Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Mamma tog bilder, men jag har inte fått dom än :)
Men så fort jag får dom ska jag lägga ut!

Nyaste bilden på våran 1-åring:
Billiejean.jpg

Nu har min lillskit varit och visat upp sig... det gick väl inte som förväntat med poängen men så kan det vara :)

På en ny plats, för sig själv med katalognummer 1 blev kritiken så här:

Välutvecklad, kortlinjerad, något tungt huvud, lågt ansatt hals. bra manke, starkt bukbarti och brett kors. Välbenad från sidan, tät fram och bredspårig bak. bestämd kort skritt och markbunden kort trav.

Poängen blev 7-7-7-6-7 = 34 poäng. Förhoppningsvis visar jag honom som 2-åring också så borde han ha hunnit sätta lite muskler på rätt ställe i halsen i alla fall (tycker han har lite underhals nu, men det kan vara dartmooren i honom som gör den grov).. och gångarterna, ja det är inte lätt att visa sina fina gångarter när man är spänd som en fiolsträng, så det får vi jobba på... :)

105.jpg

Nu har Amigo äntligen kommit hem. När vi hämtade honom på betet gick han direkt in i transporten och jag var såklart jätte glad. Vi han däremot inte så långt innan transporten skakade till och jag rusade bak för att se vad som hänt. Öppnade sidodörren och där låg Amigo, men hela framdelen på golven framför bommen och bakbenen fast ovanför. PANIK!!:crazy:
Jag hade det alltså, men min lilla kille bara låg där och undrade varför jag inte hjälpte honom lös. Vi fick lös honom ganska fort. Han skakade på sig och sen var det bra med det. Inte skärrad och framför allt INTE SKADAD! Transportgrimskaftet hade slitits av och tur var väl det annars hade han väl brutit nacken. Sen körde vi sakta hemåt och det gick jättebra. Sedan Amigos hemkomst så han har blivit friserad, schamponerad och badad, verkad osv. Han är verkligen en liten pärla och jag är så himla glad att jag har honom!
Kommer snart med bilder!:love:

Fy så otäckt. Tur att det gick bra.

Har varit med om det en gång innan. Hästen var bunden i bommen. Fick hala ut en 165 cm häst genom den lilla dörren i fram... Det gick inte att lossa bommen.

Bättre var när en häst hoppade över bommen i min transport. Där är bommen delad, man binder hästen vid sidan i taket och i mittstolpen= hästen kommer inte över helt. Det var bara att dra loss sprinten och så stod hästen på plats igen. Tur att jag inte körde den hästen i den andra transporten... Den här var 174cm hög och stor och lång på alla håll.

Den ser fin ut. Men lite tunn. Precis som våran ettårshingst.

Stödfodrar ni? Vi ger Lanzelot 1 kg lucern, men nu har jag bytt till Krafft protein för det är betydligt billigare i kilopris sett till protein. Men han är ändå svår att hålla i hull. Får hoppas att det bättrar sig.

Vad var det för stam på eran?

Tog förresten lite bilder på Lanzelot med nya mobilen. Var tvungen att testa:
DSC00004.jpg

DSC00019.jpg

Och med "sadel" för första gången. En liten ponnyputa vi har till shettisen.
DSC00029.jpg

Och så en på oss tillsammans
DSC00010.jpg

Vilka fina bilder, spec med tanke på att det var mobilbilder!

Jag kör med Lucern, men har bytt från Kraffts tilL Edels (129 kr mot över 200...). Protein är säkert bra men det känns så "koncentrerat". Lucern är ju ändå ett grovfoder. Men Protein kan säkert vara bra om man inte kan få i dem tillräckligt med grovfoder tex!
Har du tagit träckprov på honom, kan kanske vara mask?

Jättefina bilder!

Lotta brydde sig inte nånting igår när flughuvan åkte på och inte idag heller när jag longerade henne lite kort för första gången på den nya gården.
*mycket stolt*

dsc00465_16244667.jpg

Amazing är fortfarande lika duktig med skötseln men börjar mer och mer vilja bestämma själv, vilket är posetivt så länge jag känner att jag fortfarande är ledaren :)

Hon var ju rätt smal för ett tag sen men börjar nu på det nya betet och med stödfodringen bli rundare och guuud va hon växer! :d Nu börjar man verkligen se att det är en häst och inte "fölis" längre! ;) Någon gång under veckan/helgen är det dags för ett ordentligt bad igen och då ska hon även friseras och verkas! Manen börjar bli riktigt lång och även om mamma och pappa tycker att tjejhästar skall ha lång man :p:p:p så tycker jag att de blir så mycket snyggare med kort! :D Hon har ju ändå fått ha sin långa man hela sommaren! :)

Hur tycker ni i "manfrågan" på era hästar?

min kommer få ha lång man iaf... kanhända jag får tunna ut den lite bara.

Vad är det för ras? :) Jag kortar hennes man då jag tycker att halvblod och liknande är snyggast och ser välvårdade ut i det. Ungefär som att fjordingar oftast är snyggast i en välvårdad stubb :)

Lanzelots man bestämmer ju lillsyrran över som äger honom. Men känner jag henne rätt så åker manen när sommaren och dess insektsplågor dragit förbi helt.

Den är ju lite skydd men inte så tjusigt på en pinnig halvblodskille som mer ser ut som en travare.:crazy:

Vilka fina bilder, spec med tanke på att det var mobilbilder!

Jag kör med Lucern, men har bytt från Kraffts tilL Edels (129 kr mot över 200...). Protein är säkert bra men det känns så "koncentrerat". Lucern är ju ändå ett grovfoder. Men Protein kan säkert vara bra om man inte kan få i dem tillräckligt med grovfoder tex!
Har du tagit träckprov på honom, kan kanske vara mask?

Krafft protein består av potatisprotein, vetekli? och lucern så det innehåller även grovfoder. Är MYCKET billigare i kilopris i proteininnehåll än vad lucernet är. Krafft protein kostar 40 kr/kg protein medans Lucern pellets kostar 63 kr/kg protein. Hacket ska vi inte tala om. Kanske är lucernet billigare via andra märken.

Träckprov visade nada i våras. Skall ta ett snart till. Trots att jag ändå maskar mot styngfluga. Bra att veta VAD man maskar emot. Kan ju finnas bandmask. Hans syster visade på bandmask förra året via träckprov. Det kan annars vara svårt att se om man inte tar blodprov.

En sån där har jag försökt få Lanzelot att ha på sig. Inte så besvärligt att få på. Eller av heller för den delen...:cool:

Vi kallade honom på skämt för Svarta Masken. Lite för maskulint för prinsessan på ärtens smak tydligen så den åker av ganska fort.

Nu börjar man verkligen se att det är en häst och inte "fölis" längre! ;)

Det där har jag upptäckt med Ariel också. Plötsligt har hon blivit mer lik en vuxen häst än en fölunge. :eek: Min lilla bäbis börjar redan bli stor...

Rent muskulärt skulle hon lätt kunna bära ryttare nu också, hon har helt otroligt starka rygg- och bakdelsmuskler. Sedan att skelett och psyke inte är moget är ju en annan femma. :p

I lördags försvann transporten, så nu är det slut på lastträningen. Vi hade kommit så långt att jag kunde stänga rampen bakom henne, så jag är väldigt nöjd. :love:

Projektet just nu är att försöka få henne att förstå att när matte berömmer så betyder det INTE att man skall stanna. :crazy: Hon är jätteduktig på både kroppsspråk och röstkommandon i rundkorallen, men på något konstigt sätt har hon kopplat samman "braaa" och "duktig tjej" med halt...

Lite bildbombning behövs ju också!

Träns:
22481000.jpg

I transporten:
22708680.jpg

Med selen på sig:
22897691.jpg

generellt sett tycker jag att det ofta är så att "tunna" hästar passar bättre i kort man medans både kort och lång man fungerar på de som är lite grövre. Min dam kommer få ha kvar sin långa man tillsvidare iaf. Medans jag tror att jag tänker kapa manen på den andra åringen i stallet, en ung dam av den lättare modellen som ser ut att drunkna i sin man....

Min får 1 kg groov 125, men ska upp betydligt mer. Har precis flyttat dom från betes hagen till lösdriften och vill inte chok höja krafft fodret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka