig av dessa metoder. Många lägger sig direkt och antingen flyttar vagnen, eller så kan man ofta komma till en bra förlikning.
Säger inte att mitt sätt är billigast. Det är ett fritt land och man får välja själv. Jag ville mest ge konstruktiva tips till TS OM hon väljer att gå jurist-vägen vilket hon själv verkar vara inne på.
Så mitt tips om du vill driva vidare är fortfarande:
- Ge dem en rimlig tid att flytta på skiten och informera att jurist kommer kontaktas om de inte gör det, och hänvisa till avtalet.
- Släpp det hela om de ger med sig. Gör de inte det så kontakta faktiskt jurist. Låt denne kolla på kontraktet och fråga hur det ser ut, har du rätt, kan du vinna vid tvist och hur stor är chansen att få rätt om det går så långt.
- Går man vidare därifrån tar juristen över kontakten med grannen, och grannen får även kontakta juristen från och med då.
- Kolla om du har försäkring som täcker en del av detta.