Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Nu mår han som tur är toppen igen, har behandlat strålrötan så den är nästan borta nu.
Nu går vi en liten runda runt stallet och hagarna tre-fyra dagar i veckan där det ingår stanna, stå stilla, flytta för tryk och rygga. Tänkte prova att lasta nästa vecka :)

Namir är lite mer än 7månader nu och fortfarande väldigt morsjuk! :love:

*KL*

Tänkte hoppa in när ni ändå glidit in på ämnet sommarbete!

Jag håller på att köpa en liten 07-fröken från Tyskland. Vet inte exakt när hon kommer till Sverige, men om "några veckor" om allt går bra och enligt plan.

Jag har redan bokat unghästbete till henne från maj-september och vet inte hur jag ska göra med henne innan hon far på bete!

Jag har inget eget stall, utan behöver ha henne inackorderad på ett eller annat sätt i ung. en månad. Detta gör mig lite oroad. Dels, vem har lust att ta emot en 1-åring i en månad? Jag kommer nog inte kunna välja och vraka mellan de perfekta unghäststallen.
Och jag är också rädd för att det blir för mycket flängande för henne. Först Tyskland till första stället i Sverige, från Sverige till mig, sen iväg på bete på ett tredje ställe efter en månad.
Det är min första åring, så jag är lite orolig, någon som kan ge ett lugnande ord?

*kl*

Nu har jag avmaskat Lanzelot och hoppas på att några fripassagerare var orsaken till att han varit svår att få upp i hull. Pälsen hade börjat ställa sig upp på ryggen på honom precis som den gjorde i höstas så han hade en hel del spolmask.
En yttepytteliten mask hittade jag bland avföringen iallafall och pälsen har börjat lägga sig. Och dessutom har jag börjat se att han ligger ner ibland på dagarna och vilar. Ett gott tecken på att han växer. Han har förresten blivit häst i bak: 150 cm. I fram så är han fortfarande ponny, 146 cm.

Och så har han dragit ner elstängslet igen... Det här med att lägga sig nära staketet och rulla sig är inte någon bra idé. Men det har han inte fattat än.

Fick avmaskat min lille för några veckor sedan oxå, såg att han stod och piskade med svansen och verkade irriterad, lyfte på svansen och då var det en mask:devil: på väg ur honom!
Inte så konstigt att han verkade upprörd:crazy:

Kan inte bestämma mig för om jag ska leta hingstbete eller försöka låna hem en lekkompis till honom i sommar... Hur gör ni andra?

Jag har bokat sommarbete med en mix av andra hästar, både ålders- och rasmässigt. Mitt sto är ju uppväxt med enbart fjordhästar, så det kan vara nyttigt för henne att se att det finns "bruna" hästar. :angel:

På betet finns ett jämnårigt arabsto också.

Jag har lånat hem en fyraårig hingst, shettis, till min grabb. Vågade inte ha honom tillsammans med mitt ungsto:crazy:...risken att han plötsligt är könsmogen och betäcker henne känns lite för stor...:cool:

Shettishingsten kommer att vara här till i höst då jag ska kastrera grabben. Efter det kan han gå med Lilly igen;)
Grabbarna080214_1a.jpg

nu har jag klurat färdigt, det måste vara din lilla fjordning som kommer till oss i maj...

lite bilder på de som kommer stå där
8488990.jpg

Gloria PRE partbreed sto 2 år

18627128.jpg

Syria arabsto 1 år

18102298.jpg

Pärlan shettis sto 5 år

18627211.jpg

Izaar arabvalack 19 år

19056275.jpg

Baileys kanbstruber valack 3 år

samt ett varmblossto på 5 år och ev. ett islandsto på ca 10år.

Så blandning kan man nog säga att det blir, fattas en skäck, nån som vill bidra? :rofl:

:angel:jag ,om du kan flytta till gård i skåne kanske :D lite långt till uppsala..
letar oxå efter lekkompis till min men d verkar ha löst sig hoppas jag.:)

kl.

Nu har min lilla Attack hunnit fylla 1 år (11 Mars).
Brukar ta med honom som handhäst någon gång i veckan för lite miljöträning. Det går jättebra, han tar sig fram över stock, sten, diken och vattenfyllda bäckar. Tur att man har en trygg och lugn ridhäst som "lärare".
Han är enkel att hantera, går att verka, spola ben, rykta och leda. Det tråkigaste är nog att bli borstad under magen - det kittlar!
Attack ska få åka och leva ihop med andra unghingstar under sommarhalvåret. Hittade ett bra ställe på lagom avstånd så jag kan åka dit varje dag om jag vill. Känns bra.

Storleksmässigt är han drygt 150 i manken och 155 över korset. Vet inte riktigt, men hästen brevid honom på bilden är 160 så det kanske säger något... Attack till höger då:
attackbusen.jpg

Söt va?:love::love::love:

kl.

Nu har min lilla Attack hunnit fylla 1 år (11 Mars).
Brukar ta med honom som handhäst någon gång i veckan för lite miljöträning. Det går jättebra, han tar sig fram över stock, sten, diken och vattenfyllda bäckar. Tur att man har en trygg och lugn ridhäst som "lärare".
Han är enkel att hantera, går att verka, spola ben, rykta och leda. Det tråkigaste är nog att bli borstad under magen - det kittlar!
Attack ska få åka och leva ihop med andra unghingstar under sommarhalvåret. Hittade ett bra ställe på lagom avstånd så jag kan åka dit varje dag om jag vill. Känns bra.

Storleksmässigt är han drygt 150 i manken och 155 över korset. Vet inte riktigt, men hästen brevid honom på bilden är 160 så det kanske säger något... Attack till höger då:
attackbusen.jpg

Söt va?:love::love::love:

Aw lille snutte :) Min fyller 1 i April (11 :P):love: Finns lite bilder längre bak :D:D

nej jag hade avarat till habina, men skåne, hur ser era merker ut just nu *planerar flytt till torrare klimat*
här är det lera

Här är det gyttja :angel: det e hopplöst..våra hagar ligger under vatten nästan..och givetvis vill den lille skiten rulla sig där det är som värst :devil: gah måtte det bli torka snart :mad:

Nu är sommararbetet helt spikat, kommer minst två stycken till 1åringar dit, så de känns toppen :banana:

nu har jag klurat färdigt, det måste vara din lilla fjordning som kommer till oss i maj...

Så blandning kan man nog säga att det blir, fattas en skäck, nån som vill bidra? :rofl:

Nä vad kul! :banana: Då skall jag skriva ned vad det är för hästar och plugga in dem ihop med Ariel, så hon vet vad som väntar. :rofl:

Ariel ställer gärna upp och är skäck, hon brukar gilla att vara det ibland. :crazy:

Här finns dagsaktuella bilder på henne och hennes polare: http://www.pixbox.se/alb742927

haha lite kan ju behövas tränas, blir ju en redig blandning!

jo skäck kanske inte blir någor problema allt så! :rofl:

KL

nu hoppar jag in här som skötare på en -07:a :bump:

kan be om stammen nu till helgen för den kan jag inte i huvudet.
Vi vet fortfarande inte om vi kommer kunna stammbokföra han som pinto det återstår och se i teckningen säger ägaren.

Han är iallfall skäck (typ creme och vit.)
ett halvt blått öga och ett brunt. (bilder kommer på honom.)
Han har egentligen inte gjort så mycket fram tills nu men han är snäll och lättlärd men samtidigt en riktig tuffing, godisgris är han med för den delen :p

Vi arbetar just nu med att kunna balansera upp sig och stå på tre ben utan att ramla om kulla :angel: ska hälsa på hovslagaren i april för första gången, lite sent ute men men. Han har haft bra nötning i hagen med VÄLDIGT kuperad terräng så hovarna ser okej ut, lite långa i tån men men.

Vi övar på att gå över bommar samt att gå i vatten.
Kollar även på läskiga saker och nu på lovet ska vi nog lyckas ta oss en promenad ut till skogshagen då jag inte vågar gå ut med han där det inte är inringat. Så skogshagen blir kanon.

Ska även testa att ha han som följeslagare i longerlina när jag ska ut och skritta på ponnyn, det kan funka ganska bra. Ska iallfall testa i paddocken.

Han heter Puck(-o) och är född i juli, datum minns jag ej.

Idag var det dags för möte med hovis igen.
Lotta stod snällt med frambenen och kämpade på starkt med bakbenen, men hovis vann. :D
Har haft perioder då jag inte ens fått borsta Lottas bakben, så det här med hovis har jag varit lite nervös inför. Har jobbat med benlyft så gott det gått, men vissa dagar har min kropp inte räckt till, vissa dagar har Lotta varit på extra surt humör och ibland har det funkat. Som igår.
Men men, skam den som ger sig. Nu har jag 6 veckor på mig till nästa gång som hovis ska jobba med Lottas hovar igen. Dessutom tänkte jag hitta tillbaka till min trygghet igen och fortsätta min "hovutbildning". Har ju både verkat och skott (vuxna) hästar, så varför kan jag inte göra det, under hovis vägledning, även på Lotta?
Det ska vi jobba på.
Lotta har för övrigt just nu en tendens att snedbelasta ena framhoven. Om det grundar i att hon ibland skrapar i golvet när hon äter ur krubban i boxen eller om hon helt enkelt så här tidigt börjar ha en starkare sida återstår att se.

Träna-på-att-ha-täcke har vi inte börjat med än, då det här med benen tagit rätt mkt ork från min kropp. Men jag ska komma igång med det. Som omväxling till promenaderna, stå-still-träningen och lyfta-benen, nu när jag får borsta och pilla under magen utan protester.

Hoppas på att kunna bjuda på nån ny bild under veckan.
De här två är de senaste, från månadsskiftet februari-mars:
bild001_1204578163.jpg

bild026_1204581542.jpg

Vad fin lilla lottapotta är!:love:

Hon växer allt.

Skulle vara roligt om vi kunde mötas på tävlingsbanorna eller träning när de blivit lite större!:bump:

Hovslagaren var ute i förra veckan. Lanzelot är som vanligt redigheten själv. Stod uppbunden i gången när han verkades. Det enda jag behövde göra var att klia honom i pannan så han inte bara stod och buffade hovslagaren i rumpan.

Lanzelot har varit duktig med så gott som allt. Men har man haft Das überbitch from Hell till morsa så klart att man är snäll.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka