Hur går det med stämmningen i Kollektiv

lektra

Trådstartare
Står i kollektivstall. Tycker det funkar bra i det stora hela, ibland hittar man på saker, alla tillsammans. Bla spa eller fester med stallfolket. Självklart har man olika åsikter, de får löpa ut under stallmöten som hålls en gång i månaden. De funkar åt de demokratiska hållet och vi respekterar varandras åsikter på ett bra sätt. Visst finns det incidenter eller folk man inte alltid älskar men jag trivs och det tror jag de andra också gör. Alla är ju människor.

Hur är det hos dig? finns det stallmöten? är alla equal?

Sv: Hur går det med stämmningen i Kollektiv

står i kollektivstall, vi är ca 10 st hästägare (12 hästar). Det fungerar faktiskt väldigt bra. Visst är det lite incidenter och skitsnack då och då, men inget man inte överlever :) Vi är 7 ungdomar i stallet i ungefär samma ålder, så det är jätte roligt :bump:
Trivt super bra!
Vi har stallmöte en gång i månaden, vilket är hemskt bra, då man får vädra lite åsikter! Allas åsikter är lika mycket värda. Däremot har de som har 2 hästar, 2 röster, medan vi med en häst, har en röst. Så det är rättvist!

låter som hos oss då :D

Har alla olika dicipliner eller har vissa smittat av sig på andra?

Det låter ju som om ni har det trevligt!
I det stallet jag står är det värre, det pinsamma är att vi är fem hästägare 23-56 år gamla med åtta hästar.
Vi kommer inte alls bra överrens just nu. Det har blivit två grupper, min "ansvariga" grupp:angel: och den andra som bara tar och aldrig ger. Det är skrämmande att vuxna människor inte kan ta ansvar och reda ut problemen.
Vi brukar ha stallmöte när vi behöver diskutera eller ändra på något så det har blivit lite fler den senaste tiden:smirk:
Jag hoppas att det är en svacka, det blir förhoppningsvis bättre.

Där jag har mina 3 hästar så är det bara jag som är inackoderad.

Så har stallägaren då 3 hästar. Men ett tag..ca 2 år sen var det pest och pina där!! Hans flickvän..gash..hon var inte utav denna värld! Stryde och ställde. Straffade min häst *hade bara han då* När han sa ifrån till de andra hästar å sånt. Men det var helt okej att "hennes" hästar fick banka min. Men iallafall..det funkade inte alls när hon var där. Det var en sån konstig stämmning i stallet..som man var bevakad. Så det slutade med att jag flyttade.

Men kom tillbaka nu efter sommaren så jag saknade stallägaren. Har varit i hans stall i 13 år. Och nu efter jul/nyår..så försvann flickvännen..å nu älskar jag att va i stallet! Det är såå lugnt och skönt. Känns som det är ens eget.

Jag står i kollektivstall med 12 hästar, 4 st äger stallägaren och sen är vi 2 familjer som har 2 hästar var.
Vi är alltså 6 st som är inhyrda och jag tycker stämningen här är bra.

Vi har inga direkta stallmöten utan uppstår det problem tar man det med stallägaren så fixar dem det.
Har funkat smidigt och bra under de 3 åren jag varit där.
När jag kom dit var det väldigt mycket "man sköter sig själv och lägger sig inte i andra"
och jag tycker det har fortsatt ganska bra nu med även fast flera hästar har försvunnit och nya kommit dit.
Känns som en god sammanhållning även fast alla ligger på olika nivårer.
Tidigare har jag stått i kollektivstall där jag som hobbyryttare legat på minus och inte alls trivts.
Nu känner man sig mer som en i gänget på den nivån :).

Sen funkar man inte ihop med alla och man delar inte allas åsikter.
Jag är mer av en ensamvarg i stallet som sköter mitt och sen åker hem.
Just det som är så skönt i vårat stall, man bara är :).

Har aldrig stött på ett problemfritt kollektivstall faktiskt. Finns de verkligen?

Nej, jag tror på diktatur av en rättvis och trevlig stallägare.;)

Har aldrig stött på ett problemfritt kollektivstall faktiskt. Finns de verkligen?

Nej, jag tror på diktatur av en rättvis och trevlig stallägare.;)

Kan inte annat än hålla med!:bow:

Har stått i ett kollektivstall där stallägaren var väldigt osynlig och jag måste säga, aldrig mer!:crazy: Stallet var ganska stort (10-15 hästar) och olika typer av ledarskap funkade dåligt. Alla förstod att någon var tvungen att vara ledare, men nåde den som försökte bestämma något. Laglöst land i stallet:smirk:

Nu står jag i ett stall där hyresgästerna sköter insläpp, stallägaren resten av fodringar och utsläpp, skillnaden är enorm på att ha en involverad stallägare!

Senast ändrad:

Tycker att kollektivstall brukar fungera bra. Så länge någon inte får för sig att de är chef.

Tycker att kollektivstall brukar fungera bra. Så länge någon inte får för sig att de är chef.

Där har vi verkligen olika erfarenhet!

I mitt förra stall var det nödvändigt att någon tog på sig att fixa saker, annars hände absolut ingenting...

Där jag står fungerar det ganska bra. Det blir ju lite sådär som det blir när man slänger ihop ett gäng tjejer (oavsett stall eller skola eller jobb eller vad det nu är) att det blir lite skitsnack och tjafs ibland, men det är väldigt sällan några stora grejer.

Vi är många som har unghästar i stallet så vi hjälper varandra så gott vi kan, det känns jättebra att man kan byta lite erfarenheter och sådär.

Vi är åtta ägare och nio hästar, så det är ju inte jättestort, alla känner alla och vi hittar på saker utanför stallet och så. Det är på en lagom nivå liksom ;)

Jag startade en lösdrift för 2,5 år sen som vi drev kollektivt. Det fungerade bra och dåligt. Det är väldigt beroende på folket. Om en slarvar så förstör det enormt mycket för alla andra.

Jag upplever dock att det fungerade jättebra. Alla skötte sig och var nöjda förutom vid ett tillfälle då en tjej som hade många hästar började missköta sig.

Annars fungerade kollektivet bra och ffa så var det väldigt bra stämning mellan alla. Har aldrig varit med om att det varit bråkigt i stall där jag haft häst. På kollektivet jag hade så var jag noga med att poängtera att allas ord var lika värda. Vi hade ofta möten där alla fick säga sitt och även om jag kom med nästan alla förslag så var det medhåll i majoritet som gällde för att det skulle gå igenom. Vi hade 100% demokrati, men såklart var man tvungen att dyka upp på mötena för att ens röst skulle räknas om inget annat bestämdes - vilket också var en regel som vi beslutat om tillsammans.

Jag tror dock att nyckeln till att det fiungerade så bra var att vi också hade en (demokratiskt vald) samordnare som tog på sig att göra alla fodringslistor, telefonlistor, sätta datum för möten, ringa runt, lösa problem, tog in folk och introducerade nya inackorderingar för de andra, mm. Det är viktigt att man har en huvudansvarig person som kan vara objektiv och vara en tredje part. Både vid konflikter och problem med driften. Och det måste vara en person som tar den posten på allvar, som är en smula pedagogisk och som har bra kontakt med alla och aldrig favoriserar eller utgår från egna åsikter.

För oss fungerade det jättebra och det var jättebra stämning mellan oss allihop. :)

Det finns. Absolut! :bow: Självklart måste stallägarens ord vara det sista, men ju mer man hjälps åt, desto mer sammanhållning och desto bättre stämning och mer rättvis och välanpassad blir stallvistelsen för alla inblandade! :)

Där har vi verkligen olika erfarenhet!

I mitt förra stall var det nödvändigt att någon tog på sig att fixa saker, annars hände absolut ingenting...

Det är väl det man har stallmöten och kommunikation till?
Inte en person som anser sig ha rätt att domdera över resten.

Det är väl det man har stallmöten och kommunikation till?
Inte en person som anser sig ha rätt att domdera över resten.

Man skulle ju önska det! Inte ens stallmöten blev av om inte någon tog tag i den biten...som sagt, ingenting hände om inte någon tog på sig ansvaret. Just det stallet har tyvärr ryktet att vara ett bråkigt stall så det är nog inget bra exempel på kollektivstall. (Jag flyttade dit från annan ort så var icke ont anande om vad som väntade;) Jätte fint stall med fina hagar!)

hej! jag står i ett ganska stort kollektiv stall och flyttade dit från ett litet (med bara 4 hästar och nu är det runt 12). Även om människorna jag träffade i stallet när jag var där och kollade var trevliga och så så trodde jag aldrig att det skulle funka eftersom jag var van med "mitt" lilla stall sedan tidigare som knappt det funkade vissa gånger.
Men jag trivs jättebra och visst händer det att vi tjaffsar ibland men det är sällan något allvarligt och vi försöker att inte lägga oss i andras hästar (jag är tyvärr ganska duktig på det men har fått mig nån "snyting" så nu har jag blivit bättre på det:P) om vi inte ser att hästen far illa men då pratar vi med stallägaren som själv tar upp det med hästägaren.
vi hjälps alla åt med fodringar, in och utsläpp.

Jag står i ett stort kollektivstall, ca 20 hästar. Ägarna är i alla åldrar, drygt 20 till 70 år. Män och kvinnor. För närvarande fungerar det faktiskt ganska bra. Det är väldigt avhängigt av vilka hästägare som har sina hästar där och nu tar alla ett hyfsat ansvar. (Så har det inte alltid varit).
När man står i kollektivstall måste man vara medveten om att man inte kan få den standard som man själv skulle önska i alla lägen. Så man får träna på att vara tolerant. Några av oss skulle nog vilja ha fler stallmöten och tror på att man kan komma överens i olika frågor om man lyfter upp dem. Andra verkar vilja minimera antalet stallmöten och tycker att det är bäst att det bara flyter på, så länge det funkar.

Kollektivstall är toppen - när det flyter på.
Har haft hästen uppstallad i kollektiv. Jättemysigt stall, ok hagar, fina ridvägar, låg bra till för mig. Tyvärr var det som att flytta in i ett getingbo visade det sig. Här var det en del riktigt gamla konflikter som fortfarande låg och pyrde. Jag som ny i stallet drabbades tyvärr. Det var oenigheter om skötel av stallet, renoveringar, nedlagda arabetstimmar m m. Dessutom hände det lite då och då att folk glömde bort sina fodringar. Av 18 hästägare var det knappt hälften som ställde upp på kollektivets arbetsdagar/beting. Kollektivdelen tog upp så mycket tid att jag till slut fick välja hästen eller mannen.
Jättetråkigt! Om ett kollektiv fungerar tror jag det skulle kunna vara väldigt berikande med god kamratskap och många gemensamma aktiviteter.

Jag står i kollektivstall som INTE funkar något vidare.

Jag tycker inte om hästhanterinjg och tider hos en inhyrd med dotter - tycker man att det är ok att släppa ut hästarna runt kl 16 så är inte jag intresserad av att dela utsläpp. Min familj tar ut våra tre hästar själv alla dagar i veckan. Sedan får4 varje m'änniska ta in sin egen häst.
Jag har mina i egen hage desssutopm eftersom jag vill fodra ute.

Vi får låsa in våra saker in på minsta detalj, annars försvinner allt från bett och ridkläder till schampo och foder...

Däremiot brukar vi kunna ha ganska trevligt när vi tar fram grillen på sommarkvällarna. Tyvärr vägeer det inte upp det andra...

Jag står i kollektivstall som INTE funkar något vidare.

Jag tycker inte om hästhanterinjg och tider hos en inhyrd med dotter - tycker man att det är ok att släppa ut hästarna runt kl 16 så är inte jag intresserad av att dela utsläpp. Min familj tar ut våra tre hästar själv alla dagar i veckan. Sedan får4 varje m'änniska ta in sin egen häst.
Jag har mina i egen hage desssutopm eftersom jag vill fodra ute.

Vi får låsa in våra saker in på minsta detalj, annars försvinner allt från bett och ridkläder till schampo och foder...

Däremiot brukar vi kunna ha ganska trevligt när vi tar fram grillen på sommarkvällarna. Tyvärr vägeer det inte upp det andra...

Nej usch! Om hästhållningen inte stämmer överens med ens egna åsikter så kan det vara jättejobbigt.

Men du verkar ju ändå ha löst det någorlunda eftersom du på något sätt har skapat ditt "eget" stall i stallet, så att säga. :)

Jag har själv haft pållen i ett stall där man inte tyckte det gjorde något om hästarna stod mer inne än ute och där man inte ville ge lunch. Jag hade däremot inte någon möjlighet att låta pålle gå i egen hage så det var ohållbart i längden.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 002
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 430
Senast: Mahonia
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka