Hur gör ni när hästen visar rädsla?

Krockodil

Trådstartare
Något jag är lite fundersam på.

Om ni är ute och rider och hästen får syn på ex. en stillastående cykel och tycker den är ett farligt monster :eek: , vad gör du?
Låter du hästen gå fram och titta på det farliga objektet eller försöker du struta i det och rida vidare? Pratar du lugnande eller irriterat med hästen, eller är du tyst? Klappar lite på halsen under tiden eller efter ni lyckats passera?

Anledningen till att jag undrar är att jag ofta får höra motsattsen till hur man bör hantera skrämmande saker till häst. Att vissa vill visa hästen att det inte är farligt, gå fram till den läskiga saken och undersöka, prata lugnande och ge beröm. Låta hästen upptäcka att det kanske inte var så farligt och sedan förhoppningsvis inte bry sig så mycket om det nästa gång.
Andra säger att ju mer du gör hästen uppmärksam på objektet, desto mer kommer hästen att tycka att det är läskigt, då ledaren på ryggen faktiskt säger att det är något att tycka är farligt. Att berömma hästen bara förstärker det misstänksamma beteendet och att man helst bara ska rida på utan att lägga allt för stor uppmärksamhet till att hästen sneglar eller trippar åt sidan.

Så hur gör ni? // Krockodil :idea:

Sv: Hur gör ni när hästen visar rädsla?

Till en början sitter jag bara tyst och låtsas som ingenting, fortsätter bara framåt. Om hästen krånglar efter det, så låter jag den gå fram och undersöka. Säger väl nånting uppmuntrande, klappar lite när den har klarat av faran. Håller inte på och daltar alltför mycket dock, känns som att hästen kan tro att även jag är lite ängslig då.
Visst kan man tycka att det ger hästen anledning att tro att det verkligen är farligt när man som ledare uppmärksammar det "farliga", men min egen åsikt är att funkar det så funkar det. Och för mig funkar det oftast. Hästen får själv konstatera att det var ju inget farligt alls, och känner sig lite modig efteråt, och det kan jag unna den.
Men som sagt - i första hand låtsas jag som ingenting. I de flesta fall räcker det bra.

Kan ta två exempel med hästen jag rider nu. Hon är rätt stissig av sig och kan fara i luften för de mest oväntade saker. Innan jag red ut på henne själv första gången sa ägaren att hon kunde bli grymt rädd för torkade stubbar i skogen (jag vet, fjantig häst).
När jag då kom ut i skogen fanns ju en massa torkade stubbar, och visst tittade hon lite ibland och blev nervös, men i ett sånt fall är det ju att föredra att bara fortsätta framåt, föregå med gott exempel och visa att det bara är larvigt att vara rädd för torkade stubbar. Då lugnade hon ner sig.
Det andra exemplet var när det hade ställts stora lastpallar med vita skumplastliknande högar utanför stallet, och dom var ju SKITLÄSKIGA, såklart. Där vägrade hon verkligen att gå förbi, stressade upp sig som sjutton.
Då började jag med att gå fram själv, visa att det inte var farligt. Sen ställde jag mig i position snett bakom henne och bad henne gå fram själv, vilket hon gjorde. Nosade lite, och sen var det monstret avklarat. Inga problem efter det.

Nu blev det jättelångt ju. Blir lite babblig såhär på natten :angel:

När vi markarbetar jobbar vi mycket med att få hästen nyfiken på nya/farliga saker. Att den spontana reaktionen ska bli att de vill fram och undersöka.
Den äldre unghästen är väldigt nyfiken så om han studsar till för något så brukar jag bara sitta passivt och inte bry mig till en början. Han får själv gå fram och kolla eller bara fortsätta förbi. Skulle han bli stående låter jag honom stå och kolla tills han konstaterar att det är ok och går förbi. Pressar honom inte. Skulle han bli väldigt upprörd (typ som när vi blev "omringade" av en som skalade ensilagebalar och ett gäng grisar) då blev han lite uppskrämd. Då kliver jag av och visar att det inte är farligt, och ger honom lite extra stöd från marken och så går vi tillsammans.

Den yngre unghästen rids inte ännu, han vill hellre skynda sig förbi farliga grejer och då kör jag lite olika strategier för att han ska slappna av nog att gå lugnt förbi. Tycker det är viktigt att de lär sig att behärska sig när de blir rädda, och att de ska känna sig trygga i vissheten att jag fixar problemet. Då vill jag inte pressa dem förbi så de tror att de bara överlevde eftersom de var så snabba förbi.

Jag brukar fortsätta att driva min häst framåt och försöka vända hennes uppmärksamhet från det hon reagerat på.

Jag har svårt att bara ignorera saker min häst blir rädd för på uteritt då han kastar sig och försöker dra hem. Jag brukar då helt enkelt vända tillbaka dit jag vill att han ska gå och vänta ut honom. Han brukar titta på det farliga och bli alldeles spänd. När jag känner att han slappnar av lite ber jag honom gå framåt. Ibland går han förbi då, ibland gå han några steg och stannar igen. Då gör jag bara samma sak tills vi är förbi.

Om han skulle bli riktigt rädd, vilket inte hänt ännu, så hade jag suttit av och gått med honom förbi. Är jag på marken är han inte lika feg som när jag sitter på.

Det viktigaste är att inte ta tygeln o sitta som en "pannkaka" dvs inte överföra ngn spänning. Brukar säga- det är bara en.....

Är de riktigt upprörda blir de tvingade att undersöka. Nästa gång vet de det o går förbi, men blundar:rofl::bow:

Jag klickar så fort hästen släpper uppmärksamheten från "monstret". Brukar ta två-tre klick att ta sig förbi de värsta hästätande varelserna, med den fegaste hästen.

Jag har två hästar, den ena har jag haft i fem år, hon flög iluften för det mesta i början. Då satt jag bara lugnt med långa tyglar och uppmuntrade henne att gå fram och kolla monstret! Vilket nu efter flera år har resulterar i att så fort hon blir rädd( inte så ofta nu)så går hon fram till monstret alldeles självmant!

Den andra hästen e en ponny som e precis tvärtom, om jag försöker få henne att gå fram till monstret blir hon bara stressead, jag nonchalerar hennes beteende och bara håller mej lugn! Det hjälper henne att vara modigare nästa gång!

Alla hästar har sitt eget sätt att lösa problem!

Nonchalerar beteendet för det mesta alt. skrattar åt tokhästen - nordsvenskar ska vara trygga säga det, jag vet inte vad jag fick för nåt.... Visar han stor oro för det han ser brukar jag rida fram och hälsa tills han slappnar av, sen rider jag vidare. Men tittar han bara lite snett brukar det oftast inte behövas någon introduktion. Det räcker med att cykeln inte hoppar på honom för att han ska veta till nästa gång att den är harmlös.

Först låsas jag som ingenting, om han inte har vagnen så brukar vi gå fram så han får lukta. Har har vi vagnen brukar jag beröma och smacka, blir han väldigt rädd går jag brevid honom i stället.

Min brukar böja sig som en mackaron när vi går förbi något läskigt, han är inte typen som bara blåvägrar, lite övertalning och sen upprepning.
Vi går fram och tillbaka förbi det som är konstigt tills han tröttnar och fokuserar på något annat. Bara att tjata.

Min är väldigt ärlig och förbereder mig lååångt innan vad man "kan" bli rädd för. Har ju oxå lärt mig vilka stubbar, buskar, grässtrå, husknutar osv som är läskiga i hans ögon. Jag fokuserar på något helt annat än det han är rädd för, gärna ngt som är längre fram och som jag vet är "safe". Då brukar han släppa det läskiga och gå förbi som inget hänt. Givetvis får han beröm då!

Lägger vikten vid att inte trigga några flyktbeteenden när vi träffar på läskiga saker (typ stenar:D). Känner jag att hästen är på väg att kasta sig/spinga förbi gör vi helt enkelt halt med tydlig eftergift och då får hon beröm för att hon lyssnat på förhållningen. Sen ber jag om ett eller två steg framåt och sen gör vi halt igen. Om hästen gång efter gång springer förbi eller kastar sig förstärker den automatiskt sin rädsla för föremålet. Att krampaktigt börja hålla in sin häst som skyggar eller kastar gör ofta bara att hästen känner sig trängd och blir ännu mer benägen att skutta iväg. Dessutom finns risken att vi förvirrar den med våra otydliga eller nya signaler i en lite stressad situation. Alltså bör man ta sig förbi på lugnast möjliga sätt och vara noga med att hästen lyssnar.

/Em

Tycker min häst att något är konstigt så brukar jag säga 'men gå o ta den då' ungefär som man gör till en hund och då knatar hon fram och kollar närmare. Sen bryr hon sig inte mer om det.

Först sitter jag tyst och låtsas som ingenting :angel: funkar inte det så pratar jag lugnt med hästen,klappar den på halsen och driver framåt....
Går inte det så ja då är att sitta av och leda den förbi men det är det sista utvägen jag tar.....oftast går allternativ 1 men visst händer det att hon håller på att "skita" på sig för "monstret" som finns där:p

Mina brukar titta till om de ser nåt "läskigt". Det är det enda. Sen antingen går de fram och nosar eller så struntar de i grejen och vi går vidare.

Själv gör jag ingenting men kan aldrig låta bli att kommentera det med "Guuuud vad läääskigt aaaa!" typ och skratta åt dem. :angel:

Hahaha, det brukar jag också göra :rofl:

Det beror på vad för häst det är. Känner jag hästen väl brukar jag "pusha" på att vi ska fram och nosa. Är det dock en okänd häst som jag inte vet hur denna reagerar är jag något försiktigare

det beror ju på situationen, om det är tryggt att gå fram och kolla osv.

men jag brukar låta dom stå still och titta tills dom är lugna, sen vill dom ofta gå fram självmant och kolla. att tvinga fram hästen skapar bara mer stress och rädsla, så även att skynda sig förbi det läskiga. då kommer den vara lika rädd nästa gång!

om man låter hästen ta sin tid och undersöka vad det nu är så bygger man upp hästens trygghet och självkänsla. och nästa gång man ska gå förbi så minns den att det inte var farligt.

en häst måste vara avslappnad för att kunna lära sig något!

Min häst är en sån där som vill 'prova' alla saker. Om han till exempel blir rädd för en cykel som står där den inte ska stå, brukar han först stanna upp lite och kolla på den. Då sitter jag bara och låtsas som ingenting. Efter några sekunder vill han självmant gå fram mot den, och då låter jag honom göra det. Han tittar på den, nosar på den, ibland smakar han på den :D och sen är det bra. Då känns det som om han säger att 'okej, det var inte farligt, nu går vi'. Om han inte får undersöka det konstiga så 'kommer han inte över det' utan reagerar på det varje gång vi rider förbi. Knixet med honon är bara att hålla sej lugn, om man på något sätt visar att man blivit nervös/hoppar till eller likande blir han övertygad om att saken ska äta upp både honom och matte och nu gäller det att fly för livet!

Enda gången denna taktik inte fungerar är när det kommer en traktor, då hoppar jag av och han ställer sej 'bakom' mej. Då skiter han fullständigt i att traktorn kommer, men om jag sitter kvar på eller står 'bakom' honom är det skitläskigt! Förr fick han panik vid traktormöte hur vi än gjorde, men nu funkar det här bra :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 492
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat