Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Och så ska jag kanske berätta vad vi gjort då.

Han verkar av naturen vara en riktigt redig liten kille. Snäll i all hantering men lite sprättig. Storasyster är mer den typen som inte skulle reagera om man så skulle stoppa i henne i en sopsäck och knyta om. Han kan sprätta till och verkar ha mer nerv än henne. I detta fall så tycker jag inte att det är så negativt. Han lugnar sig fort.

Ganska snäll att lyfta hovar på, även lös i hagen. Snäll att leda, det gjorde vi mycket redan från början, ledde honom och mamman till hagen varje dag.

Han har fått hoppa lite, har stockar o små hinder i hagen. Han verkar ha ganska fin teknik.

Fölvisning har han varit på. Då var han drygt 5 månader och "skjutmigsnällaförjagärsåful". Dessutom hade han två veckor innan haft hög feber och fått dropp så han var lite tunn. Men pigg o glad och hälsade på alla andra hästar med glada gnägg. Pga sin för tidpunkten överbyggda kropp så blev poängen inte så bra. Galoppen kunde blivit bättre om han inte sprungit med svansen i vädret och visat nån fyrfota passgalopp... Galoppen som annars riktigt bra. Traven blev framtung. Poängen 877876 var m a o för dagen rättvis.

Transportering verkar inte vara nåt som bekymrar honom, han är redigheten själv även om han bara åkt med mamma.

Nu vid drygt 8 månaders ålder så har han fått vara utan sin mamma och det har gått bra. De stod i varsin box på nätterna innan.

Och så ska vi låta grannen, en kille som arbetar med westernhästar på heltid, jobba lite med honom för hand. Vi vill ha en väluppfostrad häst. Han har blivit lite rackig det senaste och faktiskt för första gången nypit till mig!

Lanzelot ägs av min lillasyster och är tänkt att bli hennes fälttävlanshäst.

ÄNTLIGEN!!!
:banana: LANZELOT!!! :banana:
Han ser faktiskt ut att bli en riktigt trevlig häst som vuxen! :bump:

Ang maten så vet inte jag om Lotta äter "mer än vanligt" men samtidigt så växer hon en hel del både uppåt och utåt och så får hon inte mycket kraftfoder alls. (Bra kvoter i hö och kraftfoder.)
10-14 kg grovfoder kanske är mkt, men så länge hon är fin i hullet så... :D

Hmmmm...

Vad väger ett föl då, 8 månader gammalt, av den lite bredare sorten, dryga 130cm?

Vad väger ett föl då, 8 månader gammalt, av den lite bredare sorten, dryga 130cm?

Vad är beräknad vuxenvikt? :) Tabellen för en 6 månader gammal fölunge ser ut som följande:

Vuxenvikt/nuvarande vikt
200 kg/94 kg
300 kg/141 kg
400 kg/188 kg
500 kg/235 kg
600 kg/282 kg
700 kg/329 kg
800 kg/376 kg
900 kg/423 kg
1000 kg/470 kg

9 månaders fölunge ser tabellen istället ut så här:

Vuxenvikt/nuvarande vikt
200 kg/116 kg
300 kg/174 kg
400 kg/232 kg
500 kg/290 kg
600 kg/348 kg
700 kg/406 kg
800 kg/464 kg
900 kg/522 kg
1000 kg/580 kg

Idag hade jag planerat o visa transporten för min lille kille.mest kolla läget o lukta lite o sånt. parkerade på gården me släpet o gick in o hämtade honom o lite godis.gick fram o luktade lite på lämmen sen satte han upp en hov på lämmen o sen när ja tog ett steg framåt/inåt så gick han bara efter :eek: så där stod han inne o såg jättestolt ut. o jag gav givetvis massa morötter o klappar. min kompis stod utanför o flina lite..mest för att jag såg så paff ut :D sen skulle vi backa ut.gav honom ett litet tryck mot bogen o sa "backa" sen backa han sakta men säkert rakt bak tills vi stod på grusen igen..gissa om ja e stolt över honom :love: lille killen. gick ett varv på gården o sikta på lämmen o han stega rakt in efter mig igen..sen backa vi ut igen på samma lugna vis. sen va det in i stallet o få massa gottis såklart..:) är så nöjd med honom...

Grattis! :banana: Det är så härligt när de överraskar en och visar att de faktiskt är coola om man själv bara tar det lugnt.

ja det e så skoj när d flyter på..sen får dom välförtjänt vila..inga motgångar än sålänge..kommer väl senare :angel:

Jag planerar att köpa en 07:a

Så har jag blivit med häst igen, efter fyra års uppehåll. Underverket är fjordsto, beräknad vuxen mankhöjd 145 cm.

17912978.jpg

Nu måste jag köpa lite hästgrejer. :angel:

Ni som har vant era 07: or vid bett, vilket slags bett har ni använt? Och ni som planerar att vänja vid bett, vilket bett tänker ni använda? :bow:

nja, huvudet är inte det finnaste, ögonen o kroppen blev bra...men man kan ju inte få allt, glad så länge det e ett bra temperament.

hur långa är era promenader som ni går på?
känns som att vi bara tar små promenader...

Våra promenader ligger på ca 2 km bara ännu. Sedan kommer man till en väg som man måste följa en bit och vi vill ha honom lite lugnare när bilar åker förbi innan vi tar oss ut på vägen.

Sedan gör vi massa läskiga grejer på våra promenader också så oftast är vi ute ca 30 minuter i alla fall.

jaha 30 min! ojoj, då skulle nog både jag o min lilla donna vara helt slut, finns så mkt läskigt runt omkring här, så som bilar, får nedvälta träd folk som prommenrar o sånt!
men det e väl bara o träna antar jag...
men vi var o hälsade på transoprten här om dan iaf, första gången sen vi kämpade 2½timme i lera o skulle åka hem till mig 45 mil!
o jag satte mig på rampen i tron om att hon inte skulle vilja komma inärheten, precis som förra gången...
men icke, flickan tar upp båda hovarna på rampen som ingenting, o jag kommer (som tur var) ihåg att jag inte satt ner stöden, så det var lika bra att berömma o backa bort...får bli mer till helgen om jag är ledig.

*kl*

Min är inte rädd för något.
Inte vad jag upptäckt iaf.

Jag tror ärligt han är lite bombad :angel:
Veterinären var förbi och gav han en vaccinspruta.
Hon gav den på växnter sida och tittar förvånat åt höger..

Jag försöker lära han att han inte får vara i folk (det är ju mysigast där tycker han)
Försöker vara konsekvent och visa.
Men det går liksom inte in hela vägen. :p
Jag har provat lite olika metoder men kommit fram med att ett nyp på halsen är det bästa för då stannar han upp backar om man har tur ett halvt steg och ser iaf ut att tänka lite.

I övrigt är han guda snäll.
Det finns inget ont i honom.
Och man kan inte annat än att tycka om honom :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat