Hur går det till när man tar bort sin häst?

Sv: Hur går det till när man tar bort sin häst?

Kan vara bra att veta att dom inte alltid kan komma samma dag och hämta kroppen och att det är kontant betalning som gäller.
Veterinären kostade 5900:-(akut på natten) lantbrukstjänst 4400:-

Jag kunde betala med kort när lantbrukstjänst kom, det var i december så det kanske är nytt.

För övrigt så valde jag spruta, det var akut. Veterinären var mycket noga med att säkerställa att hästen var död. Han kastade sig bakåt efter injektionen och dog direkt.

Sv: Hur går det till när man tar bort sin häst?

Nu kan jag svara i denna tråd:(

Fick ta bort mitt sto förra söndagen (8 dagar sen). Jag valde att köra henne en sista gång. 3 mil fick hon åka. "Hem" till den plats där hon tillbringat mycket av sin sista tid. Och där även hennes älskade föl vilar.

T var en stressad dam, men aldrig i trailen. Innan vi åkte stod hon och åt havre. Och när vi kom fram fick hon gå in i boxen där det blev ännu mer havre. Jag beslutade att inte vara med i slutet utan åkte med minnet av henne i boxen. Ätandes massa havre och ingen stress.

Med henne i slutet var den veterinär och assistent som behandlat henne. Även en god vän som föder upp NF ponnier ställde upp och höll henne. Hon fick lugnande i stallet och sedan gick de upp den sista biten på kullen. Där bultades hon och avblodades. Jag var alltså ej med. Min önskan var att de skulle ta av grimman när allt var klart. Och nu hänger den där på boxen.

Jag valde att åka tillbaka dagen efter för att lägga en bukett rosor på graven och tända lyktan. Min pappa höljde igen graven när allt var klart. Han har både skogsmaskin, grävmaskin och traktor så det gick ganska smidigt.

Själva avlivningen (planerad) kostade mig 2500:-.

dsc_0128red_51359d80ddf2b3460dcaccd2.jpg

dsc_0136_51359be6e087c358dbc79458.jpg

dsc_0137_51359c1be087c358c4eca1af.jpg

Pappa "städade" efteråt. Dvs täckte över blodet med sand. Varken han eller jag är känsliga för blod och veterinären mfl hade gjort det hela mycket "snyggt". Inget slafs och bara en "sträng" med blod som runnit nerför backen. Och hästen till synes "orörd".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 966
Senast: Jamtland
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 437
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna