Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

så vuxen hon ser ut!

mitt troll blir det inte mkt av tror jag ;)

jag o min småtting fortsätter med allmänlydnad o transport träning.
fungerar bra, kan peta på hela benen utan att de flyger upp fortare än jag vet inte vad! nu iaf, o målet med transporten är att kunna skicka in henne i den, hemma iaf, till att börja med, men nu har stumpan som de flesta små barn som springer i skogen vilt helt o hå, gjort illa sig så lit eplåster ett par dagar för att skydda mot leran misspryder damen...

18627129.jpg
tycker hon ser ut som en New Forest på den här bilden...

Min lille -07 gör inte så mycket. Han får daglig hantering av hovarna då han har röta. Har alltid varit lugn som en filbunke och snällast i världen men börjar nu bli lite busig, kanske hormonerna börjar yra.

Han ska iväg på lösdrift om ungefär en månad är tanken, och gå med andra unghingstar. Kommer bli lite sorgligt att inte ha honom så nära till hands med det är ju det bästa för honom. :love: Ska försöka ta lite kort någon dag nu. (Har sagt det sen han föddes...)

Min tjej är numera avvand sedan två veckor tillbaks. Det var inga större problem. Har ju dem i samma stall så de ses ju fortfarande men utan närkontakt sas. De ser varandra från hagarna också men lillen är numera mest iväg på egna äventyr ihop med kompisen. :D

Idag bekantade vi oss lite med transporten för första gången på egen hand också. Har åkt en gång ihop med mamman tidigare. Lemmen var ju väldigt läskig, den lät konstigt, men efter lite övertalning så promenerade vi över den några gånger, sen stannade vi på och så hoppsan så tog vi ett kliv in i transporten istället för ner på andra sidan (gick alltså från ena sidan över till den andra och inte med riktning in i transporten), där fick hon godis och så backade jag ut henne innan hon själv fick för sig att backa. Sen fick hon gå tillbaks till hagen och väntande kompis.

Känner mig väldigt nöjd med dagens träning. :)

*KL*

Min lille kille går numera med mig in i spolspiltan utan problem,lastade honom i söndags oxå o även där följer han med mig rakt in o tittar förvånande på mig o undrar va det ska va bra för o stå i den lådan o glo!!;)
håller på nån dag i veckan nere på banan med o träna på o stanna,backa o flytta sig för tryck.även o springa brevid mig när jag springer.funkar jättebra :)

Så det hela går sakta men framåt o det känns superbra med honom..:banana::bump:

Naw :) :) Är så spännande med dom små :) Min lilla ska snart få på sig täcke för första ggn :smirk: Har henne inte hemma ännu, hon går på lösdrift med massa kompisar och det verkar funka bra, förutom att hon är grymt ranghög och mobbar dom andra :crazy:

Sötisar :) Min lilla tjej är högst i rang och mobbar mest dom andra i fölgruppen :/

Min lilla kille får nog jobba på att lyckas med ev.mobbingtakter :angel:... Kompisen är en 4-årig shettishingst som är attan så tuff. Vilket utbyte dom har av varandra! :bow: Shettisen är dessutom en mycket trevlig och artig kille och som gärna får lära min busunge att uppföra sig:D
Grabbarna20080214_4a.jpg

I övrigt gör jag inte så mycket med Raketen. Han är så lätt att ha att göra med. Anammar allt som jag provar så han får mest leka nu en tid framöver.;)

*suck*

Gårdagens lastningsträning steg 1 var ju inte tänkt att gå till fullfjädrad lastningsexpert på mindre än två dygn. :crazy:

Imorse hittade jag min lilltjej 3-4 graders halt på vf, varm och lite svullen över senan. Tjohoppp. Ringde klinik och fick tid imorgon, bara att packa in och åka alltså.

Så idag har det blivit spola ben med kallt vatten och insmörjning med kyllera samt boxvila. Hon verkar dock ha tagit det med ro. Mamma har fått vara inne som sällskap. Nu ikväll tyckte jag ändå att hon gick lite bättre kanske 2-3 graders halt och avlastade inte helt vid stillastående så *pepparpeppar* så har mitt idoga kylande idag gjort susen.

Lite höjd temp har hon men tror det beror på smärta mer än något annat. Äter med glupande aptit. Alltid något. :)

Så håll tummarna för mig imorgon att hon både är bättre och att det inte är något jätteallvarligt vi hittar.

Min lilla kille får nog jobba på att lyckas med ev.mobbingtakter :angel:... Kompisen är en 4-årig shettishingst som är attan så tuff. Vilket utbyte dom har av varandra! :bow: Shettisen är dessutom en mycket trevlig och artig kille och som gärna får lära min busunge att uppföra sig:D
Grabbarna20080214_4a.jpg

I övrigt gör jag inte så mycket med Raketen. Han är så lätt att ha att göra med. Anammar allt som jag provar så han får mest leka nu en tid framöver.;)

Båda är verkligen grymt fina :love:

Liten uppdatering. :)

Inga problem med senorna! :bump: När vi knallade in på kliniken hade en hovböld spruckit. Kunde man bli gladare över en hovböld? :D Så nu är det lite mediciner och renare hage som gäller några dagar.

Måndagens lastträning var dessutom tydligen det enda som behövdes för denna dam då hon mer eller mindre gick rakt in, stod still, brydde sig inte när rampen fälldes upp. Stod som en klocka, backade snällt ut. Samma vis när vi skulle hem igen, rakt på. :love:

Kände att jag fick ta tag i lastningen med en gång så hon inte kopplar vet.besök och aj med transport så jag tog om det igår. Vaddå tråkiga minnen? Knallade rakt in igen, fick lite mat och massa beröm och sen backade vi ut igen och så ut i hagen. Jag älskar verkligen den här hästens temperament och förmåga att ta till sig nya grejer. :love:

Sen att alla som såg lilltjejen på klinik, besökare, veterinärer, ja alla, spontant fällde kommentaren "men guuud vilken söt häst" gjorde ju inte besöket mindre trevligt för matte. :p

Idag stod Lotta still när jag bad om det! :love:

Började med lite protester mot att gå in från hagen före de andra tanterna och dessutom gå igenom leran. Fick henne dock att gå den väg runt i hagen som jag ville, att gå igenom den jobbiga leran och att gå framför tanterna. Dessutom stannade Lotta så snällt och väntade på mig medans jag stängde grinden! :love:
Lotta tuggade och blinkade och tänkte till, så nåt gick nog in. :D

Sen, istället för att gå in i stallet, tog vi en liten promenad längs med vägen och ner bakom stallet, där vi dessutom stod stilla och såg oss omkring. Vi fortsatte förbi lösdriften (där Lotta gick i höstas och fick idag nästan en letande blick efter sin kompis som inte är kvar på gården) och sen stannade jag henne uppe på gårdsplan - och hon bara stod! :bow: Jag kunde göra enklare korrigeringar, jag kunde röra på mig och jag kunde titta på olika saker - Lotta bara stod! När jag klappade henne på halsen och berömde tuggade hon och rörde på sig! :love:
Jag blev jätteglad! :banana:

Som extra socker så gnäggade Lotta efter mig när jag skulle gå från stallet. Hon kommer ju utan problem när jag kommer till hagen och hon gnäggar alltid när man kommer in i stallet på morgonen, men att gnägga när jag ska gå är en ny sak. Och inte en gång, utan snarare 4-5! Söting!
(Var ju så klart tvungen att gå in och pussa lite mer på hennes mule!)

:love:

Naw va duktig fölis Lotta är :)

Min lilla stod så fint så när en traktor körde förbi oss två ggr (fram och tillbaka efter dumpning av sopor) :love: Pappa höll i grimskaftet och jag stod mellan henne och traktorn och lugnade :) Hon ryckte lite och så men annars va hon lugn och fin, då blev jag stolt :love::love::love: Längtar hur mycke som helt efter att få ta hem henne ! :D

Tror det har med biddagboken att göra.

peetraa:
Lägg ut länken till bilden, alltså utan

kl.

nu har min flicka gjort det igen.
hittade henne med en TOKsvullen bakkota, stukning sa både vi o veterinären, så nu är det stöd bandage på, men ingen sjukhage!
18910673.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka