Hur gör ni hästarna så coola?

Sv: Hur gör ni hästarna så coola?

Jag tror inte heller att coolheten har med rasen av häst att göra. Min äldsta häst är korsning arab/ thrakener / mustang. När han kom till mig förväntade jag vissa saker av honom. At han kunde stå still, bli sprayad med flugspray osv. Efteråt flera år senare fick jag veta att han protestrade högljutt när man tex sprayade. det har han aldrig gjort med mig och de förra människorna blev mäkta förvånde över vad han numera kan.
Häst nr två är en morgan o han har jag haft sedan han var liten o med rätt träning, tålamod och lugn så har han tom vunnit SM guld pga av att han är så lugn o trygg. Han klarade av tävlingssituationen mycket bättre än andra hästar i samma ras och i samma ålder och vann därför sina grenar över dem. Det berodde på rätt träning och lugn, konsekvent behandling och gott samarbete mellan skötare, ryttare ( kusk ) och häst. Kämpa på med din dressyrhäst, ta hjälp av någon som är lugn o jobbar på det sätt som du vill ha din häst. Kolla vilket resultat de presterar i form av hur deras hästar uppför sig i olika situationer.
Lycka till!
C

det är ju inte så enkelt att det bara är exteriören som avgör hur flyktbenägen en häst är.
det handlar om gener och om avelsmaterial. inom western vill man ha stencoola hästar, det ses som positivt och då avlar man på det. inom dressyren är snarare trenden att hästen ska vara mkt explosiv och ha massa nerv, så där avlar man på det.

därmed inte sagt att man inte ska försöka få sitt halvblod lugnt och harmonisk.

och allt det där som ni nämner längre upp i tråden med att stå stilla, leda osv det gör jag och har alltid gjort med mina hästar. och jag håller verkligen inte på med några nh konstigheter eller dominansövningar, det är ju bara sunt förnuft och en önskan från båda min och hästarnas sida att vår lilla flock ska fungera så bra som möjligt. då krävs det vissa codes of conduct för hur man ska bete sig så att samarbetet fungerar optimalt. tex som att stå still när matte borstar för annars tar det en evighet, stanna när matte stannar och inte dra iväg på egen hand osv.

tror definitivt inte att jag är ensam som dressyrryttare om att hantera hästar så! vad det handlar om är hästens genetiska fallenhet att vara flyktbenägen och hetsig, där har man helt skilda utgångspunkt beroende på aveln av dressyr vs western hästar. därav krävs det enorma mängder träning och tålamod för att få en av naturen flyktbenägen och nervös lagd häst att vara cool som en quarter.

Sunt förnuft å nh verka gå hand i hand..de jag vill att min häst ska kunna/göra som JAG tycker är viktigt har jag använt "sunt förnuft" i tänket å fått fram de resultat jag velat..när jag sedan började läsa om nh så va de precis så jag gjort...

Jag köpte en häst i våras som var livrädd för allt... Han kastade sig bakåt bara man stod i närheten och höjde handen lite för att hälsa på någon - för att inte tala om när man kom med kvasten eller kanske tom ett spö! Han har nog varit med om både det ena och det andra :crazy:

I början blev det lätt att man tog det försiktigt för att inte skrämma honom, men insåg snart att då kommer han ju aldrig att lära sig! Så nu viftar jag alltid lite extra med kvasten, grimskaftet osv och det går mkt bättre. Kommer ta lång tid innan han är lika cool som andra, men går hyfsat fort framåt iaf...

Jag har inte läst alla inläggen, men jag har lite svårt för att göra skillnad på olika ridstilar egentligen. Jag tränar min ponny i hoppning, dressyr och distans, om min kropp håller ska han även gå lite terräng nästa säsong. Western red vi för ett par år sen också. Jag blandar alla dessa stilar till min egen.

Någon gav exempel på att låta cirkeln minska farten istället för att ta i båda tyglarna, något jag lärde mig under de första åren på ridskolan. Likaså markhantering i mindre skala; hur ska man vända hästen på rätt sätt, hur går man in/fram till hästen på rätt sätt, vad säger mitt kroppsspråk när jag longerar m.m. m.m. Gå över otäcka saker har gjorts under en del lektioner när det varit möjligt och sen även hoppat över dessa "otäcka" saker såsom presenningar, mindre plaströr och sånt.

Nån annan gav exempel på att hästen ska stå stilla, något jag upplever att man tränar på ridskolan för jämnan. Uppställning på medellinjen före och efter lektion, stillastående när man spänner sadelgjord eller ordnar stigläder, plockar till sig ett spö, tar av sig jackan o.s.v. Min ponny tränar jag att stå där jag ställer honom tills jag ber om något annat, och det är ju helt oberoende på vad jag egentligen tänkt träna på.

Nåt inlägg handlade om lastning, men samma där, vad har egentligen inriktningen med metoden att göra? Jag tränar min ponny att lasta sig själv också, precis som vi gör med de andra hästarna i stallet.

Nu har jag babblat så jag knappt minns själv vad jag skrivit, men summan av kardemumman är att det är lätt att dela in folk i fack, men min personliga uppfattning är att alla sätt är bra utom de dåliga ;)

Hmm, svår fråga kring "coolheten". Jag tycker att jag aldrig haft särskilt nervösa hästar oavsett när jag växte upp och drällde i skogen med olika ponnyer, eller nu som vuxen när jag rider western och lite akademiskt.

Jag tror att det handlar om att jag förväntar mig att det är OK, och att hästen känner att JAG INTE ÄR RÄDD SJÄLV, samt att jag försöker vara konsekvent med att påminna hästen om vilka regler som gäller.

Även min 2-åring gick att tjudra i grimskaft i en ögla baktill på transporten för påselning på ett helt okänt ställe där folk och hästar gick förbi, utan att bli orolig.

Alla mina hästar (utom fölet på 6 månader:p) lastar sig själva.
Alla mina hästar är trafiksäkra (men jag håller gärna i huvudet på 2½-åringen när jag vid tömkörning möter en traktor).
Alla mina hästar är lugna när det är stim och oljud och spring i stallet.

Och jag har aldrig "tränat NH" utan jag förväntar mig att de beter sig och de gör det också.

*KL*

Mina hästar har också alltid blivit coola efter ett tag hos mig och jag tror att det handlar om att jag inte gör en så stor grej av något och blir hästen rädd så väntar jag tills den lugnat sig själv och fortsätter sedan med det som skrämde hästen. Stressar aldrig upp mig när hästen blir rädd och är konsekvent med precis allt jag gör så att hästen alltid vet vad som förväntas av den.

Om hästen till exempel är rädd för plastpåsar tar jag fram en plastpåse och håller fast mot hästen oavsett vad den gör tills att den självmant stannar och slappnar av - då försvinner påsen. Hästen lär sig då att för att få påsen att försvinna måste jag stå still och vara lugn. Hästarna fattar extremt snabbt att det är dom som styr över påsen/ eller vad dom nu är rädda för.

MEN!!!

Min nya talang är väldigt rädd för trafik och hur jag än har försökt träna bort det så är han livrädd och blir bara totalt blockerad. Är det fler hästar med som är lugna är det oftast inget problem men är han ensam och vi går mot en bilväg blir han fullständigt vettskrämd. Har tränat enligt konstens alla regler men får INTE bukt med problemet. Tips någon?:angel:

Hur har du tränat honom för att få bukt med detta?:)
Jag tror det enbart handlar om tid och tålamod. Har han dessutom varit med om någonting, tex. en trafikolycka eller dyl så kanske man aldrig kan bli av med det helt.

Börja med att ha med dig en medhjälpare som kan starta bilen hemma på gårdsplanen brevid dig och hästen.
Sedan när det går lugnt och fint till kan ni öka svårighetsgraden genom att köra bilen förbi dig och hästen (börja med lite avstånd och låt sedan bilen komma närmare och närmare)
Sedan köra framför/bakom och slutligen parallellt med hästen.

Sedan uppgraderar man den lilla bilen till tex. en jeep, sedan en fyrhjuling, sedan traktor osv. Moped och cykel brukar också behövas tränas lite på.;)

Är det bara problematiskt när du sitter på eller är det när du leder honom också?

Kan också vara så att du omedvetet spänner dig så ett tips är att sjunga eller skratta när du vet att han kan börja konstra för då kan du fysiskt sett inte spänna dig i kroppen på samma sätt :)
Hjälp vilket slarvigt och rörigt svar det blev, men jag skyller på att jag egentligen ska plugga :angel:

Exakt så har jag gjort och det funkar men så fort det blir lite fler bilar så funkar det inte längre.:confused:

Spänner mig inte för att jag vet att han bara blir mer spänd. Försöker alltid låtsas som att han är som vilken annan häst som helst så att det inte ska vara jag som sätter griller i huvudet på honom.

hm.. finns ingen möjlighet att låta honom gå i en hage intill en väg?
Alt kalla in en armada med vänner som har bil så att han får massor med bilar runt sig?
kanske börja på en parkering så att bilarna är många men inte har så hög hastighet? *spånar hej vilt*

Hage bredvid en väg har jag också tänkt på men tyvärr finns ingen möjlighet till det. Annars tror jag att det hade varit en väldigt bra idé.:)

Ska försöka att samla ihop ett gäng som bara kan åka fram och tillbaka förbi mig och hästen, det tror jag att dom tycker är roligt.:D

Tack för tipsen:)

Jag brukar ha med mina unghästar som handhäst (på dikessidan; säkerhetsknut runt sadelhornet på den häst jag rider) och då brukar de vänja sig ganska snabbt vid snart sagt alla situationer.
Jag tror din talang behöver mer tid för trafikvänjning - en lugn rutinerad häst brukar smitta av sig på unghästen bara det hela upprepas tillräckligt många gånger.

På vilket sätt säger ni till hästen när den gör dumheter som någon skrev.? När den kanske bara "går över en" eller vägrar att stå still ja vad som helst, hur förmedlar ni att det beteendet är inte ok?

*hugger en knapp*

Jag tror dock att det är vi coola människor som gör våra hästar till det vi vill... Jag har sett quarterhästar gå från noll till hundra, lika explosivt som vilken dressyr eller hopphäst somhelst.
Men dessa hästar har också en av-knapp. När dom gjort sitt jobb så ställer man dom där dom stod, ger en klapp och sedan är det bra.

Att få en cool häst explosiv är inte så svårt, finessen ligger i att få dom coola lika fort igen efteråt... Vad är westernfolkets hemliga recept på det?

Jag rider alla dicipliner (engelskt, western, akademiskt, hoppning, dressyr, galopp.. you name it, i'll do it) med min häst, men han är i grunden westernriden och alltid "westernhanterad" om man nu kan kalla det så.
Och oavsett om vi rejsar med 20 ekipage till i fullt ös närmast sken över en äng, så när ängen tar slut, jag andas ut och ger långa tyglar så är min häst stencool igen och skrittar normalt, inte hålla på och trippa runt som jag sett många engelskridna/tävlande hästar göra.....

Och min häst är då ingen westernras... Därför tror jag det mesta ligger i hantering och filosofin än gener...

När jag fick min häst gick det inte att sopa i stallet utan att hästen försökte fly eller sparka sönder stallet eller helst människan som sopade... Det är sånt man lätt glömmer idag, 8 år senare...

28379982.jpg

Senast ändrad:

Förtroende, respekt, kärlek ;) Visa hästar är födda coola ocg lugna andra inte men bara man är en stark ledare och blir den ledare hästen behöver blir det hela mycket lättare. Sedan är miljöträning och jobb från marken viktigt tycket jag (:

Skriv gärna ett nytt när du vilat upp dig - för jag vill också veta :D

Jag började rida western:D Då blev han ascool!. Faaast klart han kan hoppa till för saker. Off corse!

The black horse is mine:devil:
4449_101052116677_637381677_2709119_6017359_n.jpg

4449_101051166677_637381677_2709111_4015218_n.jpg

4449_101050346677_637381677_2709106_8254727_n.jpg

Full galopp med det flygande lakanet bakom :laugh:
4449_101053521677_637381677_2709155_3358756_n.jpg

Har en tysk ponny som är nästan bara fullblod i :) har tränat engelsk ridning mest, men hon är som en westernhäst i hantering, Alltså hanterar som en western ryttare. eller rättare sagt har det i blodet inget som jag tänker på, gör jag nått med hästen och den blir rädd, skiter jag i det och fortsätter som ingenting, Vad ska hästen göra då ? :P Nej det finnns inget att göra bara att acceptera och fortsätta stå kvar eller vad den ska göra. Brukar alltid kolla bort och göra något annat om den inte vill göra de man säger. då blir det inge inressant längre att beté sig som den gör. denna taktik är enkel och inte alls tänke krävande. tänk på ditt och låt hästen få göra saker på dina vilkor. du är ju bossen.Din shef skulle ju aldrig bry dig ifall du var rädd för nått ;) Tror det är aldeles för många människor som förstorar små saker . hästen har som instinkt att kolla in allt och vara misstänksam. då ska inte du också vara det då berättar ju du att det är det . Berätta istället att du inte märker det , eftersom det inte är farligt ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V