Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Idag har lillan fått ha tömkörninggjord på sig, vilket hon nog inte ens märkte...

Jag har lastat henne ett par gånger, bara gått in och gett henne lite morötter, sen har hon fått gått ut. Första gången var det otäckt att stå där inne, ville ut ganska fort och så var det inte så roligt o gå in heller, stod ett tag på luckan... Andra gången gick hon in nästan på en gång och stod där tills hon fick backa ut igen. Om hon är lugn nästa gång också så stänger vi nog luckan.

Vi har även varit ut på en promenad själva, det ska bli fler när det inte är så isigt...

hur tränar ni ledarskap med era 07:or. lite tips e ju aldrig fel. min dam är ganska nervig av sig, men löser situationerna bra om man ger henne tid. sen liksom kan hon stanna flera gånger på väg till hagen, och bara stå där. ska jag vänta ut henne? eller gå på henne? vad gör ni?

hur tränar ni ledarskap med era 07:or. lite tips e ju aldrig fel. min dam är ganska nervig av sig, men löser situationerna bra om man ger henne tid. sen liksom kan hon stanna flera gånger på väg till hagen, och bara stå där. ska jag vänta ut henne? eller gå på henne? vad gör ni?

Lägg armen runt rumpan på henne (eller ha medhjälpare) och tryck försiktigt. Inget snabbt då dom är mottrycksdjur och fattar inte att dom ska gå framåt när du trycker ännu :)

Lek och bus i februarivintern (???)... Raketen gillar sin kompis:D
TornadoRocketBus.jpg

Så sött.
min lilla syria har precis börjat med ett våga lägga tillbaka öronen mot minishettisen, men sen gör minin samma sak o då backar man så fint så :smirk:
annars så rullar lastningen på, behöver inte be mycket alls, kanske klarar av mitt mål att kasta in henne i transporten tills första tävlingen i maj!
sen så är vi på korta promenader då vi väntar på bilar som får åka förbi så vi märker att de inte är farliga.
är så stolt över min flicka.
men när man leder henne så går hon o bogar mig ibland, funkar inte att sätta armbågen i bogen eller putta iväg henne hon bryr sig inte, några tips?

*KL*
Min lilla har oturligt nog fått löss...så nu e det mest pudring o tvätt o massa annat,men d e ju hantering det oxå.
Han finner sig i det mesta.Jag hitta massa döda löss idag så dom e nog utrotade nu dom små jävlarna :devil:
Här kommer en färsk bild på "lusbäraren! :angel:

Bild_1811.jpg

Hej!

Har följt denna tråd med intresse och tänkte nu äntligen hoppa in :bump:

Fick hem en liten 07:a i går, ett nordsvenskt brukssto. Alldeles ljuvlig såklart :love:. Tanken är att hon ska bli en trevlig kör- och ridhäst samt förhoppningsvis även användas till avel.

Nu undrar jag hur ni gjorde när ni släppte ihop fölisen med dess tänkta sällskap? Jag har ett annat nordsvenskt brukssto, en 04:a, som hon ska gå med. De har stått inne i går em, kväll och natt för att bekanta sig med varandra genom boxgallret. Vi tog även ut dem och lät dem hälsa lite försiktigt på gårdsplanen. Den äldre var väldigt grinig mot sin förra kompis, ett jämnårigt sto, men jag hoppas det ska gå bättre med den lilla. Det var lite öronen bakåt i går och antydan att vända rumpan till först från 04:ans sida men sen nosade de och nafsade lite på varandra. Det jag är mest rädd för är nog ändå att den lilla av någon anledning ska springa igenom stängslet och att vi inte ska få tag i henne. Om en stund ska vi gå en promenad med båda och sedan borsta och gosa i boxen lite. Hade ni vågat släppa ut dem i em eller ska man vänta några dagar och hantera henne lite mer för att vara mer säker? Tycker ju synd om dem om de ska behöva stå inne för länge bara?

Här är bild på sötnosen:

20080216fler006.jpg

Hej!

Har följt denna tråd med intresse och tänkte nu äntligen hoppa in :bump:

Fick hem en liten 07:a i går, ett nordsvenskt brukssto. Alldeles ljuvlig såklart :love:. Tanken är att hon ska bli en trevlig kör- och ridhäst samt förhoppningsvis även användas till avel.

Nu undrar jag hur ni gjorde när ni släppte ihop fölisen med dess tänkta sällskap? Jag har ett annat nordsvenskt brukssto, en 04:a, som hon ska gå med. De har stått inne i går em, kväll och natt för att bekanta sig med varandra genom boxgallret. Vi tog även ut dem och lät dem hälsa lite försiktigt på gårdsplanen. Den äldre var väldigt grinig mot sin förra kompis, ett jämnårigt sto, men jag hoppas det ska gå bättre med den lilla. Det var lite öronen bakåt i går och antydan att vända rumpan till först från 04:ans sida men sen nosade de och nafsade lite på varandra. Det jag är mest rädd för är nog ändå att den lilla av någon anledning ska springa igenom stängslet och att vi inte ska få tag i henne. Om en stund ska vi gå en promenad med båda och sedan borsta och gosa i boxen lite. Hade ni vågat släppa ut dem i em eller ska man vänta några dagar och hantera henne lite mer för att vara mer säker? Tycker ju synd om dem om de ska behöva stå inne för länge bara?

Här är bild på sötnosen:

20080216fler006.jpg

Söting :) Tycker nog att du kan släppa i hop dem, men ha en stor hafe så att de kan springa iväg från varandra om det behövs. Sen kan du ju alltid stå kvar och titta på dem en stund, ni märker ju rätt snabbt om det funkar eller inte :) Eller så får de gå i en hage brevid varandra en stund??

Vi släppte ihop dem efter lunch, det gick jättebra! Bilder kommer sen...

Söting :) Tycker nog att du kan släppa i hop dem, men ha en stor hafe så att de kan springa iväg från varandra om det behövs. Sen kan du ju alltid stå kvar och titta på dem en stund, ni märker ju rätt snabbt om det funkar eller inte :) Eller så får de gå i en hage brevid varandra en stund??

Det gick bra, en hel del spring dock. 4-åringen hade ett väldigt behov av att på ett antal sätt markera att det är hon som bestämmer, men hon jagade eller trängde i alla fall inte den lilla vilket jag varit rädd för. Det som var skönt var också att lilltjejen inte blev särskilt rädd utan bara gick undan precis så mycket som hon behövde. Och sen dröjde det ju inte länge förrän de stod och kliade varandra.

"Bäst att sätta lillskiten på plats direkt!"
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080217001.jpg

"Du, passa dig!"
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080217004.jpg

Kompisarna!
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080217013.jpg

I kväll har den lilla varit uppbunden i boxen, blivit borstad och fått hovarna kratsade. Inget hon brydde sig om nämnvärt! :)

Vi släppte ihop dem efter lunch, det gick jättebra! Bilder kommer sen...

I söndags när jag kom till hagen och skulle ge hästarna lunch så såg jag att Namir va halt på högerfram, kände igenom honom inte varm eller svullen nånstans. Men jag släppte in han och hans mamma i en annan hage så att han inte skulle springa så mycket. Och igår så va han lite bättre, men dock fortfarande väldigt stel. Idag va han sämre igen och lite varm i hoven, vad tror ni att de kan va?
Först trodde jag han blivit sparkad eftersom där är en ny häst i hagen, men eftersom han inte sä svullen nånstans så är de konstigt. Kan de kanske va en hovböld? :confused:

Lägger in en bild från idag som bonus

*knapplån*

Idag hade Lotta terrängträning i hagen med hopp över stockar, sten och diken i äkta fältrittstil! :D

Just nu går den mesta tiden åt att borsta, mysa och klia på Lotta, som fäller som en tok (som alla andra hästar i stallet).

Vi har dock hunnit med lite träning också. I förra veckan blev det lite longering.

Utöver det är vi inne i gå-promenader och snart även ha-täcke-på-sig... :D

Tänkte höra med er hur pass ofta ni aktiverar era små? Jag är påväg att bli ägare till en liten bebis och undrar lite hur ni gör då denna blir min första åring.

Tänkte höra med er hur pass ofta ni aktiverar era små? Jag är påväg att bli ägare till en liten bebis och undrar lite hur ni gör då denna blir min första åring.

Tycker att aktivering i form av "träning" är lagom ca 3 dagar i veckan och sen resten av veckan gos och pyssel, såsom kanske lägga på täcke, lyfta ben osv :) Vardagshanteringen som kommer med borstning, fodring och visitering osv :)

Tänkte höra med er hur pass ofta ni aktiverar era små?

Jag försöker göra något med henne iallafall 2 dagar i veckan. Nu har det mest blivit lastträning men har tänkt att gå ut på fler promenader också...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka