Hur gör ni när hästen visar rädsla?

Sv: Hur gör ni när hästen visar rädsla?

Jag pratar med hästen, skämtar oftast med den: "Ja, oj vad läskig en soptunna kan vara då, akta så den inte äter upp dig" och klappar lite på halsen. Hästen får aldrig vända ifrån faran så flyktinstinkten sätts igång, den ska hela tiden stå med huvudet mot det läskiga, annars ställer jag inga högre krav, kanske driver lite smått om jag märker att hästen "klarar" av det. Om man pressar för mycket och tvingar hästen kan den explodera, så jag tycker det är bättre att bara ta initiativet lite mjukt så att hästen själv känner att den vill och vågar möta faran.
Sedan vill jag helst att hästen ska gå hela vägen fram och nosa på det läskiga, då brukar den inse att det visst inte var någon fara och kunna ignorera det ganska duktigt nästa gång vi rider förbi.
Jag har aldrig märkt att en häst är tittig på uteritter bara för att få uppmärksamhet, däremot på ridbanan så låtsas jag inte om att hästen tittar lite utan driver på, det brukar få hästen på andra tankar när den måste koncentrera sig på sin uppgift. Men jag tycker det gäller att ganska mycket kunna läsa av hästen, kunna känna hur pass rädd den är i olika situationer så man kan välja rätt tillvägagångssätt vid varje tillfälle, det är inte så smart att kraftigt driva på en mycket rädd häst eller att lugna den varje gång den skyggar på samma punkt vid ridbanan.

Jag struntar i vad han än tittar på, det vill säga bryr mig inte om det lilla han är rädd för ;)
Jag driver honom framåt, och både TITTAR frammåt, om man driver fram o tittar på te.x cyckeln så kommer hästen bli mer rädd, och inte lyssna något på din franåt drivingin;)
Lycka till !:bump:

KL

Jag ignorerar och låtsas som det regnar, rider lugnt på, utan att korta upp tygeln, kan klappa lite diskret EFTER att hästen gått förbi, som bevis på att den tänkte rätt när den höll sig på mattan och gick förbi lugnt och städat. aldrig innan, för att lugna den osv - befäster bara dess tro att det ÄR ngt att vara rädd för.

när vi möter hästätande odjur brukar det först bli en tvärnit, sedan står vi stilla och tittar på saken i kanske en minut eller lite längre, sedan får han en skänkel och om han inte lyssnar på den får han en till kraftigare. om han då tar minst ett steg fram får han mycket beröm men om han börjar backa ryter jag till riktigt ordenyligt. detta var den hårda skolan de dagar den behövs...

de dagar han är känslig vilket är för det mesta brukar ja bara prata lugnande, släppa tyglarna och ge lätta skänklar. om detta inte funkar hoppar ja av och leder honom så att vi kommer en liten bit ifrån det farliga(kanse en halv meter förbi brevlådan tex) då hoppar ja upp och allt är som vanligt igen :)

och tvärniten är från hästens sida, det är inte jag som ber om den...

Jag låtsas bara som ingenting och fortsätter rida. Det fungerar allra bäst på min häst. Samma sak som när jag köpte honom och han var rädd för en massa saker, t.ex när jag drog ut slangen i spolspiltan eller när jag slängde på honom ett täcke, så låtsas jag bara som ingenting och efter ett par gånger är det inte alls läskigt längre. Då löser sig dessutom flera andra saker som kanske kan göra hästarna osäkra, tror jag i alla fall.

Jag tycker att det är viktigt att försöka att inte överföra sina egna tankar till hästen om den blir rädd, och jag anser att det är absolut förbjudet att undvika att göra vissa saker på grund av det (som att undvika att rida förbi en sten som hästen alltid skyggar för). Jag låtsas alltid som att min häst är modigast i världen fast han inte är det. ;)

Ingen av dom där sakerna är ju fel.

Hur jag gör beror givetvis på både situationen och på hästen.
Ibland stannar jag och låter hästen titta för att sen gå förbi.
Ibland ignorerar jag hästen - den SKA kunna lita på att jag inte ber den göra något farligt!
Ibland använder jag lite skarpare hjälper om det skulle behövas.
Ibland låter jag hästen ta initiativet på att gå fram och kolla på saken.

Har nog hur många sätt som helst.
Oftast ber jag nog hästen att bara gå förbi, utan att göra så stor grej av det.
Hästar som får "göra som de vill" är enl min erfarenhet bara jobbiga och fjantiga att hålla på med och jag föredrar en häst som lyssnar på det jag har att säga och inte det deras hjärna säger är farligt :p

Jag bryr mig inte om det om hon bara tittar. Stannar hon så säger jag åt henne att lägga av och driver bestämt framåt. Det är jag som avgör om något är farligt eller inte, eftersom jag påstår mig vara ledaren och därmed har ansvaret. Min häst är mycket sällan rädd på riktikg kanske ska tilläggas.

Att låta hästen titta närmare på det som är "farligt" ökar bara fokus på att det är farligt. Likaså att prata lugnande/klappa. I din värld är inte den där prylen farlig, så varför "lugna" hästen?

Jag ar inte orkat läsa hela traden (helt slut efter en tuff arbetsdag i ett stall i tyskland), sa ni far ursäkta om nagon redan har skrivit följande.

Om hästen är uppenbarligt rädd - inte fjantig - brukar jag prata lite lugnande med den, kanske klappa lite, och rida vidare. Beroende pa vad det är later jag hästen nosa lite pa saken och se att et inte är farligt. Jag anser att om man själv är helt oberörd kommer hästen att ta saken i egna händer och fly/förbli rädd för saken. Detta eftersom den tror att ledaren/människan pa ryggen inte har märkt prylen. Om man da lugnar den saäger man "Jag har set saken och den är inte farlig". Att prata irriterat med hästen är helt obefogat - da förstärker man definitivt rädslan.
Om hästen bara tittar bukar jag inte bry mig.

Om hästen däremot är fjanig - den kanske testar eller är rädd för nagot den sett förut - brukar jag sätta mig tillbaka, fram med handen och driva pa. Detta gör jag t.ex. om jag rider i paddock/ridhus och hästen inte vill ga fram pa sparet.

Jag har två hästar, den ena har jag haft i fem år, hon flög iluften för det mesta i början. Då satt jag bara lugnt med långa tyglar och uppmuntrade henne att gå fram och kolla monstret! Vilket nu efter flera år har resulterar i att så fort hon blir rädd( inte så ofta nu)så går hon fram till monstret alldeles självmant!

Precis så fungerar min häst också. I början så tvärvände han när han blev rädd för något, men numera stannar han först och försöker sen ta sig fram för att kolla på det läskiga. Det är dock inte så att han glatt traskar fram på två sekunder, utan han behöver lite tid att samla mod. Jag sitter mest lugnt och stilla med långa tyglar och ger honom lite uppmuntrande klappar på halsen när han vågar sig fram ett par steg. Att göra tvärtom och försöka driva honom förbi "monstret" och få honom att titta på annat håll fungerar klart sämre. I bästa fall tar han sig förbi men fortsätter vara spänd ett bra tag efter och i värsta fall så slår han i backen istället. Alltså låter jag alltid honom ta den tid han behöver för att våga sig fram och titta på det som skrämt honom.

jag brukar gå mot en farliga saken och låta hästen tänka, sen tar vi några mer steg framåt till slut nosar den och vi forsätter:)

Jag brukar prata lite i normal ton, alltså inte direkt berömmande utan bara allmänt. Säger "det går bra, vi går förbi den där". Låter honom om det är praktiskt möjligt och han är lite nyfiken gå fram och titta. Han bryr sig nästan alltid mindre om saker nästa gång om han fått kolla på det en gång innan.

Ibland om det är mindre lämpligt att gå fram, rider jag bara på och klappar lite när vi är på väg förbi/efter och rider sedan vidare.

Tycker han det är ett jätte monster och fryser fast (äldigt sällan), hoppar jag av och går förbi med honom efter. Då följer han alltid med, och nästa gång vi ser något liknande går det bättre.

Absolut inga arga/irriterande ord, inget sparka med skänklana etc, det skulle bara förtydliga känslan av att "ja, det är verkligen farligt".

Jag brukar prata i " normal" ton, lungnande till polle. Sen gör jag så att han får stå och titta en liten stund innan jag börjar att försöka få förbi honom det läskiga monstret. Jag accepterar att han är nervös etc, men däremot får han absolut inte vända hemåt.

Vi kan hålla på hur länge som helst, men jag måste vinna i slutänden. När polle tagit sig förbi objektet är det mycket beröm som gäller :)

Sitter nog mest bara still tills hästen lugnat sig nog mycket för att gå förbi, kan ta en stund, men som nån sa, det är nog väldigt olika från häst till häst. Vissa saker verkar ju inte gå att lära dem att det är ofarligt, hade en häst som var rädd för ponnyer... det gick aldrig över.

Jag ser först och främst till att min egna andning fungerar. Brukar tvinga mig själv att gäspa när hästen blir rädd och sedan gå och smånynna på typ bä bä vita lam för att inte tappa andningen. Ofta hjälper bara detta för att få ner hästen på en sansad nivå och vi kan manövrera oss därifrån på, för situationen, lämpligt sätt.

Personligen uppmärksammar jag monstret och kliar hästen på manken/stryker henne utmed halsen då hon har lärt sig att det innebär avslappning från marken. Jag pratar lungt till henne och stödjer med benen så att hon inte ska vända sig bort från det farliga, oftast räcker detta för att hon (efter lite funderande) ska nosa på monstret och lungt skritta vidare.
Hästen är klok, hon vet att när jag vänder hennes huvud mot det farliga så kan det inte bitas. :laugh: Om hon blir alltför uppstressad så hoppar jag av, då går hon alltid.
Att rida arab är till och från lite vådligt. :D

Jag låtsas som ingenting och fortsätter rakt fram. Driver på, gör några förhållningar och halvhalter för att rikta uppmärksamheten på mig och ber hästen gå framåt. Eftergift när vi kommit förbi "faran". Funkar 80% av fallen. Mer än så behövs oftast inte. :)

Om min kamel blir "tittig" och småspänd över något brukar jag småprata med honom och kalla honom kärleksfullt för "skräphäst" och eftersom jag är lugn och obrydd brukar han bara traska vidare, men blir han jättestel och stannar brukar jag tala lugnande till honom och vänta ut han lite, vanligtvis tar han då egen kontakt med den "bengaliska hästätar-monstret" och då uppmuntrar jag honom till att kolla vad det egentligen var så att vi kan fortsätta som vanligt 15 sekunder senare....

Vet dock inte om det är rätt eller fel, men det funkar för ökendjur och jag;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 492
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat