Hur gör man?

Guldaskig

Trådstartare
Jag ska kolla på en hund i veckan! :bump:

Men hur gör man? När man kollar på häst provrider man ju, ska man provpromenera med hunden?

Hunden i fråga är nio månader och säljs pga ändrade familjeförhållanden. Vad ska man fråga, vad ska man titta efter? Det är min första egna hund.

Jag hade nog bett att dels få ta en promenad för att se hur den var, och där beror det ju på vad du vill ha, och jag hade velat se den i hemmet ett tag, hur är hunden när ni tex sitter och tar en kopp kaffe och pratar, är den orolig, är den lugn, tar den sig en tupplur osv?

Det är nog olika för olika personer, men jag själv skulle tveka inför en hund som visade stor stress. Jag vill se att hunden i någon mån, beroende på ålder, kan slappna av inomhus när man inte ägnar sig åt den, och utomhus hade jag tittat på hur den betedde sig och frågat mig själv ärligt om jag orkar, kan och vill ta itu med eventuella felbeteenden. Rädsla skulle vara jobbigare än ev. utfall för mig, för utfall vet jag mer om hur man bemöter.

Rädslor och stress.

Jag har aldrig köpt omplacering, men hade nog gärna tagit en promenad. Sett hur den reagerar när man hälsar, om den tar det lugnt när inget händer, testat om den leker och kanske "träna" lite. Beror ju på vad man vill med hundägandet också.

Även hälsan såklart! Fråga, och är den renrasig så kolla skk hunddata i förväg.

Är hunden försäkrad? Har de använt försäkringen?

Funkar den vid hundmöten, är den lugn inne, ser den frisk ut i hull och päls?

Vad är det för ras? Är den registrerad? Har säljaren varit i kontakt med uppfödaren? Det går ju att ringa uppfödaren och be om info där också.

Däremot hade jag nog inte avböjt en i övrigt bra och frisk hund för att den inte fungerar vid hundmöten. Sådant kan man träna bort, man vet ju inte vad den har fått och inte fått göra tidigare. Däremot om den leker, som Jenka säger, om den är lättbelönad, det hade jag också velat se.

Nej det vet jag. Jag bara tänker mig vilka problem som kan ligga bakom omplaceringen. Är den stressad och omöjlig så kan det dyka upp "ändrade familjeförhållanden" rätt fort...

Men hur gör man? När man kollar på häst provrider man ju, ska man provpromenera med hunden?

Hunden i fråga är nio månader och säljs pga ändrade familjeförhållanden. Vad ska man fråga, vad ska man titta efter? Det är min första egna hund.

För min omplacering som då var 13 månader gjorde jag så här: Jag kom och hälsade på, kollade hur hunden fungerade i sitt hem, testade att hantera den, lyfta upp, titta på tänder etc... Sen hämtade jag min egen hund som väntat i bilen och kollade om de klarade av att umgås tillsammans. Att provpromenera gav nog inte så mycket, hunden hade ett stretchkoppel och studsade fram och tillbaka som en jojo. Med ett vanligt koppel och lite träning försvann det snabbt. Jag krävde även att de kollade patellan och veterinärbesiktigade innan jag sen kom och hämtade honom.

De gånger jag tittat på äldre hundar så har jag gjort precis som ni andra säger.

Blir jag sen intresserad så ber jag om att få besöka den en gång till och då ta en längre ensam promenad med den (utan att ägaren är med). Under den här promenaden så får hunden först bara gå i kopplet utan krav. Om hunden söker kontakt så svarar jag naturligtvis på det, vill den inte så låter jag den vara och ser hur den beter sig. Efter ett tag börjar jag jobba mer med kontakten och att aktivera hunden. Jag provar även att leka med den, ser om den går i gång med lite dragkamp, kan man belöna med godis, boll eller något annat. Sen brukar jag sätta mig ett tag och se hur den reagerar på att inte få göra något, alltså att vara helt passiv.

Jag personligen vill också att hunden själv skall ta kontakt med mig och vara nyfiken på mig, om hunden däremot vid mina båda besök är väldigt osäker och avvaktande så hade jag nog funderat om det är något jag vill jobba med. Jag har haft några äldre omplaceringar men diverse strul bakåt, alla sakerna har löst sig, bara man själv vet om det och kan träna bort eller hantera det utan att hunden mår dåligt . Värt att tänka på är ju också att vissa raser kan vara lite avvaktande i början med okända personer, men att de trots det bör/måste fungera i hanteringen utan rädslor är viktigt tycker jag.

Jag tycker också att grundhanteringen är viktig, så jag brukar då vilja se hur den reagerar när jag känner/klämmer över hela kroppen, tittar i mun, öron, tassar/klor mm, är det en kraftig pälshund så vill jag även se hur den är när man tar utför pälsvården.

Några andra frågor som jag brukar ställa till ägaren är:

- Hur har hunden aktiverats och tränats hitintills? Nu är ju detta en ung hund, men ändå :-)

- Blir hunden blir rädd/osäker/stressad för något?

- Hur är hunden i samband med matningen, var/hur äter den, vilket foder samt rutiner har den?

- Hur uppfattar ägaren att hunden reagerar i olika situationer, ex hos veterinär och i möte med andra hundar/djur/människor.

- Hur har den social/miljötränats, klarar den t ex av att åka bil, buss och hur och var har tränats, kan den kanske lämnas hemma någon stund?

Ta också reda på om den har behandlats för något hos veterinär, har aktiv försäkring och om den är registrerad. Be att få se stamtavlan (om det finns) och kolla sedan själv upp linjerna hos SKK. Här brukar jag främst titta på den veterinära delen samt om de har några arbetsmeriter. Beroende på rasen på hunden så är ju BPH, MH och korning på linjerna också oerhört intressant.

/ kayoba

Har tagit flera omplaceringar under åren. Väldigt bra är ju om man kan få en provtid för att se att den funkar i din vardag om det är möjligt för nuvarande ägare. De allra flesta kanske till och med alla problem går ju dock att hantera eller jobba bort om man är villig att satsa lite.

Vad är det för ras?

Jag tänker att du måste utgå från dina egna mål och önskemål kring hunden. Vad är viktigt för dig?
Varför har du valt just denna ras?
Vad är det som lockar med just denna hund?
Vad har du tänkt göra med den?

Det är ju lite skillnad på vad man vill kolla om man mest söker en kompis och promenadsällskap jämfört med om man söker en tävlingshund :)

Men generellt:
Observera hunden i hemmet. Hur beter den sig när du kommer dit? Vaktar den? Vill den fram och hälsa direkt? Blir den skygg?
Hur beter den sig när du och ägaren sitter och pratar. Slappnar den av och går och lägger sig? Verkar den stressad?
Hur beter den sig när du hanterar den? När ägaren hanterar den? Är den avslappnad eller verkar den tycka att det är jobbigt?
Hur beter den sig på promenad med ägaren?
Hur beter den sig på promenad med bara dig?
Hur hanterar den möten med okända människor och hundar?
Är den lätt att belöna? Med godis eller lek?

Om du har tänkt att träna med hunden kan det vara en bra idé att kanske gå ut och testa lite. Kan den något sen innan? Hur jobbar den?

Lita inte på att hunden inte är anledningen till försäljning, kolla själv hur den beter sig!

Kolla som sagt med prövotid, jag hade Nikka på prov i en månad (fast efter två veckor hade jag bestämt mig). Och SKRIV PAPPER och veterinärbesiktiga!

@MiniLi Jättebra frågor! Det är en blandras, raser av sällskapstyp och jag ska ha hunden som just sällskapshund. Jag vill ha en hund som är pigg på att hitta på saker, vara ute och gå/springa/cykla, följa med till stallet men också kunna ta det lite lugnare en dag. Har inte tänkt träna någon speciell hundsport förutom lite vardagslydnad och kanske gå någon lydnadskurs. Just den här hunden verkar stämma in på det jag söker!

Som andra tidigare redan nämnt - ta med hunden på promenad, be om att få prövotid och veterinärbesiktiga.
Kan nämna att jag köpte min omplacering då hon var 2,5 år och bad att få ta med henne på promenad när vi var och kikade på henne. Hunden var jättestressad och svår att få kontakt med, men hade flera omplaceringar bakom sig och motionerades genom att de slog ut golfbollar till henne utanför bostaden som hon fick springa och hämta - jag hade hopp om att det gick att göra någonting åt. Köpte mer eller mindre grisen i säcken, men med tiden lade sig stressen hon hade till en början och jag fick en toppenhund. Känns det helfel när du träffar hunden, köp den inte - men om du fäster dig vid den och tror att eventuella problem kan arbetas bort, så ge det en chans.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 616
Senast: Nota
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 282
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar