Hur går det till vid nedtypning??

D

Dextrosol

Har en Volvo som bara får dra 1440 kg men har tankar på att köpa ett släp som får dra 1500 kg (begagnat). Hur går det då till om jag själv måste typa ner det??

Sv: Hur går det till vid nedtypning??

Du "försvagar" någon del, t ex kulhandsken eller däcken, beställer tid hos bilbesiktningen och väger om den. Nu var det ett tag sedan någon i min bekantskapskrets gjorde just detta, ring för säkerhetsskull till Bilprovningen och hör vad de kräver.

Bra att tänka på: gå in inte på tjänstevikten i pappren - väg släpet själv innan du börjar mecka/köper det. De allra flesta släp väger mer än vad som står i pappren (se undersökning i - var det Stallmagasinet?). Vilket betyder att du kan få väldigt ynklig lastvikt om du har "otur"...

en del byter handsken, men jag bytte hjulen på släpet till en mindre däck dimension. Men däcken få ju inte vara för små/förhållande till släpet.

Min enkelaxlade skulle ner till 1100, men då blir ochså lastvikten mindre i släpet.
( när jag sen vägde hästen visade det sig att jag i alla fall kör med ca 40 kg övervikt)

På bilbesiktningen vet dem hur man ska göra

Ja som sagt, kolla med bilprovningen. Ofta är det kulhándske samt däck som man behöver byta vid en nedtypning, men för din del så borde det inte gälla kulhandsken eftersom en gräns går på 1400-1600 kg och då faller din vikt mellan det. Däcken kan vara möjligt, men för att få en precis svar ring bilprovningen och den tekniska avdelningen.

Ny kostnad för omtypning nu är 1800 kr.

Jag gjorde som ni sa här ovan - ringde Bilprovningen och fick följande besked:

Man får antingen ändra däckstorleken till mindre storlek eller byta kulhandske på släpet som då bara får dra typ 1400 kg. Detta skulle kosta 850 kr inkl. invägning.

Låter lite komplicerat att byta däck om det är en boggie man skall köpa, dessutom var däcken relativt nya????

Tala genast om vilken bilprovning du skulle anlita, för det sista beskedet jag fick var helt nyligen och kostnaden då skull bli 1800 för allt. Kanske det lönar sig att åka en bit för att typa om. ;)

Hej igen!!

Jag bor i Malmö, och letade fram numret till Sv. Bilprovning på Eniro. Blev sedan kopplad till den "tekniska avdelningen", men han var norrlänning????? Så jag vet faktiskt inte om han satt i Skåne eller i Norrland?? Men han sa som så - 250 kr för vägning och 600 kr för nedtypningen?? Jag är inte så kunnig på detta område, men ett flertal personer har sagt att det rör sig om dessa siffror??

Mvh Dextrosol som letar boggie ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Windy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 040
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit