Hur gör ni med eget stall när ni åker bort?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur gör ni med hästtillsynen när ni åker på t ex semester? Jag fick nyss tacka nej till en gratisresa till Las Vegas pga ingen hästvakt. Normalt tar mamma hand om dem när jag åker bort, men hon kunde inte nu tyvärr, för lång tid (2 v). Fick mig att börja fundera på hur andra gör, och varför det inte finns avbytartjänst för hästar?

Sv: Hur gör ni med eget stall när ni åker bort?

Hur gör ni med hästtillsynen när ni åker på t ex semester? Jag fick nyss tacka nej till en gratisresa till Las Vegas pga ingen hästvakt. Normalt tar mamma hand om dem när jag åker bort, men hon kunde inte nu tyvärr, för lång tid (2 v). Fick mig att börja fundera på hur andra gör, och varför det inte finns avbytartjänst för hästar?

Vi har hästkunnigt folk som bor hoss oss då vi är borta. Vi har hundar med. Jag tror det finns avbytar tjänst för hästar.

Finns kanske i vissa delar av landet då? Här finns det iaf inte, och de 'vanliga' avbytarna (de som grannen som är kobonde kan använda) 'tar' inte hästar så =/

Vi ska åka bort nu i helgen från lördag till måndag. Syrran har bett sin kompis, som bor granne med oss och också har egen häst, att se till dem :) Som tur är går hästarna ute dygnet runt nu på sommaren, så allt hon behöver göra är att se till att de har vatten och inte är halta eller på annat sätt skadade eller sjuka. Och att de överhuvud taget är kvar i hagen :p Om inte hon hade kunnat se till dem så hade vi nog bett någon annan hästkunnig granne göra det. Finns många snälla hästägare här runt omkring :D

Jo, sommaren är ju sällan problem när de är på bete, jag tänkte mer på vintern (resan skulle varit i mars, då är det ju 'full uppstallningsperiod' med mockning och fodring och täckesbyten och allt sånt..)

NU skulle det inte vara problem att åka, bara be någon kolla dem två ggr per dag på betet, fylla vatten och sätta på ev tappade flughuvor

nä på vintern åker vi inte bort.. inte allihopa iaf, alltid någon som stannar hemma och tar hand om pållarna då.

Samma sak här. Vi har svårt för att komma hemmifrån men 9 hästar på stall. Sedan så skall det ju eldas i pannan och ev. plogas snö med.

man kanske skulle hyra ut sig själv..
normal stall, hund, husskötsel.. per helg eller vecka..

tål att tänkas på..

jag har planerat för framtiden att jag ska ha en gäststuga på gården, där jag betalar 2 hästtejer (16år+) för att bo, sköta om stallet och hästarna och ta in posten,
kanske inte betalar 100 spänn timmen dygnet runt för en vecka PLUS boende och mat samt att få rida mina 2 hästar.. men mat (inte restaurang 3 ggr om dagen, men råvaror och sånt iaf), boende, hästar och en bra slant skulle inte kännas snålt tilltaget ändå..

Senast ändrad av en moderator:

Sommartid ber jag inackorderingarna eller grannarna kolla vatten och "räkna benen" på hästarna så det inte har hänt något i hagen. Passar på att åka någonstans just på sommaren eftersom det är lättast.

Vintertid låter jag bli att åka bort...
Som längst över natten, så att någon annan endast tar in på kvällen/släpper ut på morgonen, men att jag kan sköta mockning och sådant själv.

That's life, but I like it. :p

Ja, eller ta emot som dom gör på hundpensionat. Jag brukar vara den i byn som får åka runt och middas fodra hästar.

man kanske skulle hyra ut sig själv..
normal stall, hund, husskötsel.. per helg eller vecka..

tål att tänkas på..

Kan jag boka in dig i mars? ;) 3 hästar, 1 hund, 3 katter, 1 gård?

Jag åker btw inte bort vintertid normalt heller, mer än en helg eller så. Men nu kom det här erbjudandet om Las Vegas, all inclusive, och fan jag VILL åka ju!! (och nej, jag har inte råd att hyra in tre hästar i två veckor någonstans med fullskötsel tyvärr..)

ja.. varför inte? :idea: ett hästpensionat...

box+rasthage, maten tas med själv.. fodring, täckning, ut/insläpp.. hmm ja, har man redan hästar hemma så, eller om man har plats för det.. en tusing/femtonhundra per häst i veckan skulle folk säkert betala om de vill åka på semester...

Hmm, sökte på skoj och finns ju i andra delar av landet ja precis som någon sa, men hualigen vilka priser..

http://www.brukshuset.se/Avbytartjanst.html

Fullservice helt stall max 4 hästar/delat på 3 arbetspass (morgon utfodring/vatten, utsläpp, mockning och stallskötsel/lunch vatten/utfodring, allmänn tillsyn/kväll insläpp utfodring/vatten, tillsyn, rengöring av hästar, samt insläpp) 1500:-/dygn (motion tillkommer på detta pris)

Som hittat ju, få se nu.. 1500 kr/dygn * 14 dygn, eller vi tar bort helgerna, 10 dygn = 15 000 kr. Plus 25% moms = 18 750 kr.

(Och jag betalade 5000 kr förra året för 10 dagar i konvalescensstall, inklusive vård.. ). Undrar om den/de där får några jobb eg, mer än typ lunchfodra eller så..

Gudars vad dyrt!!!:eek: Tur att man har så bra stallkompisar som ställer upp om man ska iväg någonstans. :)

Nu är det inte jag utan min mor som har eget stall och när hon ska bort så tar antingen jag det eller så finns det hästfolk runtom (grannar) som ställer upp.

Vi ställer upp för dem om de skulle resa bort. Ge och ta :D

Tråkigt att du inte kunde åka iväg :(

Jag är hästvakt ibland åt min hästs uppfödare. Det har varit både betes- och stallperiod, såklart olika mycket jobb. De har väl ca 20-25 hästar hemma, ston m föl o unghästar framförallt. Då bor jag hos dom, har gratis mat och tar även hand om hund/katter/kanin osv. Har inte haft nån "fast" betalning utan det varierar, men jag tror jag sist fick 1500 för en vecka plus bensinpengar för jag jobbade då. Det var på våren så nästan alla stod inne fortfarande.
Såklart inget jag gör för pengarna, då skulle jag ju kräva mer. Jag tycker det är skoj och vill ju helst själv hålla på med avel så tills det blir verklighet snyltar jag lite på dom:)

Vi försöker väl också hålla oss hemma vintertid, fast vi har lösdrift så det är ju lite lättare att "lämna bort". Åsså inga täcken :angel:
Vi har den obeskrivliga turen att ha ett par grannar med en massa får och ett par hästar, så de är typ alltid hemma och kan passa våra djur :love:

Nu har jag inte skaffat det där egna stallet riktigt än (det är på g), men när jag behöver vara ledig från stallet har jag som tur är minst fem olika hästkunniga personer/hushåll som kan hjälpa mig att sköta om hästarna under tiden med kort förvarning, fler om jag har längre tid på mig att planera. Så då går det fördela och blir inget jättejobb för någon av dem även om det skulle bli ett par veckor. Och jag försöker hjälpa dem så gott jag kan med sådan de behöver hjälp med.

Vi har semester i skift på sommaren och åker i regel ingenstans på vintern, för kortare turer kan mamma och styvfar hoppa in, men med 38 hästar hemma varav 9 är egna blir det en del mockande och fodrande så det är inte så roade av det för längre perioder.

Du har ingen väns vän som kan hjälpa dig då? Eller finns det något naturbruksgmnasíum eller liknande med hästtjejer som kan vara intresserade i närheten? Förstår att du är sugen på att åka , det skulle jag vara med !

försök att ordna provisorisk lösdrift så behöver man ju inte hålla på att kämpa med täckesbyten och insläpp iallafall. då kanske någon granne har lättare att fodra och kolla till hästarna. annars så sätt upp en lapp på ridskolan så är det säkert någon seriös som kan tänka sig åka ut och fodra mot betalning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama