Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag kallar Lottas superdupermjuka&lena päls för björnpäls i tjockhet. Riktigt tjockt och välpälsat och hon fryser inte lätt direkt.

Ja...tjockt är det ju på Raketen med;)...Jag jämför nog med bruksnordisarna jag hade tidigare. Björnpäls som var tjock, lång och raggig...långt från silkeskänslan:D

Jag har oxå min första bebis. Än så länge är det inga problem alls! Men det kan kanske bero på att min lilla flicka är extremt snäll :love:. Det ska nog gå bra! Min lilla har dock inte samma mega päls som era ser ut att ha. Hon börjar skaka ute så fort det blir minusgrader/regnar, så att ha täcke på sig har hon fått träna en hel del på!

Björnpäls är inte lika med raggig för mig. :)

Mina nordisar hade en ruskigt tjock pälskvalitét, varje strå var oerhört kraftigt och i den mängden/tätheten och med underull likt fårpäls var dom raggiga oavsett rykt och omvårdnad. Skillnaden med min painthalva är stort som eoner...har aldrig haft en häst med silkespäls förrut:o

Oj blir nervös nu. mpåste komma igång med vår lilla. hon är född 29 maj, vi har haft henne 1 månad men tyvärr står hon inte hemma hos oss pga vårt andra stall inte är färdigbyggt så det blir inte den tiden man skulle vilja ha. vi leder henne i gromma och tar ut henne i gången och borstar och tar på benen MEN hon tycker det är ganska obehagligt . hon har verkats 2 gånger ,första gången var inte jag med men andra gången så var hon tramsig men gav med sig NÄR han hade fått tag om hovet stod hon still. gjorde det i boxen eftersom hon inte är van att står uppbunden ännu.
så då till min fråga . när ni vande era att stå uppbundna ,hur gjorde ni då? hade ni bala band eller panikhakar ? stod ni bredvid hela tiden ? och OM dom börjar stegra sig eller slänga sig och få panik,,VAD GÖRA DÅ??? känns lite läskigt ,har aldrig haft en sån liten krabat innan.
känner mig dålig nu ju...
jaja får skärpa mig.Hoppas på lite tips nu =)

Började med att hålla i grimskaftet själv, d v s vi stod i boxen och jag satte grimskaftet runt boxgallret och höll sedan i "stumpen" (fast jag hade ett väldigt långt grimskaft och rätt mkt i handen) så att jag kunde släppa efter ifall det skulle behövas.
På så sätt kan man ju snabbt ge efter om hästen får panik, men hålla emot för att lära in motståndet.

Funkar lika bra i stallgången.

Vi har börjat träna uppbindning vid utebommen.

Har ett långt rep som vi kastar över bommen och håller emot. Har gått bra och han accepterar det. Han tycker nämligen tryck i nacken är läskigt så när han känner det så går han direkt framåt igen.

Är det bara Lotta som har björnpäls?

Hehe, nejdå... Jag fasar verkligen för pälsfällningen.

17912979.jpg

Så fin han är!
min har dåligt underull så när d regnar delar sig pälsen o han blir kall in på skinnet..mest uppe på ryggen då. hur hög är din?

Raketen är väl ca 125 - 130 cm. Han har så tät päls att det inte kommer in vatten. Jag trodde han skulle vara rejält nedkyld när sista ovädret drog förbi med massor av hård blåst och regn. Syrran fick rycka ut och ta in dom men ingen av hästarna huttrade...men dom var tacksamma över att få komma in;)

Lill killen har nu börjat stå själv i boxen, eller ungefär i en vecka har han ståt själv sen insläpp till kvällsmat, ca 4timmar. Så kväll ska de utökas till 6-7timmar. så i början av nästa vecka ska han stå själv från kvällsmat till frukost! :) Han va lite stressad i början men nu är han hur cool som helst och tycker de är ur skönt att få ha maten i fred! :p

Slänger in två bilder från förra veckan med, han börjar bli riktigt stor!

hej hej! idag har jag och min lilla tös lasttränat. det var inte planerat men vi testade lite, och utan problem så går hon in hon e sååå duktig mitt lilla hjärta :love: . men självklart är vi inte överens jämt. när vi tar våra små promenader så vill hon knö på mig, hur har ni gjort när era små blir lite för närgångna :confused:

Så söt så!

Är det bara Lotta som har björnpäls? Hon har inte haft täcke på sig och kommer väl få det först när det är dags för tävling...och då har ju björnpälsen minskat rätt mycket...

http://blamecruella.pixbox.se

Täcke är inte att tänka på i mitt fall, jag har aldrig sett maken till päls! Min grabb (Sensation, e: Rain Storm Shadow, u: Brolötens Jazz), morgan partbreed, mäter just nu ca 135 cm i manken, vilket känns rätt stort med tanke på att mamma är 145 cm.

Idag flyttade jag mamma till egen hage, inga problem alls. Nu får han bara tutta en kortis morgon och vid intag. Han har stått i egen box sen början av nov. Född 9 maj. Inga problem med någonting, kan spola benen, stå uppbunden, förstår grunderna i longering (men blir helt uppspelt...). Vi ska börja åka till ridhus och lösgaloppera inom närmsta månaden.

Jag är så stolt över min bebis. :love:

Nu har Raketen fått en ny kompis!!!:bump:. Igår hämtade jag en 4-årig shettishingst som jag genast placerade i samma hage som Raketen...till Lillys stora förtret:mad:...hon får nu gå i en hage bredvid pojkarna och det gillas inte:cool:

Pojkarna gillade dock denna ordning. Shettisen har inte haft sällskap på ca 3 år, om jag förstod ägaren rätt så för hans del blev det rena partyt:banana: Som dessa pojkar leker:eek:...leran sprutar åt alla håll och jag är full av förundran över hur en shettis kan komma upp i såna farter. Raketen är överlycklig!!! Äntligen någon som LEKER!!!!...
Här är en bild på dom bägge...kolla frambenen på Raketen! Dom lägger sig på knä och brottas som galningar...
TornadoMoves.jpg

GOSH! :eek: mycket päls att tappa där, ta fram stora pälsskrapan!?
men tänk så fin den blir lagom till betet!
jag väntar iaf på att pälsen ska försvinna o det ska dyka upp en liten prinsessa istället för lurvtroll! :)

promenerade mad mina killar till en ny hage idag... jag har nog aldrig sett gammelgrå så glad!

lillkillen som borde vara den mest rejsbenägna av de båda stod bara och stirrade på goliats bravader!!!
tänk er stilen "förundrad rumpnisse" :D

MEN... nu ska jag ha ut vet så snart som möjligt... min lilla kille ska bli lite mindre kille om ni förstår? jag är trött på klättrandet på promenaderna, och idag skulle han tyvärr hoppa på min sambo i hagen! tycker inte om det alls... jag hoppas vid alla makter att det berodde på uppdämd överskottsenergi..
men snörpas de ska han ändå..:D

Idag har vi varit ute och promenerat, för första gången utanför det "säkra" området och allting var ju farligt. :eek: Fast det känns som att hon ändå litar på mig och följer med mig ändå. Jag antar att hon kommer att vänja sig så småningom, för tillfället är det ju farligheter vart tredje steg ungefär. :crazy:

*KL*

Lastade min lille igår igen..Han e jätteduktig o lugn,det e skönt.
Denna gången flyttade vi mellanväggen o satte för bakbommarna o stängde lämmen..superlugn fortfarande men med en frågan blick tittade han på mig o sa: :cry: mamma ska ja flytta nu??
sen öppnade vi o backade sakta ut o då gnäggade han o dom andra svarade i stallet: Välkommen tillbaka!! :D

Jessica

hej! idag har jag och mitt föl inte varit överens :confused:. vi brukar göra små promenader på vår grusväg, och sen brukar vi gå in i stallet för att äta lite lusernhack till lunch. Men idag ville inte min lilla going gå in i stallet, sur som en jag vet inte vad :devil: var hon, hon hade bestämt sig för att absolut INTE gå in. vi grälade en halvtimma och sen gick hon in och då fick hon sin lunch. Åt och var glad som om inget hade hänt. Sen tog vi med oss lunch höet ut i hagen till dom andra. tur att hon e så söt!!!

hur lägger man in en bild? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka