Hur gör man om man bara har två hästar?

Jag upplever att det ofta går lättare att släppa ihop två "ensamma" hästar med varandra än att släppa in en ny häst i en redan etablerad flock. Då kan det bli mer att en häst vill skydda flocken från den nya, men har man bara två hästar blir det mer naturligt att de tyr sig till varandra. Men sedan kan det såklart finnas undantag med hästar som inte alls funkar ihop ändå.
Tack för svaret! Det låter ju bra isåfall!
Den hästen som vi har nu är väldigt "poppulär" om man säger så. Alltså att hon är kompis med iprincip alla andra hästar och hon kan nog dela hage med vem somhelst och bli vänner osv. Och hon är även väldigt lugn med att vara själv och så.
Och den vi ska köpa i fram tiden vet vi ju inte exakt hur den kommer vara men vi kommer själv klart att vara noga att den är van att gå med andra och även van att vara själv ibland. Och att den är snäll mot andra hästar osv.
Så det BORDE iallafall vara en stor chans att det går bra känns det som! Och ja nästan säkert så kommer den nya också att vara ett sto och lite mindre motför den som vi har.
 
Ja det är ju ett bra sätt om man kan göra så! Men det är inget som vi kan göra utan vi kommer köpa en häst från nån annan stans då.
Hur lång tid kan era vara ensam i stallet eller hagen?

Jag passar också på att svara på den! Är uppvuxen med vara två hästar och hade ett gäng olika foderponnys under min uppväxt och oftast red vi inte ihop eller åkte iväg med dem på träning ihop. Alla lärde sig väldigt snabbt, en som gillade att galoppera passade ibland på att göra det extra mycket när han blev själv men annars var det inte ens någon som rymde någon gång. Trots att det var på den tiden vi hade får, fårstaket, ingen el I tråden normalt sett 😅 Samma ponny som gillade att galoppera råkade en gång hoppa ut (pga hann ej stanna) men hoppade in igen på samma ställe efter typ ett varv runt huset (det var snö 😅) 😅

Det hade kanske gått att träna på något bra sätt så att de är helt bekväma med att bli lämnade men jag vet inte hur (och är alltid själv rädd att något ska hända första gången man lämnar en ny häst) och bara första gången gått bra har det för mig alltid bara gått bättre senare.

Tillägg. Alltid lämnade ute i hagen alltså! Min familj har aldrig gillat att stänga in dem i stall/box/liten hage/ridbana/ridhus så det spelar väl in kanske. Att hos oss har det alltid varit helt naturligt att gå ut i hela hagen direkt och ridas ut i skogen ensam direkt med kompisen kvar i hagen.
 
Det är nog inga problem alls o släppa ihop dem. Sen är ju tendensen att när man gett sin ena häst en kompis, vill man ge kompisen en till kompis, o då behöver den kompisen en kompis till ju ... o så fortsätter det så ;)
 
Det är nog inga problem alls o släppa ihop dem. Sen är ju tendensen att när man gett sin ena häst en kompis, vill man ge kompisen en till kompis, o då behöver den kompisen en kompis till ju ... o så fortsätter det så ;)
Ja det kanske kan bli så!
Men vi kommer ju inte att köpa en häst FÖR ATT den ska vara kompis till denandra. Utan mamma har en häst och jag ska skaffa en häst och då är det såklart ett väldigt stort plus om dom kan bli kompisar! 🙂
 
Ja det kanske kan bli så!
Men vi kommer ju inte att köpa en häst FÖR ATT den ska vara kompis till denandra. Utan mamma har en häst och jag ska skaffa en häst och då är det såklart ett väldigt stort plus om dom kan bli kompisar! 🙂
Förutom det faktum att det inte är tillåtet att ha hästar ensamma, så en kompis är ett måste. Sen är min erfarenhet att två hästar mer eller mindre nästan alltid blir vänner och uppskattar varandras närhet.
 
Förutom det faktum att det inte är tillåtet att ha hästar ensamma, så en kompis är ett måste. Sen är min erfarenhet att två hästar mer eller mindre nästan alltid blir vänner och uppskattar varandras närhet.
Nej själv klart så får man inte ha en häst helt själv men det är ju inget KRAV att dom måste ha en kompis i hagen.
Jag kanske inte fattar vad du menar bara. Men det som jag menade är att det är mammas häst och att jag ska skaffa en häst så så kommer vi att ha två. Så att det är inte att den andra hästen ska köpas för att vara kompis till mammas häst. Men därimot så kommer dom ju att vara säll skap för varandra och jag HOPPAS att dom blir kompisar 🙂
 

Liknande trådar

L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 402
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: SiZo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 631
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp