Alexandra_W
Trådstartare
Ni som har skotträdda hundar, hur löser ni det?
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
crazy skrev:Beror på i vilken situation du menar med skotträdd?Typ nyår och så?
När vi bodde i stan tog vi med hundarna i bilen och åkte ut en sväng på landet vid nyår.Mina bägge hundar var helt orädda för skott, tills en snorunge slängde sådana där smatterband rakt på dem.*idioter*
Alexandra_W skrev:Ni som har skotträdda hundar, hur löser ni det?
crazy skrev:Har prövat olika lugnande saker men för att få dem lugna skulle behövas något riktigt starkt.Men det är ju inte så bra att ge vinthundar sånt egentligen så det gör mej lite orolig.Men det kanske finns bättre och säkrare mediciner idag?
Den gamle tiken är jag rädd för att hon ska få hjärtinfarkt pga av stressen...hon fick ett kontigt beteende efter den ena gången det åskade och började gå som en robot med frambenen brett isär.Frågade veterinären om det var någon typ av hjärtproblem, men de trodde att hon hade fått något slags epileptiskt anfall av stressen!?!..
lady_vip skrev:Mina hundar är inte skotträdda, förutom den lilla som är situationsbunden skotträdd, dvs om det smäller på gården, hon förväntar sig inte att det ska smälla där, mwen på jakt bryr hon sig inte.
Dock vet jag flera som har haft skotträdda jakthundar och som helt enkelt har vant dem med att jaga, hunden tycker ju det är det roligaste och har då förknippat skottet med det roliga. När det då gäller skjutandet så har de haft det på avstånd och sedan närmre och närmre.
Min lilla W tog jag till skjutbanan som unghund så hon kan sova i smatter...
//E
crazy skrev:Tycker det låter vettigt med drogerna faktiskt.
Min gamla tik 10 år kan också gå in i chock liknande tillstånd.Ja plus de där "epileptiska anfallen" som de kallar det då.Den ngt yngre tiken 8 år brukar stå och skaka med huvudet sänkt mot golvet och ingen utav dem är kontaktbar.Den yngre står bara stilla och skakar medans drägglet rinner ner på golvet där hon står och flåsar med öppen mun.
Greyhounds bägge två...den äldre är den tunna spinkiga typen och väger inte mer än 22,5 kg när vi vägde på kliniken sist och den andre ligger på ca 28 kg.
Rätt komiskt den gamla tiken är 68 cm hög och den yngre 63 cm hög så det liknar "Helan och Halvan".Gammeltiken har inte mkt till underhudsfett och det är ju ett bekymmer, den andre är jag inte så orolig för att ge droger då hon alltid varit bastant av sej med mer underhudsfett.
Tänk bägge dessa hundar har varit totalt orädda för allt vad smällar heter...men så vid 1 maj så gick vi den vanliga rundan och råkade stöta på några ungar med sådana där smattrande band som de slängde precis under tassarna/magen på dem.*kan garantera att så nära har aldrig någon unge varit på att hamna i sjön*
Tack så mkt jag ska ta ditt tips och diskutera med min veterinär om det! För f*n inget kan vara värre än detta...