Hur ge bakjäst?

aida

Trådstartare
Mina ena pålle är lite lös i magen sedan övergången till hösilage och det vill inte stabilisera sig. Så jag antar att han behöver lite hjälp på traven och har förstått att man kan ge vanlig bakjäst..
Men hur ger man det?
Ska det vara torrjäst eller vanlig färsk?
Om det är färsk, ska man bara smula ner det i lite mat eller ska det lösas upp i vätska (som när man bakar)?

Sv: Hur ge bakjäst?

färsk jäst och den smulas över maten.

men tänk på att inte alla hästar mår bra av silage. har hon fått det en längre tid men ändå är dålig i magen så kanske man får inse att den mår bättre av vanligt hö.

Tack, ska prova detta!

Han har ätit hösilage innan utan problem, men denna övergången blev för snabb och det är troligen därför som det har blivit obalans.

Färsk jäst som man smular ner som sagt. Bör ges med något smaskigt blött foder tex betfor.

Förmodligen är det foderbytet som var för hastigt, hästars magar kan behöva upp till 14 dagar för att mikroorganismerna ska anpassa sig till det nya fodret. Hösilage i sig är det inget fel i och det är en myt att vissa hästar inte tål det.

Hösilage i sig är det inget fel i och det är en myt att vissa hästar inte tål det.

Är det? Jag har ett russ som får rännskita så fort man byter bal. Hon brukar bli något bättre efter ett par dar på en bal men sen är det ju kört igen. Så då har jag fått höra saker som att "småponnys ska ABSOLUT inte ha silage, de tål det inte, ge torrhö" osv. Är detta med bakjäst värt att prova?

Läste även att man kan ha äppelcidervinäger i vattnet. Nån som provat? Jag skulle verkligen vilja kunna fodra med hösilage om hennes mage fixar det och man slipper skura bajs på hennes små ben varenda dag :(

Det finns nog ett "tusental" trådar om bakjäst här på forumet.
Använd sökfunktionen så hittar du nog anledningen till varför man kan ge det.

Eh. Tack, antar jag. Jo jag har sett nu att det kan användas på ponnysar och kanske att det skulle vara lönt att prova. Det var mer det där om myten jag funderade kring.

Även min förre häst kunde absolut inte äta hösilage. Han hade nog heller inte hört att det var en myt.

Färsk jäst som man smular ner som sagt. Bör ges med något smaskigt blött foder tex betfor.
Jag smulade det över müslifodret som han äter och han glupskar glatt i sig det :)

Förmodligen är det foderbytet som var för hastigt, hästars magar kan behöva upp till 14 dagar för att mikroorganismerna ska anpassa sig till det nya fodret. Hösilage i sig är det inget fel i och det är en myt att vissa hästar inte tål det.
Ja, jag är medveten om att det är orsaken, tyvärr blev det så den här gången, nu hoppas jag bara att magen kan hitta en bra balans snart igen. Hösilaget är jättefint så det borde ordna sig.

KL
Någon som vet hur länge man ska ge jästen? och hur lång tid det tar innan man börjar se resultat?
Jag tycker att det har blivit lite bättre, men inte helt bra.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Celinehenn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 583
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 724
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar