Hur gör ni med mat miss i natten?

B

bestatjejen

Jag var på ammningskurs i veckan som var väldigt givande tycker jag..
Men en sak undrar jag lite över.
Hon som höll i kursen tyckte att bebisen ska äta absolut minst var fjärde timme för att få i sig det den behöver. Eller åtta ggr/dygn.
Hur gör ni andra över natten då? Sätter ni klockan och väcker bebisen om den inte vaknar av sig själv då naturligtvis? Hon ville att man skulle göra så, men jag tycker det verkar ologiskt om man vill att barnet ska få rutin på att sova om nätterna.
Eller är jag ute och cyklar nu?

Sv: Hur gör ni med mat miss i natten?

En normal bebis, som följer sin kurva och ökar i vikt behöver man absolut inte väcka för att ge mat nattetid.

Ella vaknar 1-2ggr på natten och vill äta, jag väcker henne absolut inte :)

Prematurer och bebisar som inte ökar i vikt som dom ska brukar man väcka för att ge mat även nattetid, men det går ju barnmorskan igenom om så är fallet att ens barn kräver väckning nattetid :)

Däremot så tror jag inte man ska stirra in sig på att skapa rutin med så små bebisar, man får följa deras rutiner helt i början..

Senast ändrad:

Ja men absolut, klart att bebisen får mat om den vaknar oså men jag tänkte just på det här med väckning.. Tycker det känns lite avigt att väcka bebis för att mata den..

Ja och någon föreslår det till en normalväxande bebis finner jag lite knepigt..

Har frågat flertalet barnmorskor och ingen har tyckt att man ska väcka bebisar nattetid rent generellt, ser man att dom inte ökar i vikt som dom ska får man ju givetvis vidta åtgärder.

Jag skulle inte lyssna på anra än min egen bebis. Fri tillgång på mat och kärlek är väl det smartaste? Och barn har ju perioder dom vill äta mer och/eller oftare osv. Det är bara hänga med i svängarna tycker jag :)

sover dem på natten och går upp i vikt tycker jag inte man ska väcka, men mina barn har (vaknat), och ätit ofta ofta dygnet runt..

Jag har gått på det de sa på BB till mig gällande amningen. De sa att barnet bör äta ungefär var 3:e - 4:e timme. Men de förespråkade fri amning; tidsintervallet handlar mer om att det inte ska dröja för länge. Vill barnet ha mat efter 2 timmar eller till och med 1 timme så bör man inte undanhålla dem maten. Om barnet sover djupt och fick mat innan sömnen så sa de att jag ändå kunde vänta tills uppåt 5-6 timmar, men om barnet inte vaknat av sig självt: väcka barnet /erbjuda bröstet. (Detta gällde som jag förstod kanske bara de första dygnen.)

De sa också att man ju måste använda lite sunt förnuft. Om barnet åt rejält vid kl 16, 17 och 18 och därefter somnar så kan man låta dem sova lite längre. Om de åt vid 16 och sen somnade vid 18 så kanske man skulle vara lite kvickare med att väcka/mata.

När man haft barnet hos sig ett tag så ser man ju också hur barnet växer (via vägningen på BVC). Ett barn som växer fort/mycket kan man ju lätt låta "hoppa över" ett nattmål om barnet själv inte vaknar. Ett barn som växer "i underkant" kanske man däremot ska vara lite mer flitig att amma.

För oss löste det sig av sig självt. Det tror jag det gör för de flesta. Han vaknade efter 3-4 timmar på nätterna och vi samsov så att han lätt och snabbt kunde få mat och då somnade han om direkt. Jag behövde aldrig fundera över det där med att "sova över maten". Eftersom han åt rejält och växte fort så var det aldrig någonting att fundera över.

Min dotter var lite liten när hon föddes (3150g), gick sen ner "normalmkt" och gick sen ganska långsamt upp till födelsevikten. På bvc tyckte hon att jag skulle väcka dottern var fjärde timma dagtid för mat men på natten skulle hon få sova (vaknade själv ca 2ggr/natt för mat).
Men att väcka och ge mat fungerade inte alls, hon blev bara arg över att bli väckt och ville inte alls äta.

Nu har min ammning aldrig fungerat så bra, har haft för lite mjölk. Kanske för att hon ville äta så sällan på första veckorna, jag vet inte.

Senast ändrad:

Som alla andra svarat så borde man inte behöva väcka ett barn som växer som det ska. Själv är jag glad om det ens går 3-4 timmar mellan, rätt ofta går det bara 2 timmar.

Min son har fått mat så ofta som han vill ha mat. Dvs sover han på natten får han sova tills han vaknar och vill ha mat.

Han följer sin kurva jättefint.

Jag har väckt mina nån gång på natten då jag ändå varit uppe och börjat bli trött. om jag vetat att den lille ska snart vakna så har jag väckt och låtit den äta och somna om istället för att själv somna och bli väckt efter nån timme.
Fast då har jag haft ganska bra koll på när de små brukar äta. Eftersom jag matat med flaska så brukade de vakna ganska regelbundet varje natt.

Dumheter att hålla på och väcka friska barn som mår bra bara för att trycka i dem mat säger jag.

E sover lätt 6-8 timmar utan att äta (och har så gjort ända sedan han föddes för 5 månader sedan). Visst har han perioder då han vaknar och äter varannan, var tredje timme men oftast sover han 6-8 timmar utan att äta.

Han har dubblerat sin vikt och är en stor bebis så uppenbarligen funkar det alldeles utmärkt att amma fritt med honom.

Själv är jag glad om det ens går 3-4 timmar mellan, rätt ofta går det bara 2 timmar.

Ungefär så hade vi det med ettan med, så aldrig i livet att vi skulle väckt bebis de få tillfällen hen sov längre än så. Inte när bebis är frisk, normalstor och följer sin kurva. Vi fick väcka de första dagarna när det skulle intensivmatas och ges ersättning för att häva gulhet hos bebisen, men det är ju en helt annan grej.

Jag har den erfarenheten att det lönar sig dåligt att väcka bebisar. Har jag väckt mina har de inte ätit just någonting och oftast sovit dåligt efter det. Har upplevt att det bara blir strul i rutinerna om man väcker.
Mina har sovit hela nätter ganska fort, dottern ända från start. Har full tro på att en frisk bebba vaknar när det är dags att fylla på förråden.

Vår son föddes med gulsot och då kan de vara riktigt trötta och inte vilja äta. Dock måste de äta för att snabbare bli av med gulsoten. Vi väckte honom var 3:e timme för att mata. När han somnade på natten kunde han lätt sova 6-7 h och sen orkade han inte äta. När vi väl fått snurr på det där fick han sova längre och längre och sen orkade han vakna av sig själv på natten om han blev hungrig. När han väl var "frisk" och stark har jag bara varit glad om han sov :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 898
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar