Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Hovslagaren var ute i förra veckan. Lanzelot är som vanligt redigheten själv. Stod uppbunden i gången när han verkades. Det enda jag behövde göra var att klia honom i pannan så han inte bara stod och buffade hovslagaren i rumpan.

Lanzelot har varit duktig med så gott som allt. Men har man haft Das überbitch from Hell till morsa så klart att man är snäll.;)

Hahahah :D:D Hos mig är det tvärt om. Mamman är hur snäll som helst och min fölunger är huuur bitchig som helst mot de andra fölen :eek: Attackerar och håller på! Tror att det beror på att hon är redo för att bli stor flicka nu dock och är trött på dom andra "omogna" :love::rofl:

Mamman var väldigt snäll mot oss människor men mot andra hästar var det "lyd eller dö"!;)

knapplån

Thengilya har börjat tömköras ordentligt nu i grimma då två vargtänder har börjat växa fram och irriterar henne. Hon går stadigt på volt men fattar inte alltid vad hon ska göra, men gör alltid sitt bästa.

Vad fin lilla lottapotta är!:love:

Hon växer allt.

Skulle vara roligt om vi kunde mötas på tävlingsbanorna eller träning när de blivit lite större!:bump:

*håller med*
Alltså Lotta ska ju ut även på dressyr- och hoppbanorna, så det känns ju inte omöjligt i a f! :D

(Annars är ni nog välkomna på groomingkurs för unghästar om ni vill.)

Hoppar in och presenterar min 07:a, Eladiya, arabflicka, 10 månader 22:a på påskafton. Hon bor tillsammans med sin mamma, ett gammelsto och en jämnårig arabkompis, också sto, hemma på gården.Hon delar forfarande box med sin mamma, och är alltså inte riktigt avvand, men jag tycker att det snuttas ganska lite sista tiden. Trots det är hon mycket självständig, det är inga problem att promenera iväg från de andra.
Promenader i grimma, på vägen och i skogen, att bortsas och kratsas och att vara OK med hovslagaren är väl det vi tränat på hitills. Hon sköter sig bra tycker jag, men vissa dagar är hon lite vild när vi går, men det märks att hon lyssnar bättre och bättre, och varvar ner fort. Idag promenerade vi i solen med min gamla mamma, Eladiya skötte sig perfekt.
Det är mitt första föl, jag kommer att läsa här för att få tips och ideer om vad jag ska hitta på framöver. När min häst blir stor hoppas jag att hon blir väldigt all round, gärna med distans som specialité, jag älskar att rida, men är inte ett dugg intresserad av tävling.
Glad Påsk!

[http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/19190000-19199999/640x480/19199406.jpg

Senast ändrad av en moderator:

knapplån

Idag har Namir blivit vacinerad för andra gången, de otroligt att han kan brås på mamma så mycket att han har fått hennes sprutt/veterinär skräk. Min veterinär sa idag, hur ska vi göra när han blir stor. tänk en häst runt 160 med mycket egen vilja som inte har nån lust att bli spruttad :o

Allt annat går super, nu har vi börjat med att flytta framdelen med, han tycker de är väldigt konstigt ibland ska man flytta bakdelen, ibland rygga och ovan på den ska man flytta framdelen. Han fattar inte vad allt detta ska va bra för. :p

Min första unghäst blev spruträdd efter kastreringen, det tog flera år innan han kom över det helt. I flera etapper var jag tvungen att ha träns på honom + bremsa samt att min pappa höll upp ena benet.

Så småningom fick pappa stiga åt sidan, sedan (när han var 4 år) kunde vi stå i boxen och vaccinera, med enbart träns på. Han tyckte INTE om det, men lyssnade tack och lov på mig.

När han såldes stod det i kontraktet att han var spruträdd, men köparna har inte haft några som helst problem. Jag misstänker att det var en kombination av att han var sprut- och veterinärrädd, eftersom de inte har samma veterinär som jag hade.

Ariel är enbart stelkrampsvaccinerad, och jag funderar på hur länge jag skall vänta med influensa. Ett tag pratades det ju om att man skall vänta så länge som möjligt, så hästen får bygga upp ett eget immunförsvar. Någon som vet?

Thengilya har börjat tömköras ordentligt nu i grimma då två vargtänder har börjat växa fram och irriterar henne. Hon går stadigt på volt men fattar inte alltid vad hon ska göra, men gör alltid sitt bästa.

Varför har du börjat tömköra redan? Och på volt? :confused:

Här kommer några nyare bilder...

19223723.jpg

19223728.jpg

19223725.jpg

Det finns alltså hopp! :) Han är misstänksam mot alla nya människor och om dom då sprutar en med så blir inte saken bättre. Men vi tränar för fullt med att träffa nya människor och inse att dom inte är farliga!
De konstigt när han va liten så va han världens tuffing :p

*kl*

lastning_1206184043.jpg

Detta gör jag ibland med mina 07'or. Imorgon ska jag tömköra två av dem med en tränare, vi håller på att vänja dem vid en liten shettissulky :)

*KL*
hästarna stod o mös i hagen idag..det va orientering i skogen hela dan så dom hade nåt o spana på hela tiden :D

100_1713.jpg

100_1697.jpg

ska lastträna lite imorgon..får väl ta lite kort då oxå :D

KL

En stulen IKEAkasse är en rolig lekkamrat. I väntan på våren och jämnåriga kompisar. Kunde inte låta bli att filma.;)

haha xD h*n verkar inte fatta att han inte kan stå på kassen & ta upp huvudet samtidigt ;)!
jättesöt iaf :D

Ja, han är för rolig. Han älskar plast och prassel. Man får se till att det inte finns plastpåsar eller säckar han kan sno, har spån i säckar i stallet ibland, dem snor han och massakrerar på ett ögonblick.

Är det förresten nån som har en sån där aktivitetsboll för hästar? En sån med handtag på. Det har jag funderat på att köpa och slänga ut i både hage och box.

*KL*

Skulle ju egentligen lasttränat idag men vi löshoppade dom andra
hästarna i stallet istället idag. det va ju så fint väder :)
så när vi va färdiga me dom så tog ja ner Prince på banan olät honom
gå igenom löshoppningen. sen släppte ja honom så han fick trava igenom o han förstod direkt :love: sen börja han busa o bralla.så glad han va den lille skiten.
Här kommer nån bild från dagen:

100_1815.jpg

100_1823.jpg

100_1825.jpg

Och en liten bild på Prince o hans nya kompis:D

100_1752.jpg

100_1762.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur