Hur gör ni hästbehandlare

Sv: Hur gör ni hästbehandlare

haha, lustig sluttning - nu vet jag inte vad du menar exakt, men kika på den här bilden av damen (här hade jag haft henne 2 mån);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/stella_maj3.jpg
Jag brukar kolla efter hur flanken "lutar". På henne har den tidigare lutat kraftigt framåt (se bilden) men numer är det mer eller mindre rakt neråt beroende på dagsformen.

Efter första vetbesöket käkade hon Metacam i 10 dagar, vid återbesöket sprutades hon med cortison och tuppkam i leden, nu sist (i fredags) var hon då mycket bättre framförallt på böjprov (första böjprovet reagerade hon med 1 grad, men kanske framförallt började hon skaka i leden vid själva böjningen, nu var det "knappt ens en markering" och hon böjde utan problem). Sprutades med en Glucosamine-variant (vet dock inte vilken, borde vara Tildren eller Adequanin) i blodet, samt käkar nu Cosequin.

Hon darrar inte i bakknäna när hon äter, inte heller efter arbete (nu har jag aldrig jobbat henne så hårt heller, kanske skulle hon reagera vid kraftigare "provokationer").

Tror inte hf beror på högt vb - snarare på högt hb. Hon hade en liten stuknings/vricknings-incident i våras efter en halv skentur i hagen (när hagkompisen fastnade i staketet) då hon blev lite svullen samt varm runt kotan (gick dock ner på några dagar), hon sparar sitt hb på nåt vis så att hon lättare får reaktioner i hf. Inte helt ologiskt, ont i hb = belastar den andra diagonalen mer (men har ont även i vb ibland/kan inte bära upp bra där).

Nå, sorry om jag "stjäl" tråden nu!
(PS -> kommer du till Umeå nån gång?)

Måste skratta..ja- precis sådär menar jag att en häst ser ut då... :D
Det blir en mkt lustig vinkel, plus att bakbenen inte hittar fram.

Har inte varit i Umeå på länge, blev svårt chockad av kölden... ;)

Vi får nog ta resten på pm. känner också att vi styrde bort tråden. *flåt*

Hej !
Har en häst som reagerar till stora delar lika som hästen i inlähhet dvs, galla i höger has, kan ej gå i höger galopp, faller ihop vid tryck på höger länd, snubblig, tappar tån osv. Haft häst hos veterinär som inte kunnat rätta till ngt (hästen fick f.ö. betyg av veterinären för fina rörelser, men jag känner att något är fel, även om hästen inte haltar), letat efter ET i närheten av mig (svårt när man bor i Västernorrland). Försöker massera, strecha, laserbehandling men efter att ha läst böcker om alternativbehandlingar har jag kunnat se ett mönster som stämmer inn på att han skulle behöva ngn slags kiropraktikbehandling eller dyl, eller i af en undersökning. Någon som har råd ?? :confused: Vill verkligen få till min häst, eftersom att jag känner att så mycket "kapacitet" (om man får säga så om en f.d. travare) går förlorad pga det här, dessutom avskyr jag tanken på att hästen inte mår bra.

Kanske bäst att först åka till en klinik du litar på, och få hästen röntgad i bakbenen? Dyrt kanske, men värt det...
Min är alltså inte alls ok i bakknän, det kan säkert bero på andra saker men likförbaskat är det något som behöver behandling och tid och veterinär kunskap sas.

Min blev alltså manipulerad men föll tillbaka till samma mönster efter några veckor = orsaken fanns/finns kvar.

Nyfiken fråga - är det en varmblods eller kallblodstravare? Enligt vet är dessa symptom och problem mycket vanliga bland travare, mycket vanligt med utslitna bakknän på dem. Skulle gissa det beror framförallt på "felträning"?

Det är en varmblodstravare, har dock inte gått på travet så mycket, travtränades tills han var ca 4-5 år men blev såld som ridhäst pga av hans "omöjlighet", blev senare misshandlad innan han köptes av tjejen som ägde honom innan mig. Därför är han ganska spänd och "sprättig", rädd om huvudet och så men världens snällaste häst, alla kan pyssla med honom t.o.m. min hästrädda mamma ! Är nu 12 år, haft honom i 2.5 år . Går som hopp-och dressyrhäst på träningsnivå, ingen tävling men träningar och dyl. och har väldigt lätt för att lära (dock begränsad av sin ras så klart, men ett väldigt fint varmblod faktiskt ) Blev undersökt på klinik, dock ej röntgad - har ingen A1 försäkring, så jag håller som bäst på att våndas över kostnaden för röntgen..... :crazy: Men det löser sig !

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 838
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: carriemma
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka