Hur går det till när man tar bort sin häst?

sadelgjord

Trådstartare
Det är med tårar i ögonen jag skriver det här inlägget. Men jag är på väg att ta mitt livs svåraste beslut och jag vet inte i vilken ände jag ska börja i.
Jag har lovat mig själv att min häst aldrig mer ska behöva behandlas för någon skada som innebär avställning och vila utan om det blir nått ska hon få somna in, hon mår inte bra av att inte ridas regelbundet och hållas igång och senaste året har det vart alldeles för mycket. Nu har hon fått en hälta som inte blivit bättre som skulle behöva utredas av veterinär för hästens skull har jag nu beslutat att hon förtjänar inte att gå och ha ont mer - hon ska få somna in.

Men hur gör man?
Hur kommer man över sin egen egoism att jag vill behålla mitt livs stora kärlek för alltid?
Vart vänder jag mig när jag vill att det ska ske hemma på gården?
Hur går det till rent praktiskt när dom kommer?
Vad kostar det? Täcker försäkringen nånting?
Vad är bäst bult eller spruta?
Ni får jätte gärna berätta era "historier" så jag på något sätt kan se att det finns ett ljus i det hela.

Det här gör så fruktansvärt ont och jag förstår inte ens att jag skriver den här tråden. Min finaste, underbaraste häst...

Sv: Hur går det till när man tar bort sin häst?

För det första - beklagar! Tungt beslut.

Försäkringen täcker inte alls om hästen inte döms ut.

Bult går snabbt och är imo bäst. Kontakt Svensk lantbrukstjänst, kostar ca 6' om jag inte minns fel.
De är proffsiga och hästen varken känner el är medveten att den dör. Bultar man blir ju hästen hjärndöd, själva dödsorsaken är ju när man avblodar - då behöver du inte vara med. Sen förs hästen bort i container alt om du vill begrava hemma (och har tillåtelse för det osv).

Jag tog bort min hittils livs största hästkärlek för 3 år sen och det gör fan lika ont idag. Men vetskapen om att hästen inte lider gör att man absolut tar sig igenom det.

Tiden läker alla sår! Kramar!

Jag förstår att det är hemskt, jag har själv gjort det, du har mina fullaste sympatier, tro mig.
Försäkringen täcker inget om inte hästen dömts ut av veterinären,
Finns sk."trotjänaravlivning". De kommer hem till gården, du får välja plats, de kommer, klappar runt lite på hästen och pratar och grejjar och med mulen i en krubba full med godis så bultar de.
Går oerhört fort, hästen märker inget.

Det viktigaste är att du sätter dina känslor åt sidan och tänker på din hästs bästa, de är det åtagandet man gör när man skriver på köpepappret...

Kram på dig!

Tack för era svar.
Frågan är om det går att få hästen utdömd. Hon har vart skadad mer eller mindre konstant de senaste fyra åren, vi har nog snittat på två-tre klinikbesök per år om man inte räknar med återbesök. Det har alltid varit olika skador, hältor på olika ben, tumör på äggstock, fång osv osv. Så alltså inget återkommande. Nu är det ett sticksår som ledit till en hälta som inte vill gå över, så förmodligen är det nått mer inne i hasen som är trasigt. Kan en veterinär dömma ut en häst på den grunden att det räcker nu?

Det kan bara den ansvarige veterinären som vet hela sjukdomshistorien avgöra om den döms ut eller inte.
Om jag var du så skulle jag kontakta min klinik/veternär för ett samtal för att få veta mer om prognos osv.

Senast ändrad:

Jag skulle nog börjat med att kontakta veterinär. Hittar du någon bra så bör de ju både kunna undersöka nuvarande hältan och även ha en dialog om skadehistoriken. Vet inte hur svårt det är att få hästen utdömd. Min hade en cancerdiagnos och jag valde själv att ta bort henne när hon blev påverkad av cancern. Fick dock ut på försäkringen ändå trots att jag skickade brev och skrev att jag inte ville ha ut något utan bara informera om att jag tagit bort hästen. Skickade med journal från avlivningen och även provresultat för cancern. Blev väldigt förvånad då jag fick besked från dem att de betalde ut pengar...

Jag valde spruta med veterinär. Både för min egen del och för hästens. Hon var skotträdd men van vid veterinärer och sprutor. Jag ville minnas sista stunden som något fint och inte höra smällen eka i huvudet... Tror det viktigaste är att känna efter vad som känns rätt för just er! För vår del blev det ett lugnt och fint farväl. Men jag saknar henne fortfarande något enormt!

All heder åt dig som kan tänka tanken att ta bort hästen för hästens skull!

Vad gäller utdömning så är det försäkringsbolaget som ska godkänna det som veterinären anser. Hästen döms ut när man inte längre ser något hopp om att den ska bli frisk och användbar igen. Risken är väl att de kräver mer undersökningar för att gå med på en utdömning, om det inte redan är gjort noggranna undersökningar av den senaste skadan.
Be din veterinär ringa och rådgöra med försäkringsbolaget och sen bestämmer du ihop med veterinären vad ni ska göra, om du vill blanda in försäkringsbolaget. Annars bara kontaktar du den som utför själva avlivningen.

Sen rent praktiskt så finns ju några alternativ, antingen veterinär som sprutar eller lantbrukstjänst som bultar. I båda fallen kan du skicka iväg kroppen med lantbrukstjänst för destruktion. Jag föredrar att bulta.
För en häst som inte behandlats med läkemedel som har karens finns ju även alternativet att åka till slakteri - jag har gjort det några gånger och tycker att det fungerar bra.

Jag avlivade min häst för två veckor sedan (R.I.P min fina själsvän), distriktarn kom ut och gav han en spruta. 3600:- sen ringde vi lantbrukstjänst som kom och hämtade kroppen 4400:-

Egentligen hade jag bestämt mig för att avlivning skulle ske med bult men detta blev akut och distriktarn avlivade med spruta. Han fick avsluta livet på hemmaplan med kompisarna i ögonvrån, matte i grimskaftet och mulen i havrehinken. Tror inte själva avlivningen hade kunnat gått bättre till faktiskt.
Det gick snabbt, mycket snabbt efter att veterinären sprutat in medlet till att han föll, stendöd.

Låg så fin på sidan med munnen full av havre :cry:

Kan inte komma med tröstande ord, jag sörjer fortfarande min fina vän.
Men jag beklagar verkligen.

Följde med en vän som avlivade sin häst på slakteri för tre veckor sedan.
Vi åkte innan bulten gick men personalen var lugn och hästen togs bort i en liten fålla utomhus med vy ut över ängarna.
Det kändes också ok och nästa häst som ska somna in (om det inte blir akut) får åka dit tror jag.
Vännen fick runt 1500 kr för köttet.

Så det kan ju skilja runt 10´000 kronor beroende på avlivningsmetod.

Lantbrukstjänst tog 1500kr + moms trotjänaravlivning när dom kom ut och avlivade min häst. Väldigt trevliga karlar går otroligt snabbt, dom hinner inte reagera.

Lantbrukstjänst tog 1500kr + moms trotjänaravlivning när dom kom ut och avlivade min häst. Väldigt trevliga karlar går otroligt snabbt, dom hinner inte reagera.

Tog bort min älskade gamling i november då hon blev akut sjuk.
Veterinären satte i kanylen inne i boxen och sen gick vi ut på gårdsplanen där hon fick sin spruta.
Hon la sig ner lugnt och fint och var död på en gång.
Ringde sen till lantbrukstjänst som hämtade kroppen.
Kan vara bra att veta att dom inte alltid kan komma samma dag och hämta kroppen och att det är kontant betalning som gäller.
Veterinären kostade 5900:-(akut på natten) lantbrukstjänst 4400:-

Jag fick ta bort min prins på klinik för 2,5 år sedan. Efter en hältutredning fick jag reda på att om han skulle fortsätta leva skulle han ha kronisk värk och fick inte göra någonting av det som i hans ögon var det roligaste som fanns. Denna pållen hade gått igenom mkt och jag har alltid lovat honom att han ska slippa lida igen. Så det fanns bara ett alternativ. Då han blev så fruktansvärt stressad av lastning och åka transport (var dessutom storm den dagen och 7 mil hem) så lät jag honom somna på kliniken, samma klinik som han varit stammis på och faktiskt trivdes. Lugn och go så fort han kom dit, behövde inte ens lugnande på de mer avancerade undersökningarna. Han stod med huvudet i en morotshink och bultades. Dom tog hand om kroppen, han skickades till allmän kremering. Slutfakturan på hältutredning med röntgen, övernattning på klinken, avlivning och omhändertagande av kroppen var 10400 kr.

Edit: Creds till dig som tar detta beslut för hästens skull!! :bow:

Jag tog bort min häst för lite mer än två veckor sedan med bult. Han var 25 år och hade inte varit halt någon gång i livet förutom av en hovböld, sår med svullnad och en senskada, alltså inga ledproblem, han hade tävlat upp till 2*-ig fälttävlan. Veckan innan kollade jag tänderna på honom och veterinären sa att de började se dåliga ut dessutom hade han en del tumörer runt urinröret så man märkte att det var lite jobbigt att kissa för honom. Annars var han pigg och glad, kunde ridas och hoppas, busade i hagen med unghästarna och höll hullet bra på fri tillgång av hösilage och en rejäl spann gröt på lusern, betfor, havre och linfrön.

När jag tog in honom på tisdagskvällen var han halt höger bak, ingen värme, svullnad eller puls någonstans, tyckte det såg ut som att det satt högt. Började planera för veterinärbesök och uppbyggnad av muskler för att stabilisera upp området men sen när jag gick ut för att nattchecka kände jag att det var över, tror han visste det också. Tog beslutet att en häst som har haft ett friskt och bra liv ska inte behöva gå och ha ont sista tiden i livet och vid den åldern för en så pass stor häst är prognosen ganska dålig vad det än gäller, det behöver jag inte ha en veterinär som berättar för mig.

Eftersom han var huvudskygg hade jag bestämt innan att jag skulle låta veterinären avliva honom, de andra jag har tagit bort har jag låtit lantbrukstjänst sköta både avlivning och bortforsling. Ringde veterinären på onsdagsmorgonen och han höll med mig i mitt beslut, fick tid på fredag fm. Ringde sedan till lantbrukstjänst och beställde tid för hämtning och hade turen att de kunde komma samma dag, annars kan man ju få ha kroppen hemma ett par dagar, för mig spelar det egentligen ingen roll men grannar som går förbi kan kanske tycka att det var jobbigt.

När fredagen kom fick hästarna gå ut vid 6 på morgonen och sen tog jag in dem vid 9. Borstade honom och bara myste genom tårarna, tackade honom för all tid vi hade fått tillsammans, allt roligt vi hade upplevt, allt han lärt mig och för det stöd han hade varit under mitt liv. Jag flätade hans man och putsade hans tävlingsgrimma, mest terapi för min skull men det kändes bra att han fick lämna livet som den tävlingshäst han en gång var och han verkade tycka om att få knoppar.

Veterinären kom och berättade hur det skulle gå till och erbjöd mig att inte vara med utan att han och hans assistent kunde ta hand om det men jag valde att vara med. Inne i stallet fick han en spruta med lugnande och sen gick jag snabbt ut runt stallet till baksidan där vi stod och väntade på att det lugnande skulle verka.

Vitmarkerar lite, inget otäckt egentligen men en beskrivning av vad som hände mer i detalj.

När han var helt lugn kunde jag ta av grimman och ställa mig en bit bort och sen sa veterinären att han skulle bulta och sekunden efter föll han till marken, han krampade några gånger men blev stilla ganska snart. Jag gick fram och satte mig vid huvudet och veterinären sa att nu kommer det bli ännu värre om du vill gå för nu måste jag bloda av men jag valde att stanna, har sett det förut och visste vad jag hade att vänta. Veterinären skar ett ca 4 cm långt snitt över halspulsådern och blodet rann ut, jag satt med honom hela tiden tills blodet slutade rinna innan jag gick tillbaks till stallet och fick fakturan från veterinären.

När allt var klart gick jag och hämtade hans kompisar en och en, alla tre reagerade likadant, först nosade de på hans hovar, sen på hans mage och sist på hans mule innan de började äta på lite torrt gräs som växte nära honom. Tyckte att det var jätte bra, det var helt lugnt i hagen efteråt, annars har jag upplevt att det har varit rätt oroligt ett par dagar.

På em kom lantbrukstjänst och hämtade honom, först tog de av skorna och sen lastade de på honom på containerbilen. Jag valde att inte vara med vid lastningen. Tycker att det kan vara bra att veta att det just är en containerbil de kommer med, vet många som blir chockade över det.

Veterinären kostade 2500:- och hämtningen kostade 4300:-, när vi tog bort en annan häst förra året kostade avlivning och hämtning 5050:- med lantbrukstjänst, det blir alltså lite billigare om de sköter allt, på den hästen hade jag dessutom försäkring som täckte avlivningen minus fasta och rörliga självrisken, har för mig att jag fick tillbaks 3500:- ungefär.

Hoppas det går bra för dig även om det är tungt, det är ändå en utav de viktigaste sakerna man kan göra för sin älskade häst <3

Tack så hemskt mycket alla ni som har svarat! Pratade med veterinären idag som tyckte att det inte alls var konstigt att hältan fortfarande sitter i. Hon tyckte jag kunde avvakta ett tag till, hon gissade på att hon är halt av svullnaden och inte smärta egentligen.
Så vi avvaktar ett tag så länge hon inte mår dåligt av hältan på annat sätt än att det är just en hälta. Beslutet kvarstår dock fortfarande att om hon inte blir bra så ska himmelen få tillbaka sin finaste stjärna :(

Hej! Jag har både tagit bort hemma på gården med spruta och kört till slakt. Beroende på vilket skick hästen varit i. Jag skulle tex aldrig köra en häst till slakt som har så ont så den knappt kan stå. Jag har upplevt båda sätten som bra, om man nu kan säga så. Om man väljer slakt, så får man inte följa med in. Man lämnar hästen till någon som jobbar där, så går de iväg och efter en mycket kort stund (under 1 min )kommer personalen tillbaka med grimman. Om man tar bort hemma måste någon hålla i hästen, vilket jag känt att jag velat göra själv. Veterinären ger en spruta och det tar ca 30 SEK innan hästen faller ihop. Jag har varit lika ledsen oavsett tillvägagångssätt. Känner inte att något av sätten har lindrat min sorg mer eller mindre. Man får nog göra det som är praktiskt möjligt just då. Om man bultar hemma, så måste de tömma hästen på blod, vilket kan vara jobbigt att ta bort sedan. Oavsett vilket sätt man väljer, så kostar avlivning hemma plus bortforslandet av hästen pengar. Var några år sedan senast, men minst 5000kr iaf och det går inte på försäkringen om hästen inte är utdömd. Vid slakt får man pengar. Inte mycket kanske någon tusenlapp om jag minns rätt. Man kan ju även ta bort på klinik, men det har jag ingen erfarenhet av. Alltid fruktansvärt jobbigt med sådana här beslut. Och det är jobbigt efteråt också, men jag har iaf alltid känt att jag fattade rätt beslut. Man får lita på sin inre känsla. Bamsekramar till dig!!!!

Vi tar alltid bort våra med bult. Kanske är det för vissa människor skonsammare med spurta, men efter att ha läst följande: http://www.bt.se/nyheter/boras/fann-avlivade-hasten-vid-liv(443336).gm skulle jag aldrig ens överväga det avlivningssättet. Never.

För mig är saknaden, inte avlivandefasen värst. Sorgen över att behöva vara utan djuret resten av mitt liv.

Vi har tagit bort häst hemma (Trotjänartjänst), 5000 kr inkl. moms (bultning och omhändertagande av kroppen), och vi har i vissa fall kört till slakteri (någon tusenlapp i fickan utbetalt några veckor efter att man tagit bort hästen). Oavsett vilket sätt, har jag alltid följt mina hästar hela vägen. In i slaktrummet på slakteriet och hållt i dem både hemma och på slakteriet när bulten faller.

Har inga problem med att vara kvar när de avblodar, men känns onödigt om det inte behövs.

Lycka till hur du än väljer att göra, nu eller senare. Det är alltid lika jobbigt att skiljas från en vän.

Jag frågade veterinären som avlivade min häst om just den artikeln. Hon sa att hon brukar spruta in en dos med avlivningsvätska rakt i hjärtat efter
att hästen fallit ihop efter den första sprutan. För att vara på den säkra sidan.

Angående att bli utdömd, vad har du i livförsäkring på hästen? Min gammelhäst har så det lagom täcker en avlivning varför jag inte tror att bolaget bråkar. Det är dyrare med klinikbesök än att ge livförsäkringen och de måste ju tänka ekonomiskt det med. Sen hur veterinärerna ställer sig till det vet jag inte. Jag sa till en klinikveterinär att det ska stå i journalen att med tanke på hästens ålder bör hon inte genomgå några dryga behandlingar med lång vila. Om det står något sådant och notis om skade/sjukdomshistorik på en blankett ni skickar till försäkringsbolaget så får de väl ta ställning till ersättningen själva. Du kan ju ringa och "varna" dem om att det är en sådant papper på g och fråga lite vad de tror.

Starkt gjort att ta det beslutet. Vi har tagit bort en ponny med bult. Hon föll ner i en havrehink med massa morötter (hon har nog aldrig sett så mycket havre och morötter någon gång förut, matvraket). Det gick lugnt till och det kom en bil och hämtade henne. Personligen är det en så skönt att slippa se henne lida (fång, smärtlindringen slutade verka) och i mitt fall så är det enda jag sörjer att hon inte togs bort tidigare.

Jag valde att avliva på klinik när mitt hbl skulle tas bort. Visste att det var bra folk där och det går fort med dagens avlivningsvätska. Kostade ca 8'.

En vän som är veterinär berättade att hon blandar Somulose med den gamla generationens avlivningsvätska för att vara säker på att de dör. Hon har några gånger varit med om att det tar rätt lång tid innan hjärtat slutar slå annars. Det kan även hända att hästarna kastar sig riktigt otäckt av Somulosen så hon rekommenderar inte hästägarna att vara med.

Det var billigt, har för mig att jag betalat ca 5000.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 966
Senast: Jamtland
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 437
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna