Hur göra med fodret

Fillifjonkan

Trådstartare
Tyvärr har min häst fått lindrig fång denna sommaren och vet rekommenderade att jag istället för hösilage ska ge hö till hösten. Nu är det så att hästen också har lindrig kronisk fång som väldigt sällan märks av men nu när han får hö har han börjat hosta ganska mycket. Detta känns ju förstås mycket olyckligt och nu undrar jag om det är bättre att jag trots allt ger honom hösilage ändå för jag vill ju heller inte att hans bronkit ska förvärras. Vad tycker ni?

Sv: Hur göra med fodret

Med tanke på bronkit är ju hösilage det enda du kan ge. Varför skulle du byta till torrt hö?

får inte fånghästar käka hösilage?

Visst får de äta hösilage. Jag ställde frågan till TS varför veterinären ordinerade torrt hö istället för hösilage.

Jo, visst får de äta hösilage.
Mitt ena sto, som fick problem med luftrören 2005, ordinerades hösilage, mycket utevistelse (utebox) samt torvbädd och hon blev bra relativt snabbt. Dock kommer jag alltid att betrakta henne som hosthäst och hon är fortfarande ute så mycket som möjligt, står på torv och äter hösilage.
2007 fick hon ett (lindrigt) fånganfall, men äter fortfarande hösilage utan några som helst problem.

Visst får de äta hösilage. Jag ställde frågan till TS varför veterinären ordinerade torrt hö istället för hösilage.

jag har aldrig haft fång på någon häst därför undrade jag. ursäkta då

Kontakta en weterinär som wet wad hon/han pratar om. Att byta till hö kan wara ordentligt förödande för din häst med tanke på bronkiten och en fånghäst kan absolut äta hösilage utan risk. Så dumt! Det är förstås wiktigt att ha koll på growfodrets wärden så att du ger en balanserad foderstat med rätt näring och tillräcklig torrsubstanshalt. Att ge samma ensilage som till mjölkkrona är med andra ord inte så klokt, men numera finns det ju många hösilageproducenter som tillwerkar foder i olika näringsklasser.

Jag får hösilage av grannen som brukar våra åkrar och han beställer hem speciellt hösilage med hög TS för att det ska passa hästarna då de går på fri tillgång (har även en shettis som jag inte vill ska spricka). Enligt vet är det mindre risk för fång om man ger hö istället för hösilage men som vanligt går åsikterna isär och jag känner mig så kluven.

Men med tanke på att hästen har bronkit också så har du inget annat val än att ge hösilage tycker jag. Det bästa är väl ändå att rådgöra ordentligt med veterinären när du gör foderstat till hästen.

Du bör ifrågasätta din veterinär och be om att få ett ordentligt svar om varför h*n ordinerar hö istället för hösilage.
Med tanke på bronkiten så skulle jag ge hösilage oavsett vad vet. säger. Torrt hö är förödande med tanke på damm och den höga risken för mögelsporer.
Att hösilage skulle vara sämre för fånghästar har jag inte hört.
En del vet. tror kanske att det innehåller högre halt av protein (som inte är orska till fång) men det kan variera lika mycket på hösilage som torrt hö.
Gör en ordentlig analys på grovfodret och utgå från det när du gör foderstaten i höst.

Ge honom silage du. Det finns inga fakta som stöder att det ena är bättre än det andra vad gäller hö vs hösilage vid fång. Däremot innehåller fång ofta mindre socker än hö (ensileringsprocessen förbrukar socker), vilket är ett plus ur fångsynpunkt. Men som sagt, det finns INGET annat än rent tyckande i dagsläget som säger att det ena är bättre än det andra.

Det finns hästar som fått fång när de ätit silage ja, men det finns hästar som ätit massor med silage och inte fått fång av det.

2001 hade jag ett fångsto, inte i akut fas men inte helt bra. Fick göra ett TVÄRT byta från hö till hösilage (höet möglade på skullen). Ingen fång.

Nu står jag med en fångponny, som kommer äta silage i höst och vinter. Jag kan inte lagra hö, men även utan det problemet skulle jag hellre ge hösilage, för då kan jag kontrollera vikten bättre men samtidigt ge ordentlig ättid.

Iom att din häst har bronkit så anser jag att det är ingenting att ens orda om, vänj över hästen på hösilage igen du, för hästens skull.

Jag har med haft en ponny som hade ont av fång och bronkit.
Det funkade bra med ensilage och väldigt mycket utevistelse ,detta fungerade i flera år.
Jag tror nog om man känner sin ponny väl ser man om de verkar bättre eller sämre av ett foderbyte ,ofta bättre än vad en person/vet gör vid ett kort besök många gånger.
Jag tyckte man såg väldigt fort om det var något på gång och kunde anpassa fodergivan efter behovet.

Du bör ifrågasätta din veterinär och be om att få ett ordentligt svar om varför h*n ordinerar hö istället för hösilage.
Med tanke på bronkiten så skulle jag ge hösilage oavsett vad vet. säger. Torrt hö är förödande med tanke på damm och den höga risken för mögelsporer.
Att hösilage skulle vara sämre för fånghästar har jag inte hört.
En kompis vars ponny fått fång helt nyligen fick exakt samma råd av veterinär. Den ponnyn har också bronkit. Någon orsak till råden borde det finnas. (det verkar ju inte vara en enstaka veterinär som säger så) Men personligen skulle jag inte vilja ge hö till en bronkithäst. Veterinärerna måste ju ha belägg för att de ger dessa råd, men jag vet inte vad. Ska kolla med kompisen igen.

Principiellt är det inte negativt för en fånghäst att äta ensilage. När man har jämfört hö och ensilage som skördats samtidigt då har ensilaget t o m innehållit mindre fruktan än höet.

Men ofta – fast inte alltid – är ensilaget skördat betydligt tidigare i sitt utvecklingsstadium än höet och kan då innehålla mer av de olämpliga sockertyperna.

Ett litet senare skördat ensilage är nog idealiskt för din pålle.

HH

hö har väl generellt bättre näringsvärde för fånghästar än hösilage (?) jag hade en "hosthäst" för ett par år sedan, jag fick rådet att klippa hål i botten på ikeakassarna och vattna på höet precis innan servering, då får man ju både bort dammet och behåller närningsvärdet :)

Näringsvärde är inte per definition bättre för varesig hö eller silage. Beror helt på när det är skördat osv.

Silage innehåller mer vatten, så per kg foder blir det lägre värden. Men ska man jämföra så får man jämföra per kg TS.

Så ett hö med 8.4 MJ har EXAKT lika bra näringsvärde som ett silage med 50% TS och 5 MJ/kg foder eller ett silage med 65% TS och 6.5 MJ/kg foder.

Alla tre är identiskt likvärdiga vad gäller MJ, däremot blir värdet per kilo foder lägre för silage då det är mer vatten. Men vi samma mängd TS ger man exakt lika mkt MJ.

Ska du binda damm och sporer i hö räcker det inte vattna av det tyvärr, det måste ångas eller sänkas ner helt under vatten i 30 minuter innan utfodring. Så bara vattna innan servering gör förvisso inget sämre, men räcker inte för att binda det man vill binda med blötläggning.

Principiellt är det inte negativt för en fånghäst att äta ensilage. När man har jämfört hö och ensilage som skördats samtidigt då har ensilaget t o m innehållit mindre fruktan än höet.

Men ofta – fast inte alltid – är ensilaget skördat betydligt tidigare i sitt utvecklingsstadium än höet och kan då innehålla mer av de olämpliga sockertyperna.

Ett litet senare skördat ensilage är nog idealiskt för din pålle.

HH

Skriv gärna det där i fångtråden :devil: Kanske folk slutar tjata.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 851
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V