Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

min kuse får 2 veckors helledigt å skrittas 2-3 gånger i veckan i ca 2 veckor å rids sen som vanligt. hon e lite pigg :D så det går inte å ha henne på långtidsbete...blir självmords varning efter 2 veckor :angel:

Min häst hålls igång under sommaren och vilar på vintern istället.

Mina hästar får jobba på sommaren så dom hållsigång så jag kan tävla. När en häst har villat i 3 veckor börjar den tappa kondition :)

Min häst trappas ner under en vecka och sen bete i 3-4 veckor, med ev. ngn soft skrittur i skogen. Därefter kör vi igång med ridning varannan dag ett par veckor och sen ökas det på efter hand.
Jag håller inte på med tävling.

Jag håller alltid igång ponnyn under sommaren både pga. tävlingar men
också för att det är på sommarn som det är roligast att rida!
Jag och ponnyn slappar istället mellan november/december när det är som
slaskigast och jobbigast och det är för att jag behöver det!

Vi håller igång madam för hon gillar att jobba och blir bara en sur märr om hon inte får lite för huvudet att jobba med.
Dessutom är det tävlingssäsong på sommaren.

jag rider min häst varje dag jag kan.. vi är skogsmullisar så hästen min tränas inte så hårt och han är INTE en liten muskelknutte om man säger så :p det blir ändå ofta som han får stå ett par dar på grund av att jag inte hinner rida honom eller om jag far på nån resa el liknande..eller så står han någon vecka på hösten då halkan kommer osv (har inget ridhus) ,så han står så pass mycket iaf, även fast han rids "regelbundet" :D

Jag ställer av min unghäst ca 1 månad på betet.
Dock rider jag om han börjar bli uttråkad.
Den andra kommer ridas som hon gör nu,
3-5 ggr i veckan och sen stå i 17 dagar då jag är utomlands.

jag låter endast mina hästar vila när det är extremt varmt/väldigt kallt/spöregn/extrem blåst eller om jag ska bort till någon släkting osv.

jag tycker att hästar ska ridas på betet. de mår bra av att röra sig. jag ställer inte av mina hästar, endast när jag själv har skada.

ridskolehästar tycker jag ska få 1-2månaders total vila för att vila psyket.

och visst kan man ridavarannan dag och ändå träna för tävling. se på tex distanshästarna, som tränas/tävlas hårdare än normalhästarna.

Det låter ju också bra! =) Då slipper jag känna mig "dum" som rider regelbundet ändå då..

ja brukar alltid hålla igång hästen för att hindrfa rygg skador m.m men man kan ju bara vara ute oh skritta barbacka en lång runda man behlver ju inte ha ett stenhårt pass:P

Min häst kommer inte få någon sommarvila. Mycket tack vare att hon har lätt att bli tjock på sommaren och att man har mer tid och kan hitta på skojiga grejer. Äta kan hon göra de resterande 23 timmarna på dygnet. ;)

Min häst kommer inte få någon sommarvila. Mycket tack vare att hon har lätt att bli tjock på sommaren och att man har mer tid och kan hitta på skojiga grejer. Äta kan hon göra de resterande 23 timmarna på dygnet. ;)

Ja där sa du nåt :D Det är ju trots allt en hel del timmar över om man tar en ridtripp på 1-2 tim ^^

Min häst går på sommarbete maj-september, då brukar han få vila 2 veckor, annars rider jag som vanligt. Han brukar få lite mer vila några veckor på vintern istället, då är det ju ändå inte lika ridbart ute, plus att det är mycket i skolan, blir det enklast så. :)

om du låter han vara på betet i en månad och rider 1 g i veckan barbacka och sedan månaden efter ska du tävla :eek:
så skulle då inte jag göra, för de tappar ju trots allt lite undervila.

knapp

jag ska hyra häst undersommaren och första månaden ska hon ridas 5-6 g i veckan varierat, hon kommer även gå på bra bete men stödfodras vid sidan :D Ja hon är svår föd :D
sedan 2:a månaden kommer hon ridas 1-2 g om dagen 5-6 dagar i veckan.
då kan det vara ett ridpass på morgonen /kvällen och ett mer avslappnat pass kvällen/morgonen med en skritt runda barbacka eller så.

när min häst ska få sin vila i sommar så kommer han att motioneras med ngr skritt rundor ngr dagar i veckan.. har hört mkt bla. från min tränare att man ej ska ställa av en häst helt untan ngn motion pga att de lättare "går sönder" när man väl sätter igång dem.. det vill säga att om de har ngn "svaghet" innnan avställningen så är den svagare när du väl sätter igång igen..

blev visst lite rörigt men nån kanske förstår vad jag menar:angel:!

Jag rider på precis som vanligt! :idea:
han vilar nu under värsta vinterperioden istället!
rider kanske lite lungnare nån vecka på sommaren och så brukar de bli en semestervecka då jag är borta å då får han givetvis stå!

Varför ska man inte rida när det är som bäst väder och man antagligen är ledig ett par veckor?

Jag rider hela sommaren (ev. att hon får vila nån vecka när jag är på semester) trots att ho går på bete. Istället brukar jag låta hästen vila under vintern, ungefär 2-3 veckor innan jul och 1 veckan på lovet igångskrittning och lek.

Skulle aldrig kunna låta fuxfia stå mer än en vecka, hon skulle bli smällfet på betet då och hennes ben skulle ta stryk. Bättre att hon får gå på bete och hållas igång (nästan mer än vanligt) än att hon ska få gå i en sandhage.

Nu när det är tråkigt väder och vi inte har tillgång till ridhus får hon vila en vecka. Då finns det i alla fall inget gräs som hon blir fet av.. :angel:

Jag ger mina hästar långvila på vintern, när vädret ändå är tråkigt och underlagen ofta dåligt. Fast jag ruckar lite på vilan faktiskt, nån enstaka barbackatur utan krav, eller bara till-fots-promenader i skogen. Jag känner det som att mina hästar iaf blir glada av att få komma ut o se nåt annat under vilan.

På sommarn ger jag bara nån vecka eller två ledigt om jag själv tröttnar/behöver ledigt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
577
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar