Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en sjukdom, självskadebeteende är en biverkan av psykiska sjukdomar. Därför får man även ut pengar för det. Inget konstigt alls egentligen. Man rår ju inte för det.

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och hör med dom om hur du ska gå tillväga.
Jag vet inte ens vad jag har för försäkring. Mamma har någon försäkring som hon tecknade jag var bebis men förutom den tror jag inte att jag har någon. När mamma pratade med dem så fick jag inget för min aspergers och de trodde inte att jag skulle få något för det andra heller men jag vet ju inte vad mamma sa till dem.

Jag vet inte. För mig känns det som en typ av sjukdom på andra men inte på mig själv. Jag själv är liksom bara oduglig och dum

Jag vet inte ens vad jag har för försäkring. Mamma har någon försäkring som hon tecknade jag var bebis men förutom den tror jag inte att jag har någon. När mamma pratade med dem så fick jag inget för min aspergers och de trodde inte att jag skulle få något för det andra heller men jag vet ju inte vad mamma sa till dem.

Jag vet inte. För mig känns det som en typ av sjukdom på andra men inte på mig själv. Jag själv är liksom bara oduglig och dum
Förstår, men det är en sjukdom för dig också precis som för alla andra. Värt att kolla upp försäkringarna iallafall då det faktiskt är så att man får ersättning även för självskadeärr.

Att ha en sjukdom är absolut inte detsamma som att vara vare sig oduglig eller dum.

Livet blir inte enklare för dig om du orsakar (fler) nervskador. Det är ju enbart dig själv det blir besvärligare för. Och det är ju lite härligt att kunna gå i shorts och kortärmat när det är varmt. Ta inte ifrån dig själv den njutningen nu när du börjat våga ha kortärmat igen. (Om än bara när du är ensam än så länge)

Förhoppningsvis kommer det en tid när du slutar känna skam över ärren (och slutar skada dig själv hoppas jag) och kan stå ut med om någon stirrar på ärren och när någon frågar kunna säga att du har (haft) en sjukdom som gjort att du ibland känner behov av att skada dig själv. Många känner ju till att problematiken med självskadebeteende finns. Och generellt ÄR folk förstående och toleranta.

Förstår, men det är en sjukdom för dig också precis som för alla andra. Värt att kolla upp försäkringarna iallafall då det faktiskt är så att man får ersättning även för självskadeärr.
Jo, jag vet ju det innerst inne men det känns inte så. Jag känner mig bara lat, oduglig och löjlig :(
Får höra med mamma vad det är för försäkring, men hon har så mycket att göra att det känns som att jag är till besvär

Att ha en sjukdom är absolut inte detsamma som att vara vare sig oduglig eller dum.

Livet blir inte enklare för dig om du orsakar (fler) nervskador. Det är ju enbart dig själv det blir besvärligare för. Och det är ju lite härligt att kunna gå i shorts och kortärmat när det är varmt. Ta inte ifrån dig själv den njutningen nu när du börjat våga ha kortärmat igen. (Om än bara när du är ensam än så länge)

Förhoppningsvis kommer det en tid när du slutar känna skam över ärren (och slutar skada dig själv hoppas jag) och kan stå ut med om någon stirrar på ärren och när någon frågar kunna säga att du har (haft) en sjukdom som gjort att du ibland känner behov av att skada dig själv. Många känner ju till att problematiken med självskadebeteende finns. Och generellt ÄR folk förstående och toleranta.
Jo, jag vet ju det innerst inne, men det känns inte så.

Ja, det känns skitjobbigt om jag skulle skära sönder armarna igen när de äntligen är nästan läkta. Jag har iallafall alltid varit nog med att bara skära på samma ställen så jag har inte så stora ytor med ärr (underarmarna) men där det är ärr så är det i så många lager att det inte finns någon normal hud kvar. Jag har fått en jättesöt/cool blå och rosa kortärmad tröja och hängselshorts av min syster och har nagellack som matchar tröjan perfekt så jag vill ju kunna gå med det utan att behöva hålla mig i skogen.

Jag skäms nog inte för själva ärren, däremot skäms jag för mig själv som har gjort dem. Och jag är rädd för att folk ska fråga eller stirra. Det passar inte heller ihop med den ytan jag visar utåt med sprallig tjej i söta kläder. Om någon skulle fråga så har jag redan bestämt att jag kommer svara bilolycka och om de har tillräckligt med vett så hoppas jag att de fattar att jag inte vill prata om det och lämnar det i fred.
13179433_1088279374568637_133894539304259597_n.jpg

För något år sedan var jag på marknad med en annan tjej. Vi gick förbi ett stånd där det stod en med lite ärr på armarna och hon jag gick med sa typ "det där var nog en sådan där som skär sig" och där gick jag med dolda, nyskurna armar :(

För något år sedan var jag på marknad med en annan tjej. Vi gick förbi ett stånd där det stod en med lite ärr på armarna och hon jag gick med sa typ "det där var nog en sådan där som skär sig" och där gick jag med dolda, nyskurna armar :(

Vad tänkte du om henne då?

Att se en massa ärr på armarna har jag gjort flera gånger på kvinnor, både medelålders och unga. Jag frågar aldrig, om inte personen själv tar upp det, men jag brukar tänka att de är väldigt väldigt modiga som vågar visa ärren och en fantastisk förebild för alla oss med psykisk ohälsa.

Så tänker jag också. Om jag tänker något alls. Oftast tänker jag inget alls faktiskt. Noterar att hen har skurit sig med en viss igenkänningsfaktor och sen är det inte så mycket mer med det. Det är ett faktum, och jag lägger inte så mycket värdering i det.

Jag skäms nog inte för själva ärren, däremot skäms jag för mig själv som har gjort dem. Och jag är rädd för att folk ska fråga eller stirra. Det passar inte heller ihop med den ytan jag visar utåt med sprallig tjej i söta kläder. Om någon skulle fråga så har jag redan bestämt att jag kommer svara bilolycka och om de har tillräckligt med vett så hoppas jag att de fattar att jag inte vill prata om det och lämnar det i fred.
Men var det så illa egentligen att din vän noterade att den andra personen skurit sig? Ibland säger man saker utan att reflektera så mycket över det. (Och utan att "döma")

Vad tror du skulle hända om du vid det tillfället kavlat upp ärmarna och visat din hemlighet? Det skulle kunna vara en lättnad. Om någon av mina vänner hade gjort det hade jag tyckt att det var ett fint förtroende och absolut inte ändrat uppfattning om personen och börjat se den som offer eller knäpp.

Samma sak om någon frågar om dina ärr. Det känns förmodligen bättre i längden att inte ljuga utan att antingen säga som det är, eller säga att du inte vill prata om det. Särskilt när det gäller dina vänner eftersom de sannolikt kan genomskåda dig. I synnerhet de som känner till att du försökt ta ditt liv lär inte bli chockade av att du skurit dig.

Strunta i det där med att det inte hänger ihop med ytan! Bättre att försöka bli vän med att du inte mår bra, och försiktigt bli lite mer öppen om det, steg för steg. Tänk inte att de kanske inte vill vara vän med dig om de vet, för de som överger någon enbart på grund av att man mår dåligt var inte så bra vänner att ha ändå. Det ÄR enormt mycket enklare att leva om man slipper gömma sig.

Jag har en väldigt pratsam och glad personlighet, och är ganska optimistisk generellt. Ingen hade kunnat gissa att jag var deprimerad tror jag. Jag dolde det länge, men det var fantastiskt att våga börja prata om det och kraftigt bidragande till att jag tog mig ur det!

Det går förresten att bleka och/eller slipa ärr så att de med tiden blir mindre synliga. Det kanske är värt att fråga om nästa läkarbesök.

Ska se om jag kan hitta några rosa tights som matchar tröjan så kan jag klippa av dem och ha runt armarna. Brukade ha så mycket innan när jag inte hade så många ärr, nu går de så högt upp att allt sådant jag har inte döljer längre. Fixade ett par vinröda idag av några gamla tights jag hade hemma men den färgen passar knappt till några kläder jag har.

Vill inte gå med synligt bandage (även om det syns ändå för jag måste ha så tjockt för det blöder igenom annars) eller synliga ärr som inte är gamla och blekta för har läst på många ställen att det ses som provocerande och triggande. Också att jag är för gammal för att hålla på med sådana "emogrejer". Det är inget som någon har sagt direkt till mig utan det är som jag har läst många gånger på olika ställen.

Om någon skulle fråga så har jag redan bestämt att jag kommer svara bilolycka och om de har tillräckligt med vett så hoppas jag att de fattar att jag inte vill prata om det och lämnar det i fred.

Jag brukar svara "skurit mig". Det brukar sätta stopp för fortsatta frågor. En gång har en person (som inte är inom vården) frågat mer, det var en körskollärare. När jag svarade att jag hade skurit mig så frågade han lite om jag hade fått hjälp och så.

Vill inte gå med synligt bandage (även om det syns ändå för jag måste ha så tjockt för det blöder igenom annars) eller synliga ärr som inte är gamla och blekta för har läst på många ställen att det ses som provocerande och triggande. Också att jag är för gammal för att hålla på med sådana "emogrejer". Det är inget som någon har sagt direkt till mig utan det är som jag har läst många gånger på olika ställen.
Kan hända att det är triggande för någon men samtidigt så har man inga skyldigheter att dölja sig för resten av världen pga några kan se det som triggande. Vem ska styra liksom vad någon får och inte får göra för att det kan trigga någon liksom.

Så tråkigt du ser på självskadebeteende på det sättet, för många som tror det är "emogrejer" och det är dumt att spä på dom idéerna. Även om det förmodligen är ett väldigt fåtal som menar på det.

Att gå på vad någon skriver på nätet är ju inte direkt något att leva efter, klart det alltid kommer finnas folk som inte förstår men dom ska inte hindra någon från att gå i kortärmat.

Jag vet inte, jag är så jäkla väck i huvudet just nu. Så trött och stressad. Måste ned och fortsätta med husen och jag vill inte, är rädd att all frustration ska komma tillbaka. Mycket av den har släppt efter jag skar, men har istället ersatts av ledsenhet och hopplöshet.

De håller på och fixar med nödutgången igen. Jag vet inte vad de gör men de drar sladdar och har gjort kortslutning inne hos mig. Upptäckte inte det förrän de hade stängt så det kommer att bli mycket jobbigare att ringa imorgon än vad det hade varit när jag precis upptäckt det. Jag funderar på att försöka kräva att de fixar all el i hela mitt rum för det är kortslutning överallt utom två ställen. Allting utom en nattlampa går på en ynka säkring. Jag har fått fixa belysningen själv för det var kortslutning till alla taklampor (mitt fel, jag tappade en vattenslang som sprutade rakt upp i en armatur, men trots att den kollades ur så är allting fortfarande kortslutet) och jag har kopplat in jordfelsbrytare vilka ständigt har löst ut när de har varit i verkstaden så jag vet inte vad sjutton de håller på med. Idag gick den ena att sätta igång igen men den andra står bara och brummar så jag kopplade ur allting. Vill inte veta vad som hade hänt om jag inte hade haft den.

Är så trött på allt!

Det finns ingen åldersgräns för att må dåligt tyvärr. ❤️

Känner du till Mepiform? Det är en särskild sorts plåster man använder för att få ärr mer diskreta. Kan användas även på gamla skador med utstående yta/ bubbliga ärr. Det finns på Apoteket och är diskret i jämförelse med mycket annat. Kostar en del, men kan användas ganska länge i taget, man kan ta av det när man duschar och sedan fästa det igen. Det går att klippa isär till mindre bitar också om man köper de större varianterna.

Jag "fixade" ett nästan två år gammalt ärr på ca en månad med plåster. Det slutade svida och strama och ser finare ut i färgen. Det används också efter operationer och kejsarsnitt.

https://www.apotekhjartat.se/produkter/sar-bett-stick/plaster/mepiform-1/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 138
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar