Hur gör ni hästarna så coola?

karamelldrottningen

Trådstartare
What´s the secret? Hur får ni hästarna så sjusta och lugna vid olika situationer? Miljöträning eller?

Ska erkänna att jag är lite avis på er som håller på med western och har så lugna hästar. Hur gör ni??? Nåt jag kanske kan ta med mig i dressyren för att få mindre tittiga hästar?

Sv: Hur gör ni hästarna så coola?

Jag drogs själv till western för att det verkade så avslappnat och trevligt, och trevliga hästar. Man ska ju skilja på western och NH, men för mig har det gått hand i hand. Hemligheten tror jag är att lära sig "hästspråk", alltså kroppsspråk och hur man är en bra ledare. Genom att medvetet arbeta med sin häst inför utmaningar som paraplyer, lastbilar, pressening osv vinner man mycket. Sen är ju hästar individer som oss :D Jag köpte 1 åring år 2000 och jobbade massor med den hela tiden tills vi red in honom. Vi gick på promenad, slamrade i brevlådor, sandlådor (såna längs vägen), gick på pressening mm, mm. Han blev en riktig guldhäst! En tjej här på buke som har honom och är supernöjd. Han har ALDRIG kastat av någon ryttare. Liiite stolt blir man när man fått till en bra häst :banana:
Ta kontakt med en tränare som hjälper dig, jag har haft Ronny Åhman flertalet gånger, han är bra tycker jag. Tittat mycket på Ellen Ofstads metoder, också trevlig! Bara att kasta sig in i verksamheten :D

Nu blev jag alldeles ställd. Skulle precis sätta igång och författa ett pedagogiskt och givande svar på din fråga, men det blev platt fall. :eek:
För sedan jag "konverterade" till western (och NH) så har det liksom blivit en självklarthet att hästen ska vara trygg och lugn i olika situationer, samt följsam och lydig.
Och för mig så har det inte handlat om att köpa en välskolad läromästare och på det viset fått det för mig, utan det har kommit naturligt.

För mig tror jag nog att det var just detta med NH som fick mig att öppna ögonen för hur enkelt det egentligen kunde vara, att det i slutänden vara hängde på hur väl jag förstod vad min häst menade, och därmed på ett helt annat vis kunde förmedla vad jag ville.

Öhm.. flummigt blev det i vart fall!:D

Nu är de inte meningen att kasta smuts på dressyr/hopp/westernryttare..men av egen erfarenhet, jag höll på med dressyr innan, slutade rida ett tag å sen fick tag i en häst som va westernriden och halkade in där på ett bananskal(:banana:) så de jag tänkte/la märketill när jag kom till träning (western) va att de va helt ok och naturligt att man lastade ur i grimma, man gick med hästen en bit bakom sig mm mm de va sååå avspänt mellan ryttarna å hästarna..kändes nästan som " ahh de e inte så noga" fast de klart är det..de är nåt jag inte riktigt upplevt innan..har nog inte med denna saken att göra, memn sen är de mycket miljöträning..i tex trail ska dom juh kunna gå över broar mm..då övar man juh de från att dom är föl, en "dressyrhäst" behöver juh aldrig utsättas för det..fast de skulle nog va nyttigt för alla hästar att utsättas för det..men kan förstå att dom inte tänker på de med tex dressyr/hopp föl..de gjorde nog inte jag heller...

blev väldigt flummigt dehära men som sagt, inte meningen att nån ska ta illa upp nånstans!!

En spontan tanke från en som inte är någon veteran på området, är att jag själv upplever en stor skillnad i vad man förväntar sig av hästarna. Som westernryttare förväntar jag mig att hästen ska kunna stå still på fläck i tio minuter utan diskussion, men det var aldrig något vi övade på när vi höll på med engelsk ridning. Jag tror att coolheten ibland värderas högre inom western, och att det inom den engelska ridningen ibland bara var normalt eller till och med bra om hästen hade nerv. :S

En annan tanke är också att jag tycker att åtminstone jag numera hanterar nervösa situationer lite coolare själv. Jag skulle aldrig korta upp tyglarna (och därmed riskera att höja huvudet) på en häst som är lite för nervig, men det blev man ju rekommenderad att göra på ridskolan och av tidigare tränare.

Även om min foderpålla är cool på grund av tidigare träning, så tränar vi ju varje dag på att t.ex. stå still på hemvägen och gå genom vatten lugn och fint. Och det är ju något som jag själv tycker är väldigt lärorikt och kul! :D

Nåt jag kanske kan ta med mig i dressyren för att få mindre tittiga hästar?

Köp en quarter.

:rofl::rofl:
Sorry! Var tvungen! :D

Nä, men ärligt. Eftersom Quarterhästen är vanligast inom western, och över lag är Q's lugna, stabila och trygga, är det givetvis det man ser mest av :).
Jag hanterar mina (och andra) hästar annorlunda än vad jag såg folk göra när jag hängde i engelsksvängen. Som föregående talare skrev; Hästarna får gå bakom med långt grimskaft, hoppar den för någonting fortsätter jag bara gå och hästen förstår då att det inte var någon fara. Jag använder ALDRIG meningar så som "Luuuuuugn gumman, sååja" Det stressar hästen om något. Utan om hästen blir rädd, är det mer ett "Såja, det är lugnt" lite kli på maken, och så fort det farliga är över; långa tyglar och avslappnad sits.

Min farbror (som håller på med Islänningar) tyckte att jag gick för fort fram när jag sade åt min shettis på skarpen att sluta stegra sig. "Han är ju bara unghäst! Min 5-åring stegrar fortfarande, det är normalt." (:cool:) Inom western accepteras inga dumheter! Nu drar jag inte alla över en kam, men det FINNS många engelskutövare (och givetvis westernfolk med) som accepterar rena dumheter, skyler över det med en axelryckning och menar att "Hästar gör så".

Att överträna hästen på läskiga saker, alltid själv uppträda som den stabila punkten, och inte acceptera dumheter tror jag är hemligheten.
Sen ligger det mycket i mentaliteten hos hästen redan innan. Mitt sto är cool av naturen, och rör inte ett öra när hönsen flaxar hysteriskt runt benen på henne, vi rider mot qvintan första gången, packar in henne i presseningar eller timmerbilen dundrar förbi. Men även om hon är cool från början tränar jag ändå på läskiga saker. Flaxar det en ensilageplast längst vägen rider jag fram och låter henne titta istället för att korta tyglarna och dansa förbi. Jag slänger regnkappan över huvudet på henne innan jag går och och gör onödiga rörelser och ljud, just för att jag vill ha henne så lugn och cool som möjligt.

19882673.jpg

29321471.jpg

(kände att det blev rörigt, sorry :o)

Senast ändrad:

Nu blev jag alldeles ställd. Skulle precis sätta igång och författa ett pedagogiskt och givande svar på din fråga, men det blev platt fall. :eek:
För sedan jag "konverterade" till western (och NH) så har det liksom blivit en självklarthet att hästen ska vara trygg och lugn i olika situationer, samt följsam och lydig.
Och för mig så har det inte handlat om att köpa en välskolad läromästare och på det viset fått det för mig, utan det har kommit naturligt.

För mig tror jag nog att det var just detta med NH som fick mig att öppna ögonen för hur enkelt det egentligen kunde vara, att det i slutänden vara hängde på hur väl jag förstod vad min häst menade, och därmed på ett helt annat vis kunde förmedla vad jag ville.

Öhm.. flummigt blev det i vart fall!:D

Kan inte annat än att hålla med :bow:

En spontan tanke från en som inte är någon veteran på området, är att jag själv upplever en stor skillnad i vad man förväntar sig av hästarna. Som westernryttare förväntar jag mig att hästen ska kunna stå still på fläck i tio minuter utan diskussion, men det var aldrig något vi övade på när vi höll på med engelsk ridning. Jag tror att coolheten ibland värderas högre inom western, och att det inom den engelska ridningen ibland bara var normalt eller till och med bra om hästen hade nerv. :S

En annan tanke är också att jag tycker att åtminstone jag numera hanterar nervösa situationer lite coolare själv. Jag skulle aldrig korta upp tyglarna (och därmed riskera att höja huvudet) på en häst som är lite för nervig, men det blev man ju rekommenderad att göra på ridskolan och av tidigare tränare.

Även om min foderpålla är cool på grund av tidigare träning, så tränar vi ju varje dag på att t.ex. stå still på hemvägen och gå genom vatten lugn och fint. Och det är ju något som jag själv tycker är väldigt lärorikt och kul! :D

känner precis samma sak som du..hästhanteringen blev en helt ny grej när man gick över till western från engelskt...när man red på ridskola å även tränade så, jag kan inte komma ihåg på dom 12 åren jag gick på rdiskola tex att vi fick lära oss "markhantering" inte mer än att man ska gå lååånga vägar runt härsten bakben för annars sparkar den och att man skulle leda hästen med tygeländen i ena handen och två (eller va de ett??) finger mellan tyglarna vid bette..de är de jag kan komma ihåg i form av markträning från ridskola..är juh säkert olika från ridskola till ridskola..

oxåen ska jag fick lära mig på första westerntäningen va att om hästen går för fort eller sticker, ta tag i ena tygeln och låt cirkeln sänka farten, på så vis behövde man aldrig ta i hästen mun..hade aldrig hört talas om de tidigare men de stämmer juh, om min häst blir stirrig å försöker sticka så tar man i tygeln å hon kommer ingenstans mer än runt runt, hade jag tagit i båda så höjer hon juh bara huvudet å springer...

jag tror de skulle vara väldigt nyttigt om den engelska å western ridningen kunde sammarbeta mycket mer...synd bara att de finns sååå många som aldrig skulle acceptera det å ens tönka tanken..tills den dagen de provat, då blir de sålda;)

jag kan tydligen inte stava som jag ska idag... å de där med cirkeln sänka farten å ta i hästen mun, de blir juh att ta i hästens mun men man sänker inte farten genom att dra i munnen...virrpanna:rofl:

Jaha du Elanor. Och hur många quartar har du då :D

:rofl::rofl: Ursäkta, var bara tvungen :p

Men jag tror inte det bara har att göra med att vi utsätter våra hästar för mer miljöträning än tex dressyrryttaren. Det har lite med hur man tänker på den vardagliga hanteringen av hästen. Det är inte ok att dra iväg med någon ut från stallet, det är inte heller ok att gå ur boxen fast dörren är öppen eller gud förbjude gå över någon. Att stå lös på stallgången är helt normalt för min ett åring, fast maten väntar 2m bort. Likaså att om jag står framför krubban så väntar man i motsatt hörn tills jag flyttat mig. Dessa saker har inte med miljöträning att göra, utan ren förnuftig hästhållning - enligt mig. Du är den självklara ledaren i hästen ögon, och därigenom har du satt ribban för hur du vill att hästen ska bete sig när du ber den om någon, även om den saken är jobbig. Du får en häst som litar på att det är ok att bli rädd, men samtidigt så trygg i sig själv att den löser problemet utan att flyktinstinkten direkt flyger upp.

Men sedan har det lite med att göra vad för slags häst du har. Som jag beskrivit i andra trådar, så har quarterns och paintens fysiska grundförestättningar lite med saken att göra oxå. Att de rent anatomiskt bär huvudet lägre än i stort sett alla andra raser, gör att de även rent fysiskt har lättare att hålla sig lugna o coola, jämfört med tex en arab.

EXAKT!!!!

Miljöträning är liksom a och o inom western, hästarna MÅSTE vara lugna!

Ta t ex igår när jag var in till ridhuset och tränade, när vi skulle hem ville min skräphäst inte gå in i transporten, vi har inte åkt på ett par månader.
Jobbade honom i 50 minuter innan han bestämde sig att det var ok och fick kommentarer om att OJ vilket tålamod jag hade.
Själv ser jag det som att jag hade tränat den biten för dåligt (träna lastning gör sällan engelska ryttare, det är i allmänhet BRÅTTOM när hästen ska lastas!!!), och kommer denna vecka att åka in ytterligare ett par gånger till ridhuset enbart för att lastträna, hemma har jag ju aldrig problem!

Så summan av det hela, träna hästen på ALLA tänkbara situationer, både i vardag och på tävling. Det ger lugna och stabila hästar som sällan eller aldrig reagerar på ett farligt sätt, vore verkligen något för t ex ridskolor att jobba mer med, SAMT att lära sina elever vikten av att göra det för att FÅ en lugn häst!!!

Jag tror som du att miljöträningen gör oerhört mycket men att det inte är riktigt hela sanningen. Tror att det har att göra med ägarens/tränarens inställning. I den vanliga engelska ridningen lägger man inte ner lika mkt. fokus på att hästen ska klara av att stå still, man kanske flyttar sig för hästen utan att fatta att då är ju hästen mer ranghög än en själv. Min uppfattning är oxå att westernryttare många gånger ägnar sig åt NH. Typ lastar hästen på ett mer okomplicerat sätt (hästen lastar sig själv nästan). Har själv börjat med mer NH tänk de senaste veckorna och tagit lektioner för tränare och jag märker att ledarskapet har förbättrats för mig och min häst. Försöker att miljöträna så ofta som möjligt och om inte annat bara komma ut i friska luften. Går ibland promenader med fokus på att han ska gå bakom mig, stanna när jag stannar osv.

Sen kanske hästarna är avlade så att de är lugnare i temperamentet, kan exteriören verkligen spela en så stor roll vad gäller hästens temperament, tex. om den är lättskrämd eller inte? Lite svårt att se sambandet, men kanske beroende på vart ögonen sitter??? Eller hästens naturliga form?

Tror inte aveln i sig har så stor betydelse då det ju används många olika raser inom western och det är samma sak för de flesta iallafall!!!

Däremot träningen och som du säger att ha ett tydligt ledarskap, vilket ju dessutom innebär att t ex spö inte används utan hästen ska lära sig var den ska befinna sig i förhållande till sin människa, att slå skapar ju bara rädsla och rädsla ger hästen signaler att fly......

Och visst händer det att även jag tappar tålamodet när hästen t ex inte vill lastas men då tar det bara längre tid, att behålla sitt lugn ger snabbaste resultatet!!!

Har en hingst som allt som oftast tar ett par steg bakåt när jag står och flätar svansen. Detta är INTE ok även om det "bara" är två steg, han blir ganska bryskt påmind om detta. Att jag skulle flytta mig för hästen finns inte i min hantering, likaså ska den gå undan så fort jag går in i boxen till den.

En tanke som slog mig när jag läste en artikel, är det faktum att många begär att i en transportsituation krävs att hästen ska stå still i ex antal min el timmar. Men man kräver inte att hästen ska stå still tex när man stiger upp, eller har bundit upp dem i tex stallet. Inte konstigt att många hästar inte vill sätta sig i en sådan situation självmant.

Ang avel kan jag bara konstatera att en häst som har lättare för att gå med sänkt huvud, i regel har längre till att ta till flyktinstinkten, än en häst som naturligt går med huvudet i vädret. Dessa hästar är automatiskt mer spända och flykten blir en lättare utväg. Med detta sagt, säger jag inte att det är något fel på dessa raser, utan man får helt enkelt se till vad rasen är avlad för i tidernas begynnelse. Tex är föregångaren till halvblodet och tex araben avlad för strid, och där funkar det inte att gå o sniffa i backen, då var dess ryttaren snart död. Tvärtom är tex quartern avlad för kossearbete, där de jobbar med sänkt huvud när de vallar.

En annan avelstanke är att ett föl till en "cool" mamma, redan från början har det bättre förspänt, än ett till ett sto som tar till flykten om det så knäpper i ett träd 20m bort. Det säger ju sig självt lite. Därav alla dessa coola små kvartingar :)

Ligger kanske något i det! Finns det någon studie eller artikel man kan läsa om just aveln och flykten? Hur är det med tex. islandshästen? Då måste de ha väldigt mycket flyktdjur, eller va? Ofta korta halsar och högt och stort huvud.

det är ju inte så enkelt att det bara är exteriören som avgör hur flyktbenägen en häst är.
det handlar om gener och om avelsmaterial. inom western vill man ha stencoola hästar, det ses som positivt och då avlar man på det. inom dressyren är snarare trenden att hästen ska vara mkt explosiv och ha massa nerv, så där avlar man på det.

därmed inte sagt att man inte ska försöka få sitt halvblod lugnt och harmonisk.

och allt det där som ni nämner längre upp i tråden med att stå stilla, leda osv det gör jag och har alltid gjort med mina hästar. och jag håller verkligen inte på med några nh konstigheter eller dominansövningar, det är ju bara sunt förnuft och en önskan från båda min och hästarnas sida att vår lilla flock ska fungera så bra som möjligt. då krävs det vissa codes of conduct för hur man ska bete sig så att samarbetet fungerar optimalt. tex som att stå still när matte borstar för annars tar det en evighet, stanna när matte stannar och inte dra iväg på egen hand osv.

tror definitivt inte att jag är ensam som dressyrryttare om att hantera hästar så! vad det handlar om är hästens genetiska fallenhet att vara flyktbenägen och hetsig, där har man helt skilda utgångspunkt beroende på aveln av dressyr vs western hästar. därav krävs det enorma mängder träning och tålamod för att få en av naturen flyktbenägen och nervös lagd häst att vara cool som en quarter.

Jag tror inte rasen har något med coolheten att göra hos en häst. Jag har ridit quartrar som hoppat till för att ett sandkorn ligger fel på ridbanan och jag har ridit hästar av andra raser som blivit polishästar i San Francisco. Hur cool och välhanterad en häst blir har med träning och uppfostran att göra och är helt avgörande av personen som utför den.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V