Hur gör ni i valet och kvalet?

bejkonfis

Trådstartare
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Jag är ute i hästletarträsket (foderhäst för senare köp) igen och behöver lite hjälp.
Jag har hittat en helt fantastisk häst och provridning är bokat. Samtidigt har jag hittat ett par hästar till som stämmer in på mina krav och låter väldigt lovande.
Så nu till mitt dilema...
Ska man höra av sig på de andra annonserna också eller ska man vänta till efter provridningen?

Å ena sidan så vill man inte förlita sig på att allt kommer gå felfritt med den första hästen och riskera att de andra hästarna rinner ut i sanden. Å andra sidan så vill man inte framstå som oseriös och behöva avboka de andra provridningarna ifall det skulle gå vägen med den första.

Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni i valet och kvalet?

Jag hade ringt och hört mig för, om det låtit intressant bett att få återkomma och förklarat läget. Beroende på hur långt det är kan jag inte se något som helst fel att provrida flera hästar, du ska ju lägga tid och engagemang på hästen.

Kan det inte vara bra att kolla på några olika? Även om den ena känns fantastisk kanske nästa är ännu bättre :)

Det är bara att säga att du hittat en annan och avboka, inget konstigt med det! :) Gör det i god tid bara.

Många hästar är tyvärr inte samma häst som i annonsen, om du förstår vad jag menar... Så prova så många du har möjlighet till.

Tack för svar!
Alla dessa hästar står på ett överkomligt avstånd. Jag har följt era råd och mejlat på ett par intressanta hästar till så nu får vi bara hoppas att allt går smidigt.

När jag letade häst så mejlade/ringde jag på alla hästar jag såg som verkade vara trevliga och som låg inom rimligt avstånd. När jag hittat den häst jag skulle köpa så mejlade jag och talade om läget för dem jag inte hunnit provrida ännu, inga problem där. Om man ska provrida och bara hålla sig till en häst i taget kan det ta hur lång tid som helst innan man hittar någon. Är man riktigt på hugget kan man ju boka in flera provridningar på samma dag och sen åka runt.

Som säljare hade jag inte tyckt det var konstigt alls att spekulanten har flera hästar att provrida innan man bestämmer sig! Tycker du ska prova alla som verkar intressanta om du har möjlighet :)

Jag hittade min häst av en slump. Vi skulle åka långt och provrida en nordsvensk till mamma och jag kollade upp fler hästar på samma ställe. 3 dagar senare stod min arab hemma på gården. Jag ångrar inte en sekund, även om nordsvensken lät bra så klickade den inte med oss. Araben klickade på en sekund.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 307
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 200
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V