Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Med min 07:a (Highlight 874 - River Scape) går det jättebra. Han lyfter alla hovar utan problem, inga problem med hovis, lastad flertalet gånger. Väldigt orädd och verkar väldigt stabil än så länge, kommer gärna fram och lägger huvudet i armarna för en stunds kel :love:

Det verkar helt enkelt vara en väldigt trevlig och fin liten hingst vi lyckats få fram. är mäkta stolt över honom :D

Full.jpg

Full.jpg

Full.jpg

Senast ändrad:

OJDÅ!! Vad alla har hunnit göra mycket med sina bebisar...Kanske jag får sätta fart :angel:

Min lilla prins går på lösdrift och där av blir det inte jätte mycket hanterat... Han och mamma stod på box tills han var tre veckor, sedan dess har han gått ute:o

Han är dock en ängel med det man gör med honom. Han kan ledas i grimma och gå på promenader. Stannar han och tittar på något får han det men sen följer han som en hund...

Han har varit på fölvisning så han är lastad även om han inte tyckte att det var någon höjdare (men det tycker inte hans mamma heller så jag vet ej om det var hon som sa att det var farligt eller han själv som tyckte det)

Han kommer in då och då och borstas av och spolar benen.

Lyfter hovar lös i hagen, har pratat med hovslagaren några gånger och det har varit problem fritt.

Klippt rent för grimman i nacken och klippte rent hans öron innan fölvisningen och frisserade hovskägget, även då lös i hagen.

Med tanke på att han kanske är hanterad max 10-15 gånger sedan han släpptes på lösdriften så tycker jag att han är fantastiskt duktig:love:

*knapplån*
Min lilla Tuva är nu 9 månader (tiden går :eek:)
Vi har hunnit med ganska mycket:
Vi pysslar och borstar i stort sett varje dag, lyfta hovar och hovslagare har inte varit nåt problem. Kan stå uppbunden i både en och två snören. Har spolat ben och lite på kroppen en gång, ingen större fara!
Har haft fleecetäcke på sig, benreflexer och lindat benen - inget problem. Har haft en del problem med mugg och annat dumt så hon är nu väldigt van vid att smörja och hållas på med runt benen. Hon är en cool tjej, även om hon kan tycka att det är lite onödigt ibland:smirk:.
Har även haft mössa på sig, hehe, gått över plast, bommar och diverse konstiga saker. Kollat på traktor, varit in i maskinhallen och kikat. Tittat på ensilagebalar... gått lite på väg bland hus, bilar och cyklar. Tja... säkert en massa annat som jag inte minns. Har provat en shettissadel en gång, men bara lagt på den på ryggen lixom!

Vi går promenader i skog och mark själva, ibland med kompis men det gör henne ingen större skillnad. Emellanåt får hon rusa av sig i "sommarhagen" på eftermiddagarna och hon springer som en vettvilling men bara för att det är så kul, hon bryr sig inte om ifall hon är ensam eller har frieserkompisen med sig, hehe. Har hon polaren med sig är det hon som tar täten och han larvar efter - och han är snart fyra år...
Hon är ett halvblod men med den räcerfarten hon har kanske man skulle anmäla till täby ändå :rofl:

Hon går med mamma och andra polare (tyvärr inga andra fölisar) i hagen om dagarna. Står i egen box om natten.

Ja... hon är allmänt jätteduktig och jag blir lika imponerad varje gång!
Inga problem heller att gå ut själv när det är mörkt, blåser, regnar whatever... (ja, jag är en stolt mamma :D)
Hennes mamma däremot, är fortfarande jätte nervös när vi ska gå ut... suck... hehe, men själv kan hon lämna fölis inne ensam hur länge som helst när hon själv ska på promenad, dom konstiga djuren... hehe.

framtidsplanerna är att få en trevlig kompis att mysa med, kanske tävla - vem vet. Men vi inriktar oss på att ta allt i vår egen takt och prova på så mycket som möjligt! :)

Oj, nu blev det låångt... sorry... ska se om jag kan slänga in nån bild i nästa inlägg!
Tack för mig/Sandra.

TUVA
E: Acacio
U: Cantarelle
UE: Cortez
UUE (Mormors far?): Ismir

Nyföding :love:
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/16

I somras, kanske... juli?
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/15

Oktober
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/17

Huvudbild från julafton
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/21

Och så mamsen, 23 år gammal
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/22

och en från sommaren 2006 :angel: sen ska jag ge mig!
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/1

vi gör inte så mycket ännu, baradaglig skötsel.
Leder till och från hage,står uppbunden i gången och spolar ben. Känner och klämmer på diverse ställen för att få honom okänslig.

Helmysig kille som går att göra istortsertt vad man vill med.

Har gjort vardaglig skötsel som borstning, stå på gången, kratsa hovar, spola ben , stå i egen box etc. Nu är hon flyttattill lösdrift. Där har hon blivit verkad flera gånger, spolad på benen och löshoppad.

hänger på den här tråden ett tag jag oxå!
har ett litet arabsto född den 22 maj 2007, har haft henne hemma knappt en månad nu. vaccinering o verkning är i full gång.
leda runt o kika på saker längs med ridvägarna, röra över hela flickan, ha "täcke" o gå på bro är sånt vi klarar utan problem. ska väll öva lite på att stå fint o visa upp sig oxå o se lasta, som det var lite problem med när vi hämtade hem henne.

planerna för damens år som åring är att visas på en c-show ev. riks o sen ut o ha kul, kanske nån western halter nånstans, men det återstår o se, o sen får vi ju inte glömma ett långt sommarbete med massa blandade kompisar!
17668583.jpg

17668585.jpg

hänger på den här tråden ett tag jag oxå!
har ett litet arabsto född den 22 maj 2007, har haft henne hemma knappt en månad nu. vaccinering o verkning är i full gång.
leda runt o kika på saker längs med ridvägarna, röra över hela flickan, ha "täcke" o gå på bro är sånt vi klarar utan problem. ska väll öva lite på att stå fint o visa upp sig oxå o se lasta, som det var lite problem med när vi hämtade hem henne.

planerna för damens år som åring är att visas på en c-show ev. riks o sen ut o ha kul, kanske nån western halter nånstans, men det återstår o se, o sen får vi ju inte glömma ett långt sommarbete med massa blandade kompisar!
17668583.jpg

Vilken snygging. Superfint ansikte.

Tar hem min lilla Amazing (Syndikat-Ahorn) 1 maj :) Nu går hon på lösdrift med massa fölisar & "nanny" och kan kika in till mamma :) Ska bli så spännande! Hon är redan duktig på att bli ledd i grimma och man kan borsta henne över allt, var en ängel på fölvisningen enligt ägaren, nästan så att man glömmer av att hon bara är 9 månader :`) Bett och bommar i sommar varvat med härligt bete och massa goa skogspromenader :)

Senast ändrad:

Jag planerar att köpa en 07:a, så om allt går vägen kommer jag skriva ofta i den här tråden. Tills dess läser jag det ni skriver och längtar... :)

Vad kul!
Hoppas du får hem en liten pigg och glad 07:a! :)

Här kommer en liten bilduppdatering på Lotta:

Här står hon bredvid mamma
17807279.jpg

Här en mule i närbild
17807276.jpg

Jag får inte vara ifred i hagen, utan har en Lotta efter mig heeeela tiden. Jättemysigt, men lite svårt att ta bilder på de andra hästarna med en skäck flåsandes i nacken.
Bilden på mulen visar att jag kan göra det mesta med henne, även ute i hagen. Dock har vi att jobba med när det kommer till bakbenen. Är man envis så är man och i det här fallet är både matte och häst envisare än en åsna.

Lotta verkar trivas bra i sin "nya" box som hon flyttade till i början av månaden, så trots att hon inte står bredvid sin mamma längre så verkar hon sova gott om nätterna. (Hon går med sin mamma i samma hage på dagarna än så länge.)

Hon har fri tillgång på silage i boxen och får i sig rätt mkt hö i hagen. Hon tuggar även i sig lite av den halm jag lägger in i boxen, så magen känns väldigt nöjd. Dock dricker hon rätt lite vatten, men det kanske har att göra med att hon fortfarande diar lite?

Skolan fortsätter i lugn takt och om jag minns rätt så är första tävlingen i maj. Innan det ska vi dock lära oss att bli longerade lugnt och fint, kunna bli groomade och att mamma inte måste vara med. :D

Oj. Hmm...
Jag får återkomma när jag vägt hur mkt som läggs in. Hon har ju som sagt fri tillgång...

Idag har jag och Namir varit ute på vår första "riktiga" promenad! Han va väldigt pigg och nyfiken, vill gå först hela tiden (mamma Ponyta var också med). Men blev lite väl glad så där blev lite skutt, så han fick snällt gå efter mamma på vägen hem. Vi möte även en bil (man måste gå över vägen för att komma nånstans) och de va inga problem. Så nu är jag en stolt mamma ;):love:
Planen är nu att hitta på lite saker, som promenader, NH och löshoppa 2-3dagar i veckan utöver den dagliga skötslen i stallet.

slänger in en bild med, från i slutet av augusti.

Har diskuterat lite i stallet och vi uppskattar det till att Lotta är UNGEFÄR 12 kg silage (vet tyvärr inte ts%) och nåt kg hö + lite halm.

Blev det ett bra svar på din nyfikenhet, Habina? :D

Fast nu kom jag på att jag tänkte fel... :o
Tror vi kom fram till 10 kg silage, 1-2 kg hö och så 1 kg halm (max) och då blev det ju totalt 12 kg... :D

Men ja, det kan variera dag till dag.

Inte undra på att Lotta är så rejäl!;)

Lille Lanzelot tror jag inte vi får i mer än max 8-9 kg per dag.

Och så måste jag ju presentera Zir Lanzelot, för jag tror inte att jag skrivit i denna tråden tidigare:

(e: Laptop-Bold Irish-Strauss)

PICT0379-1.jpg

PICT0367.jpg

Och så en tre veckor gammal Lanzelot:

http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/PICT0087.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/PICT0090.jpg

Och väääldigt håriga öron... :D

http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Image033_33.jpg

Senast ändrad:

nja, huvudet är inte det finnaste, ögonen o kroppen blev bra...men man kan ju inte få allt, glad så länge det e ett bra temperament.

hur långa är era promenader som ni går på?
känns som att vi bara tar små promenader...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka