Hur gör jag?

R

radiate86

Jag får troligtvis hem min hund i slutet av juli och tycker givetvis att det ska bli så roligt!

Mitt problem är hur jag ska göra med mitt jobb, hur jag ska kunna kombinera. Efter att jag fått hem valpen har jag tagit ledigt i två veckor. Sedan kommer problemet. Jag måste ju tjäna pengar och vill inte gärna ta ledigt mer. Jag jobbar sedan fyra dagar efter det, på kvällen, från 18 till 23 alla dagar.

Jobbar inte varje dag men nästan och det är mestadels kvällstid.

Kan man vänja hunden vid att klara sig ensam på så kort tid? Jag ska försöka att fixa och trixa så mycket som jag kan med jobbtider, men ändå.

Är jag dum mot hunden? Det sista jag vill (givetvis) är att bli en dålig hundägare, men jag måste ju håva in pengar. Jag läste precis i en annan tråd att det skiljer väldigt mycket på hur man gör med jobb och studier och vissa anser att det är okej att lämna hunden 7-8 timmar, så länge man vänjer den. Nu menar jag inte under valptiden utan när den blir äldre.

Tre veckor efter hunden anlänt kommer jag att flytta och då kommer jag att kunna cykla hem, vilket tar ca 30 min. (Att ta mig hem nu tar ca en timme).

Alltså, hur gör jag? Som sagt, vill vara en bra hundägare men vill ändå kunna jobba heltid senare och veta att min hund klarar sig bra där hemma. (Förhoppningsvis jobbar jag inte varje dag).

Till hösten ska jag ev börja plugga och om jag inte kommer in, blir det komvux (distans) och gärna ett jobb på deltid.

Hjälp mig gärna med råd, hur kan jag få det att fungera?

Sv: Hur gör jag?

Ja jag vet faktiskt inte hur du skall lösa det!

Tänkte du inte på detta innan ?

En valp kan verkligen INTE & ska INTE vara ensam så pass snabbt och så pass länge, mitt svar är defintivt NEJ en valp kan inte vänja sig att vara ensam på så kort tid.

Det tar långt tid att vänja hunden att vara ensam och en valp har inte ens en så pass utvecklad blåsa att den ens kan hålla sig ...

Vad säger uppfödaren om detta? Säljer den verkligen valp under dessa omständigheter ?

Jag är ju en av dom som INTe anser att man ska lämna en hund ensam hemma 5 dagar i veckan alá 7-8 timmar heller..

/ C som frågar i all välmening för både dig och valp

Senast ändrad:

Jag håller helt med Calazirya.
När jag och sambon skaffade valp gjorde vi det nu när jag har varit ledig från skolan. De dagar jag har jobbat extra (ca 1 gång/mån) så har min svärmor haft hunden hos sig..

Det är stressigt för en valp att byta miljö, att lämna tryggheten hos sina syskon och mamma. Vi har börjat ensamträna vår hund nu vid 6 månader utan problem då han är trygg hemma, dock är han aldrig hemma själv längre än 4h i sträck. För vår hund tog det ca 1 månad innan han kände sig trygg till 110% hos oss så två veckor tycker jag är litet lite..

Ingen hundvakt i närheten?

Håller helt med C. Detta borde du tänkt på innan och jag tycker det är konstigt att uppfödaren går med på att sälja valpen faktiskt.

Skaffa "kvällsmatte" åt hunden?
En valp har sin trygghet i dig när den lämnat mamman och kullsyskonen, att på 2 v försöka ensamhetsträna den så att den kan vara ensam 5 timmar är dömt att misslyckas och det blir en olycklig valpis :( Ensamhetsträning ska man INTE stressa med, det ger oftast väldigt dåligt resultat. Om inte förr så senare...

Jag kan eventuellt skaffa en extramatte. Men jag har inte köpt hunden än, jag har bara pratat med en person vars hund ska föda valparna denna veckan. Så ingenting är klart än. Men jag ska tänka över ett och annat givetvis.

Då tycker jag absolut att du ska överväga att inte ta en hund fören du säkert vet att du kan vara hemma X antal veckor och sedan har en extramatte/husse dom gånger du ska lämna valpen.

Calazirya: Jo, jag har lite ändrade planer just nu. Det vore det bästa på alla plan egentligen eftersom jag behöver pengarna jag tjänar och inte kommer att tycka om att vara ledig. (inte för valpens skull alltså, klart man vill vara tsm med den, utan för pengarna som sagt).

Jo... jag planerar till hösten istället, då blir det plugga som gäller, och i skolan är man ju inte mycket.

Jag håller är också en av dem som tycker att man absolut INTE ska ha hund under såna omständigheter att den blir ensam 7-8 timmar 5 dgr i veckan. Ffa anser jag att det absolut inte är en risk man ska ta. Att skaffa hund under såna omständigheter utan att kunna påverka och ändra på detta om hunden sen inte skulle må bra utav det. Dessutom kan det vara svårt att se om en hund mår dåligt av att vara ensam. Och jag tror att många även blundar för signalerna.

Hoppas att du snart får möjlighet att skaffa valp under bättre omständigheter. :bow:

Tintilar: Jo, jag kan hålla med om det där att man blundar för signalerna. Jag var medvten om min lösning inte var den bästa, men tänkte att hunden hade "överseende" eller att det skulle fungera ändå. Ungefär som en försvarsmekanism.

Men som sagt, en valp blir det till hösten istället, jag har redan hittat en bra kennel :) (men ska ju inte ta första bästa såklart).

Ja, det felet gär nog nästan alla. ;)

Åh va spännande! Lycka till med valpingen när den kommer. :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?