Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, vet inte hur jag klarat mig genom dagen med allt som har gått fel. Hoppas verkligen att jag får sova för imorgon blir det ännu mer. Killen kommer och så ska vi hjälpas åt att tömma verkstaden på skit. Som väntat så kom de inte från fastighetsbolaget och hämtade det innan helgen som de sa att de skulle göra så imorgon slänger vi ut allt (en jäkla massa tegel och betong :wtf:) i deras andra skräphög de har ute i garaget och så ska vi försöka laga arbetsbänken som de har brutit sönder

Nu har vi slängt ut all skit ur verkstaden! Eller ja, inte allt, det är en del kvar som är mitt och grannens som jag ska köra till tippen i nästa vecka. Medans jag väntade på killen så röjde jag ur en hörna i garaget (där de redan samlat skit) för att få plats med allt tegel och deras säckar från verkstaden och då hittade jag ett gammalt soprum som jag helt missat att det fanns. Lyckades få upp dörren och tränga mig in och där hittade jag en omgång nästan nya vinterdäck, tre utslitna däck, och... mina aluminiumfälgar från min första bil som skrotades för 10år sedan :rofl: Hittade även en säck med skräp från en restaurang jag inte känner igen namnet på men posten var från 2003, hittade även ett omakulerat körkort, som jag antar någon har glömt på den här restaurangen och sedan inte hämtat ut. Så förutom att jag äntligen har fått verkstaden fri så blev det även lite skattjakt! Grannen var också och hämtade sina sista grejer och det känns sorgligt att han nu försvinner ur mitt liv efter att ha funnits där i 12år.

Eftermiddagen har tillbringats vid pusslet (efter en lång dusch för att få bort all betong ur håret. Kommer väl att nya betongdamm i en vecka) och nu ska jag och hundarna ut på en promenad innan jag ska ned och fortsätta

När jag läser i den här tråden kommer uttrycket "keep passing the open windows" (från filmen2 The Hotel New Hampshire" mindre känt verk med Jodie Foster) tillbaka till mig igen och igen. Det är det du gör. Du går förbi de öppna fönstren utan att kasta dig ut.

Kanske bör du se filmen för att förstå hela vidden av av det jag tänker, men uttrycket står för sig själv också.

Och jag säger det till dig, kära Lyan. Keep passing the open windows. Det är viktigt. För oss.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hotel_New_Hampshire_(film)
...
Saying "keep passing the open windows" is the family's way of telling each other to persevere.

Och jag säger det till dig, kära Lyan. Keep passing the open windows. Det är viktigt. För oss.
Men varför? Jag är bara en i mängden på ett internetforum. Igår satt du och letade upp texterna om ångesthantering, när du bara hade kunnat strunta i att öppna tråden. Ni känner inte mig men försöker ändå hjälpa trots att det ofta är som att dunka pannan mot en vägg för att få mig att lyssna/förstå.

Men varför? Jag är bara en i mängden på ett internetforum.

Jag antar att det är det jag gör nu när jag är här. En del av mig är fatalist. Det finns många delar i mig.

När jag läser vad du skriver gör jag det som känns som rätt för mig just då. Varför handlar någon någonsin när vi egentligen bara kan låta bli och vänta på döden?

Det kanske är så enkelt att jag vill fylla mitt liv med liv. Att varje dag räknas. Att jag inte längre ser de öppna fönstren utan bara korridoren framåt. Där jag öppnar dörr efter dörr och ser fler vägar.

Ja, det blev ju lite flummigt, men jag tror på dig. Din förmåga att göra något av din tid. Din kärlek till dina djur. Din omtanke om din familj. Din otroliga drivkraft att skapa något utanför dig själv. Kort sagt: jag ser det du själv inte ser. Jag önskar du ville tro mig när jag berättar det jag ser. Eller ännu hellre: jag önskar du kunde låna mina ögon för ett par minuter och se det jag ser.

Jag antar att det är det jag gör nu när jag är här. En del av mig är fatalist. Det finns många delar i mig.

När jag läser vad du skriver gör jag det som känns som rätt för mig just då. Varför handlar någon någonsin när vi egentligen bara kan låta bli och vänta på döden?

Det kanske är så enkelt att jag vill fylla mitt liv med liv. Att varje dag räknas. Att jag inte längre ser de öppna fönstren utan bara korridoren framåt. Där jag öppnar dörr efter dörr och ser fler vägar.

Ja, det blev ju lite flummigt, men jag tror på dig. Din förmåga att göra något av din tid. Din kärlek till dina djur. Din omtanke om din familj. Din otroliga drivkraft att skapa något utanför dig själv. Kort sagt: jag ser det du själv inte ser. Jag önskar du ville tro mig när jag berättar det jag ser. Eller ännu hellre: jag önskar du kunde låna mina ögon för ett par minuter och se det jag ser.
Jag hade nog också önskat att jag sett vad du ser för jag ser ingen drivkraft alls i mig. Det jag gör gör jag för att jag är tvungen. Jag kan sitta och tänka på sådant jag vill göra men i slutändan blir det oftast antingen att jag känner att det inte är lönt eller så får jag inte tummen ur och inget blir gjort. Jag är förvånad att jag överhuvudtaget kommit ut med marsvinen på ängen, än mindre trodde jag att jag skulle lyckas flera dagar.

Det kändes faktiskt som att jag började komma lite framåt och sedan hände detta med Xíexie som gjorde att jag fick tvinga igenom ett beslut att börja bygga hus. Jag hade börjat att fundera på att göra några till SM men inte kommit fram till om det var värt besväret eller inte, om jag inte istället skulle lägga den energin på att bara fixa färdigt marsvinsrummet och se fram emot SM utan krav. Nu sitter jag med en massa krav som jag inte vet hur jag ska hantera. På sätt och vis är det roligt att ha fått så många beställningar för det betyder ju att folk uppskattar mina hus, men jag vet sedan tidigare hur mycket det tar på mig att bygga många hus. Jag brukar försöka bygga fyra åt gången för då är det tillräckligt lite för att jag ska kunna känna att det är lite roligt och inte blir övermäktigt. Nu har jag både massor av hus och tidspress på att få dem färdiga plus oron för Xíexie och jag är rädd att det kommer att golva mig totalt igen

Du måste se det från andra sidan. Vänd på det. Think outside the box. I lådan finns den syn du har nu. Att det är ett krav, ett måste.

Det är det ju inte. Det är ett val du gjort, för att rädda situationen ekonomiskt. Och tänk vilken oerhörd förmån att vara så duktig att folk vill ha det du tillverkar, samma sekund du säger att du börjar tillverka! Så uppskattad är inte många näringsidkare en gång. Det berättar om vem du är och hur andra ser dig.

Börja med att lägga ner att se det som ett krav, en press. Se det som något du gör för att du kan, för att du är bra på det och för att du någonstans tycker det är roligt att marorna har det bra.

Du måste se det från andra sidan. Vänd på det. Think outside the box. I lådan finns den syn du har nu. Att det är ett krav, ett måste.

Det är det ju inte. Det är ett val du gjort, för att rädda situationen ekonomiskt. Och tänk vilken oerhörd förmån att vara så duktig att folk vill ha det du tillverkar, samma sekund du säger att du börjar tillverka! Så uppskattad är inte många näringsidkare en gång. Det berättar om vem du är och hur andra ser dig.

Börja med att lägga ner att se det som ett krav, en press. Se det som något du gör för att du kan, för att du är bra på det och för att du någonstans tycker det är roligt att marorna har det bra.
Det är svårt att se det från något annat håll än det jag själv känner. Jag förstår ju rent logiskt hur man kan tänka på andra sätt, men jag klarar inte att ändra på mig. Allting går bara ut på att ta mig igenom dagen med så få dåliga saker som möjligt.

Jo, det kändes väldigt kul att få så många beställningar på en gång! Men jag är så rädd att det kommer att ta död på den lilla skaparglädje jag har kvar. När jag började bygga husen gjorde jag det för att det var roligt men efterhand som åren har gått så är det färre och färre saker som jag tycker är roligt i livet. De senaste gångerna jag har byggt så har det bara varit roligt några få stunder, alla andra timmar har kantats av ångest. Jag har tidigare sänkt prisen på husen rejält för att minska prestationsångesten, jag tänkte att om husen är väldigt billiga så kan folk inte begära att de ska vara perfekta och det har hjälpt lite, lika så när jag kom på att inte bygga klart flert fler än fyra på en gång. Denna gången har jag bestämt att jag inte kommer att måla gavlarna på husen. De kommer inte på långa vägar bli lika fina då men att måla gavlarna är ett sådant jättejobb att jag inte har en chans att klara det på den tidspressen jag har plus att jag kommer att klappa ihop totalt av det för det är så otroligt tråkigt, krävande och tar mååååånga timmar. Jag har dock lagt in att man kan beställa vita gavlar för en extra kostnad. Det var även några som hade speciella önskemål på färg på husen och där har jag satt en gräns på idag, så de som beställer efter idag kommer inte att få bestämma färg på sina hus utan ha blå och rosa att välja mellan. Jag ska även sätta ett sista datum på målade gavlar men eftersom jag är långt ifrån stadiet att bygga gavlar så avvaktar jag med det

@Lyan

Angående husbyggena, kan du dela upp husen så att du bygger dem 4 åt gången? Att tänka på alla hela tiden kan lätt kännas övermäktigt men om man delar upp det i hanterbara delar brukar det kännas lättare.

@Lyan

Angående husbyggena, kan du dela upp husen så att du bygger dem 4 åt gången? Att tänka på alla hela tiden kan lätt kännas övermäktigt men om man delar upp det i hanterbara delar brukar det kännas lättare.
Jag har inte bestämt riktigt hur jag ska göra ännu, mer än att jag måste göra de som är beställda först. Dock ska vissa av dem inte levereras förrän till SM så med dem är det inte akut ännu. Tanken var att spackla allting idag men jag är så slut att jag hittills bara har suttit vid datorn. Jag brukar ha mer energi på kvällen så får hoppas att jag får det gjort då för annars kommer jag inte kunna börja måla förrän på tisdag och på onsdag ska Xíexie opereras då lär inget bli gjort. Ett gäng måste vara klara till juni men SM är inte förrän första helgen i juli. Jag vet dock sedan tidigare, och har redan märkt av det med denna omgången, att det alltid tar mycket längre tid än jag vad för tror så därför stressar jag hellre i början än i slutet

En tanke slog mig när jag läste om dina husbyggen o det tidskrävandet arbetet som det är att måla dem. Måste du måla dem? Eller kan du sälja omålade hus o så får människor måla sina hus bäst de vill (i de färger de vill). Kan det vara en lindring till ångesten?

En tanke slog mig när jag läste om dina husbyggen o det tidskrävandet arbetet som det är att måla dem. Måste du måla dem? Eller kan du sälja omålade hus o så får människor måla sina hus bäst de vill (i de färger de vill). Kan det vara en lindring till ångesten?
Nej, de kommer inte att gå att hålla rena om de inte är målade och jag är så rädd för ringorm att alla hus måste tåla att desinficeras.

Och bara därför blev jag osäker på om verkstaden är sanerad. Tänk om det ligger ringorm där :nailbiting::cry:

Har inte fått något gjort idag. Var hemma hos killen en stund men det gjorde bara att jag nu känner mig ännu mer ensam och med ännu mer ångest

Nej, de kommer inte att gå att hålla rena om de inte är målade och jag är så rädd för ringorm att alla hus måste tåla att desinficeras.

Och bara därför blev jag osäker på om verkstaden är sanerad. Tänk om det ligger ringorm där :nailbiting::cry:
Spraymåla? 50kr för en burk betalar jag.

Spraymåla? 50kr för en burk betalar jag.
Jag har redan köpt färg. Men överlag kommer jag och sprayfärg inte överens, jag lyckas alltid få rinningar oavsett hur noga jag försöker vara.

Har räknat ut hur jag ska såga den sista skivan jag måste köpa eftersom jag räknade fel så det inte gick jämnt ut på de jag köpte sist. Har även börjar måla lite. Ingen ångest idag än så länge men jag har varit helt sjukt trött eftersom jag kommit in i en period där jag inte kan sova plus allting som har hänt/händer

Herregud vilken panik när jag startade om datorn och ALLT!!!!!!!!!!!! var borta! Hela datorn var rensopad som om den var alldeles nyinköpt plus att alla mina lösenord på allt utom mailen var raderade! Skickade till killen i panik och han fattade inte alls vad som kan ha hänt (duktig på datorer!) men tipsade om att starta om den igen och då funkade det. Ingen aning om vad fan som hände men sitter och är alldeles skakig nu. Så mycket av mitt liv med bilder och annat som ligger på datorn

Herregud vilken panik när jag startade om datorn och ALLT!!!!!!!!!!!! var borta! Hela datorn var rensopad som om den var alldeles nyinköpt plus att alla mina lösenord på allt utom mailen var raderade! Skickade till killen i panik och han fattade inte alls vad som kan ha hänt (duktig på datorer!) men tipsade om att starta om den igen och då funkade det. Ingen aning om vad fan som hände men sitter och är alldeles skakig nu. Så mycket av mitt liv med bilder och annat som ligger på datorn
Säkerhetskopiera allt! På minst två separata, portabla diskar!
Så du slipper den stressen fler gånger...

Säkerhetskopiera allt! På minst två separata, portabla diskar!
Så du slipper den stressen fler gånger...
Jag har bilder och dokument på en annan dator och ett minneskort men det är längesedan jag la in nu så det står på schemat imorgon! Är nog flera månader sedan jag fixade det sist :crazy: Allt som finns på internet går ju att fixa om något skulle hända även om det blir lite jobbigt att leta upp alla bokmärken mm. Dock så försvann ju alla mina lösenord också, jättekonstigt! Alltså försvann som i verkligen försvann, inte bara att jag fick skriva in dem igen.

Vad kan ha hänt? Håller datorn på att ge upp?

Och imorgon ska jag upp jättetidigt för då ska Xíexie opereras. Är så sjukt nervös och nu detta så det blir nog svårt att sova. Min lilla stackars Xíexie :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 136
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar