Hur gör ni?

S

sararara

Ni som har era hästar på bete dygnet runt. Hur gör ni vid regn osv? Lägger ni på dom täcke även om det inte regnar så mkt eller vid värsta ovädret? Eller gör ni det överhuvudtaget?

Om ni har lämnat stallet för dagen, åker ni dit för att lägga på dom täcke om ni märker att det regnar eller får dom överleva utan?

Vill inte att min lilla kille ska stå ute och frysa men man vet ju inte alltid när det kommer att bli regn..Är det taskigt att låta honom stå ute i regnet?

Tack =)

Sv: Hur gör ni?

Mina går ute dygnet runt sedan tre veckor, och de har aldrig några täcken på sig. Det finns gräs att äta och då håller de värmen.

Hästar tål betydligt mer än vad man tror. Det blir lätt så att vi förmänskligar dem.....

Immer

mina går ute i vinterhage pga tidigare fång osv.

de har gått ute sedan början på maj o under den här tiden har halvblodet fått täcke på sig tre gånger tror jag... o då ett ofodrat regntäcke...

shettisarna har varit nakna i alla väder ;)

Mina går ute dygnet runt sedan tre veckor, och de har aldrig några täcken på sig. Det finns gräs att äta och då håller de värmen.

Hästar tål betydligt mer än vad man tror. Det blir lätt så att vi förmänskligar dem.....

Immer

:bow: Äntligen någon som inte gulligullar sönder våra hästar!! :bow:

Mina går också ute sedan 1 månad tillbaka utan täcke och de har överlevt hittills :p De verkar varken frysa eller må dåligt av det, tvärtom!! De går snarare upp i vikt och verkar trivas bättre än någonsin med det :banana:

Under sommaren skulle det inte falla mig in att lägga täcke på mina hästar vid regn!

Däremot är jag noga tidig vår och sen höst eftersom regnet då är iskallt. Nu blir det inte speciellt kallt av regnet och de tycker oftast att det är skönt när det regnar.

De har ligghall men står bara där när det är soligt, om de for illa av regnet så hade de nog stått där när det regnade också men då går de förnöjt och betar istället.

De går på lösdrift under vintern och har inga täcken om det inte är riktigt busväder (mycet snö el dyl EJ vid riktigt kyla, då klarar de sig bättre utan). De har gått på bete sedan slutet av april och haft täcke på ett fåtal gånger pga ihållande iskallt regn.

Senast ändrad:

Lägger inte på täcke på sommaren, dom tål som sagt mer än vi tror. Men i veckan var det ett hemskt regnväder, kallt och ruskigt, så jag skulle ljuga om jag sa att jag inte funderade över täcke... :crazy:
Men det var för att jag själv frös. Blev inge täcke och hon lever fortfarande :D

hmm, fast det har hänt att jag har lagt på täcke om det ösregnar och jag vet att jag ska rida senare på dagen... Men det är för min egen lathets skull!

Haha okej :) Han får helt enkelt klara sig utan han med, han dör nog inte som sagt. Han är ju en riktig man :)

Nej... jag lägger inte täcke på mina hästar vid regn.
De har gått ute dygnet runt sedan i börja av april. Om det är ihållande regn i flera dagar kan jag ta in dem i stallet några timmar så de får möjlighet att torka upp... Men sen är det ut med dem igen.

Tilläggas kan att jag inte heller täckar mina hästar vintertid.

Dom dör inte av lite regn! ;) Aldrig att jag skulle åka fram o tillbaka till stallet för o ta på täcken mitt i sommaren!

Min brukar frysa så fort det regnar, men går hon på bete och har fri tillgång på mat och skydd av träd så får hon inget täcke. Jag tycker att det är bra att hon får vara "mera häst" några månader om året.

Så, nej jag tycker inte att det är taskigt!

Mitt skruttiga arabsto har gått utan täcke dygnet runt sen början av april. Tror knappast vädret kommer bli sämre än då nu under sommaren, men vid flera dagars kylande, ihållande regn om hästen uppvisar tecken på att behöva ett täcke så täckar jag. Men det ska mycket till då.

Har bara täck om det är snöblandat regn eller över - 10. Vilket det inte är på sommaren.
Täcke innebär mer skaderisk än det är till nytta sommar tid, tycker jag:angel:

Mina har gått ute dygnet runt sen 25/5. Dom har skog att ta skydd i om dom vill, har aldrig täcke på dom under somrarna. Dom var inne en natt när SMHI varnade för kraftig åska under natten mest för att dom inte skulle rusa genom tråden eller så om dom blev stirriga.

Jag åker inte och sätter på täcke om det börjar regna på kvällen, herregud.. dom fryser inte nu, det är sommar!

Den ena ömmar i ryggen när hon fryser så hon behövde regntäcke nån natt där i slutet av maj när det var regnigt och lite kallare väder för då frös hon och ömmade lite i ryggen, men regnar det nu när det är varmt så fryser hon inte.

Min får täcke på nätterna om det e under +10 eller om det ska regna.

E det sommarregn på dan vi pratar om så e det lugnt men kyligt regn nattetid så åker täcket på. Detta enbart för han e 24år och inte alls i kondition. Har vart konvalecens sen i höstas.
Hade han vart yngre å i kondition så skulle det inte va på tal om nåt täcke :) Kanske om det skulle regna kraftigt nån natt men ej annars.

Ja men jag ska inte sätta på något täcke, ville bara veta lite hur andra brukade göra och så. Men men tack för svar , nu vet jag!

vanligtvis inget regntäcke vid sommarregn. Men idag fick båda hästarna på sig regntäcke då det inte var ngt sommarregn utan kallt och blåsigt och sen har de tyvärr dåligt med stora träd i den sommarhagen. Bara ngr björkar och de skyddar inte särsklit bra. De spänner sig lätt båda två och blir spända vid regn.

Ja men jag ska inte sätta på något täcke, ville bara veta lite hur andra brukade göra och så. Men men tack för svar , nu vet jag!

Om du ska sätta på täcke eller ej har jag inte sagt nåt om :)
Konstaterade bara vad jag skulle gjort om min herre var yngre å i kondition :D

Mina hästar 1arab o 4 shettisar har gått ute dygnet runt sen i början på mars, araben fick täcke på sig till natten när det var frost men annars får de gå nakna. Vid sommar regn får araben ett ofodrat regntäcke på om det har varit ihållande regn i flera dagar o man ser att hon tycker det är jobbigt (fryslort o fångis så hon går inte på bete)

Liknande trådar

Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 574
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 877
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka