Hur gör man för att räkna ut antalet galoppsprång?

N

Nuchi

Om man stegar ett avstånd mellan 2 hinder hur räknar man då för att räkna ut antalet galoppsprång för en normalgalopperande maxad d-ponny.
Jag har för mig att man gångrar eller delar det med ett speciellt tal, men jag vet ju inte hur så nu får ni hjälpa mig!:bump:

Sv: Hur gör man för att räkna ut antalet galoppsprång?

en stor d ponnys galoppsprång är väl då ca 3.25 meter.
Om du går en sträcka i mellan 2 hinder som blir typ 19.5 meter, så delar du det med 3.25 och då blir det 6 galoppsprång, men då tar man bort en galloppsprång (dvs 3.25 meter) och får då 5 galoppsprång i mellan hinderna.... 8 man tar minus ett galoppsprång och det galoppsprången är avsprång och landning)
Och om man får 16 meter i mellan hinderna ( 16 / 3.25) så blir det 4.9 språng och så tar man bort ett altsdå blir det 3.9 språng och det betyder att det är 4 korta språng i mellan hindren!
Hoppas att du fattade lite annars får du säga till så jag får försöka förklara lite bättre :)

en stor d ponnys galoppsprång är väl då ca 3.25 meter.
Om du går en sträcka i mellan 2 hinder som blir typ 19.5 meter, så delar du det med 3.25 och då blir det 6 galoppsprång, men då tar man bort en galloppsprång (dvs 3.25 meter) och får då 5 galoppsprång i mellan hinderna.... 8 man tar minus ett galoppsprång och det galoppsprången är avsprång och landning)
Och om man får 16 meter i mellan hinderna ( 16 / 3.25) så blir det 4.9 språng och så tar man bort ett altsdå blir det 3.9 språng och det betyder att det är 4 korta språng i mellan hindren!
Hoppas att du fattade lite annars får du säga till så jag får försöka förklara lite bättre :)

Tack:)
räknar man alltid bort ett galoppsprång oavsett hur många galoppsprång man har räknat det till?

Japp, eftersom hästen använder ju några av dom metrarna so det är mellan två hinder till att landa:)

*kl*
hur stora galoppsprång har en stor häst på ca 165 cm i manken?

*kl*
hur stora galoppsprång har en stor häst på ca 165 cm i manken?

3.5 meter är det normala för stor häst och 165 är ju ganska normalt så om hästen är normalgalloperad så har den 3.5 meter

Vet att det finns ngn bra hemsida för att räkna ut sånt hära ;) kommer inte bara ihåg vad den hette....

På stor häst brukar jag tänka att i en kombination med ett gaolppsprång är det normalt 7-7,5 m. Sedan lägger man till 3,5 m för varje språng, Dvs. 10,5-11 är 2, 14-14,5 är 3 osv..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 594
Senast: Gabby_Ossi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 168
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30