Hur går en fölmönstring till?

sommerday

Trådstartare
Jag funderar på att åka iväg på fölmönstring och visa upp mitt stos föl. Hur går det till? Hur samsas man på platsen utan problem med alla hästar och föl runt om kring sig. Funderar också på att stambokföra går detta oftast att göra samtidigt?

Sv: Hur går en fölmönstring till?

Det bästa är ju att ringa din lokala avelsförening som anordnar och fråga hur det går till, det gjorde jag och de var vldigt hjälpsamma och berättade.
//granger

Både hur det går till och om det går att stamboksföra beror lite på ras och på den som anordnar det hela. I propositionerna står om det går att stamboksföra stoet.
Är det halvblod så brukar man få visa stoet och fölet lösa i galopp och i trav o skritt för hand. Om fölet följer stoet och rör sig bättre lös än vid hand så kan man ha fölet löst. Men det är bra om man kan ställa upp det ordentligt för exteriör bedömningen.

När jag var på fölmönstring med min lille pålle för två år sedan, så fungerade det så här:

Först gick vi in och ställde upp i ringen. Min mamma höll stoet, och jag fölet. Domarna granskade honom noga, sedan fick vi visa dem i skritt och trav. Där fick man själv välja om man skulle hålla fölet, eller om det skulle springa löst.

Efter det var det visning i galopp. Då släpptes både stoet och fölet löst, och smackades på lite försiktigt med hjälp av en longerpisk som man fick låna där, domarna hade en pisk framme som de räckte till mig. Hästarna fick galoppera i båda varven.

Därefter ställde man upp igen, och så läste ju domaren upp kritiken osv.

Tänk på! Både den som visade fölet, och den som visade stoet, var tvugna att ha hjälm på sig.

Jag hade på stoet tyglar med snabbknäppe av metall, som vi bara snabbt kunde knäppa upp, och sedan knäppa igen, när vi fångade in henne.

Har ett svagt minne av att vissa hade med sig någon havrespann eller dylikt till sina hästar, om de var svåra att fånga in.

Du kan hitta en hel del nyttig och intressant information om syfte med och tillvägagångssättet vid fölmönstringar samt grunderna för bedömningen av fölen genom att läsa bedömningsreglementet för föl.

Du hittar allt detta på ASVH:s hemsida under rubriken unghästbedömningar.

Ja...nu utgick jag förstås ifrån att Du tänkt visa ett halvblodsföl....vilket kanske inte var riktigt????????

Helt riktigt....det är ett halvblodsföl jag har!! Tack så mycket för alla bra svar jag har fått.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 072
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Sol
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
893
Senast: Lejd
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 646
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31