Hur gör man...?

Kitara_

Trådstartare
Fick ett stoföl den 4 Juni. (De la gardie - Jocer - Martello)

Detta är mitt första föl så jag undrar därför hur man går till väga när det gäller vissa saker...

1) Mitt sto är inte stambokfört (inget nr) Men hon har gröna papper och hennes mor finns i böckerna.
Går det att stambok föra henne nu? Hon är 19 år...

2) Har läst endel om fölvisningar och utställningar.
Vad gör man där och hur gamla ska fölen vara??

Kommer inte på mer nu men det kommer säkert fler frågor, lägre fram...

/ Boel

Sv: Hur gör man...?

Visa på fölvisning och anmäl att du vill stambokföra stoet så görs det samtidigt. Fölet bör vara några månader i alla fall när man visar. Är det fött nu så är det ju lugnt till hösten när fölvisningarna är.

Det går att stamboksföra ett sto oavsett hur gammalt hon är! Ditt sto uppfyller kraven då hon har gröna papper och avkomma efter godkänd hingst. Jag tror att minimihöjden är 152 cm.

Fölvisningarna brukar vara i slutet av sommaren. Kontakta din lokala avelsförening för datum!

hej Kitara
Grattis till stofölet (jag hoppas också på ett stoföl - till midsommar)
I samband med fölvisningen kan stoet stambokföras. Kolla på ASVHs hemsida de har länkar till avelsföreningar som anordnar.
Jag vet faktiskt inte ( :o trots att jag svarar) så mycket om fölvisningen, jag var på en förra året, fölet exteriörbedöms och man kollar gångarterna - då kutade de med stoet så att fölisen visade upp sitt register.
Det är ganska bra att åka tror jag, för fölet blir hanterat, knoppat, får börja vänja sig att resa etc.
Här i Mälardalen är fölvisningen i slutet augusti.

Görel skrev:
Det går att stamboksföra ett sto oavsett hur gammalt hon är! Ditt sto uppfyller kraven då hon har gröna papper och avkomma efter godkänd hingst. Jag tror att minimihöjden är 152 cm.

Fölvisningarna brukar vara i slutet av sommaren. Kontakta din lokala avelsförening för datum!

Hon är 168 cm hög så det är inga problem.
-90 Sto e. Rex
-91 Tvillingar (döfödda) e. Ganesco
-05 Sto e. De la Gardie

Men vad jag vet så är hon aldrig visad. Kanske går att göra samtidigt som fölet visas... eller?

Jag känner en som sitter med i den lokala föreningen så jag får väl ta och fråga av mig lite hos henne. :D

Vad ska man tänka på att ha gjort med fölet innan en fölvisning?

/ Boel

Visst kan du visa henne samtidigt som fölet, det är så man brukar göra.

Jag kollade stamboken för säkerhets skull, och ditt sto fanns inte där.

Kolla med hon i den lokala avelsföreningen vad du bör tänka på inför fölvisningen. Själv har jag inte varit på en fölvisning på 20 år, men hoppas på att kunna gå på en nästa sommar då mitt sto är dräktigt och jag tänkte få henne införd i stambokens B-del (hon har vita papper, fölis får gröna).

Fölvisningen i vraje avelsförenings logi är inget märkvärdigt alls. Fölen bör vara van att leda,(och att fånga ;) ) ren och kunna stå still en kort stund. Stoet bör också vara rent och välfriserat, glöm ej hovarna!!!

Visst kan du fläta om du vill, men de flesta gör bara det till en ev final...

Om du ska stambokföra ditt sto så ska du skriva upp tidigare avkommor också. Då kommer de med i stamboken men det är lätt att se på anmälningsblanketten.

ancan skrev:
Fölvisningen i vraje avelsförenings logi är inget märkvärdigt alls. Fölen bör vara van att leda,(och att fånga ;) ) ren och kunna stå still en kort stund. Stoet bör också vara rent och välfriserat, glöm ej hovarna!!!

Visst kan du fläta om du vill, men de flesta gör bara det till en ev final...

Tycker det låter jätte kul.
Passar nog Kitara hon älskar att visa upp sig...

Men går det att visa alla föl?
Inga speciella krav??

Taget 11 Juni
mini.jpg

/ Boel

Tack... :bow: :bow: :bow:

Hon är mamma upp i dagen och mormor.
Redan trygg i sig själv som mamma och aningen kaxig. :D

/ Boel

Som svar på din fråga: Ja, alla föl får visas på fölmönstring. Men om ditt föl inte kommer få gröna papper så går den utom tävlan (kan alltså inte gå vidare om så skulle vara fallet!) Jag visade mitt stoföl efter Zeb förra året, hon gick då utom tävlan pga att pappa endast är avelsvärderad o mamma har vita papper. Hon blev absolut inte "nerbedömd" för det, tvärtom så fick hon 44 p och slog över 20 föl med betydligt tjusigare pappor! Jag tycker därför att alal borde ta chansen att visa upp sina småttingar, om inte annat för erfarenheten! Och se till att fläta dom, det ser alltid bäst ut!
Lycka till på mönstringen!

Men jag har inte frågat något, det är trådskaparen som undrar.

Jag vet att jag kan visa mitt eventuella föl nästa år och att mitt sto kan föras in i stambokens B-del.

Och ditt sto, som jag antar är din användarbild, är rätt likt mitt sto som ju har samma farfar och även är släkt på mödernet ;) Hon är också lik den enda avkomma till Jocer jag träffat!

Om man tittar på många hästar med Jovial i sig i profil så har dom ofta ett ädelt men långt huvud, det syns dock inte på mitt sto just på användarbilden :)

Jag hoppas att jag får en lika fin fölis som din nästa år :bump:

Fint föl, har precis köpt mig ett två årigt sto efter De la gardie.

I det stallet vi hade henne innan så var det 4 hästar som stod i boxarna brevid varandra och alla hade Jovial i sig. Dom var även Mbr med v.h.i.p. eller stj. utom en som var fux. En av dem (Jopal - Nepal) Är grovare men jätte lik Kitara, vi har faktiskt gått till fel häst i hagen innan vi såg dem framifrån, dom är båda Apelkastade bak och samma svartbruna färg.

/ Boel

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 642
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 203
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: exotic
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 619
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18