Hur går det med stämmningen i Kollektiv

Sv: Hur går det med stämmningen i Kollektiv

Man kan säga att det stall jag står i är ett kollektivstall eftersom vi hjälps åt så mycket som möjligt med mockning och fodring när det är någon som är borta.
Stallmöte har vi nog aldrig haft, men vi hade en dag i stallet då ägare och medryttare fick komma med sina yngre barn som fick rida lite på alla hästar utom min som var skadad då.
Stämningen är inte 100% perfekt, men för det mesta kommer vi alla överens tycker jag.

Jag hade mina häst att stå i ett litet kollektivstall förut, innan jag lämnade ut honom på foder. Det funkade inget vidare. Whiteboard-kommunikation och lappar framför telefonsamtal eller face-to-face, vilket ledde till mer än ett missförstånd, inte minst på tonfalls-biten. Jag var då yngst bland hästägarna och jag upplevde att mina åsikter aldrig respekterades just därför. Jag var tydligen inte tillräckligt kunnig för att få ha en åsikt.

Kommunikationen var som sagt dålig, hästägare emellen och till exempel byttes mina dagar ibland i in-/utsläpp-lunch-kalendern, vilket resulterade att jag kom dit en morgon, var ledig den dagen, bara för att de andra bestämt tidigare att jag skulle släppa ut hästarna då, för att sedan väl där upptäcka att hästarna redan var utsläppta. Då hade de bytt mellan mig och en annan kvällen innan (när jag inte var där) utan att ens nämna detta för mig :crasy:

Detta är bara några exempel, jag tror säkert att det finns betydligt trevligare kollektivstall, men mina erfarenheter så här långt är inge vidare.

Vi har också uppdelat, så man får olika ansvarsomåden. Ex. hösilage, havre, halm, stallkassa, insläpp osv. Det tror jag också är viktigt.

Personen med ansvarsområdet bestämmer hur denne vill ha med betalningen osv.

Ett bra sätt när det gäller whiteboard komunikation är att använa smileys:D

KL
jag står med mitt stuteri i ett kollektivstall. Just nu har jag 5 av 12 boxar, har tidigare haft flera boxar. Här finns det allt från min 11 åring till 70 åringar + Görel ;) En härlig blandning av ponnyhingstar och klenbenta halvblod. Tävlingshäst och utställningsfreak, tuffa ponnyryttare och pedantiska sådana med.

Visst har vi små incidentet i mellanåt men det är god stämning i stallet. Vi har stallmöten varje månad där vi gör upp om pass och pratar om allt som berör stallet. Då vi hyr stall, ridhus och hagar så har vi en person som är ansvarig och som har slutordet, har hitills inte behövts.

På sommarhalvåret så tar vi emot sommargäster med deras hästar. Då fylls hela stallet av virriga ungar.
Vi har tjejmiddagar för stora el små eller tillsammans. Vi ser till att ta med alla ungar till Globen, grattar alla på födelsedagar och ger bort små julklappar. Tränar tillsammans och hjälper till med inkörningar. På sommaren så arrangerar vi dessutom 1 stor utställning tillsammans och på hösten en något mindre. Alla ställer upp på det de är bra på.

Har tidigare arrenderat ett eget stall men trivs faktiskt bättre här i nuvarande stallet. Här finns det alltid någon att prata med och mina barn har alltid någon att rida med.
Vi har inrett ett rum för barnen att ha som fika/omklädningsrum där vi köpt in ett kylskåp som alltid har mellis till ungarna för självkostnadspris.

Vad härligt det låter... som en dröm.

Nu står jag i ett kollektivstall med ett par som har börjat med hästar som äldre, varav stallägaren. De tycker i princip att hästmänniskor är problem allmänt och de ska bestämma för då blir det ordning.

Två stycken är karismatiska människor men totalt olika personligheter. Jag ville rida och umgås med båda så i höstas utsåg de mig för att kommunicera mellan dem... suck.. Vuxna människor som inte klarar av att hantera människor som är olika dem. Så jag var som en gummiboll mellan dem... åååhhh tröttsamt. Tja det lyckades jag få dem att sluta ringa mig när de skulle prata med den andra.

Nu har det kommit ett nytt problem att den vuxna ryttaren som inte har ridit jättelänge och tydligen är för dålig i kroppen för att kunna ta sina pass och mockningen som hon ska. Hon går på dans och simmning, promenerar miltals men att mocka och bära ut hö och vatten är för jobbigt. Då säger jag att vi avslutar mockningssamarbetet så blir det mindre men hon måste komma varje dag. " Nej det går ju inte" . Så då ska hon lasta på sina stallkolleger hennes jobb och inte betala. Fy fan vad sur jag är.

Jag älskar stall med kompetent och trevlig ägare som i princip bestämmer men är så pass trevlig att man tycker att man blir lyssnad på. Jag stod i ett sådant förut.

Det där med smileys var bra, jag ska bättra mig att använda fler smileys

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 002
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 430
Senast: Mahonia
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka