Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Bara som ett litet tillägg:

Jag betalar 3 300 kr för 400 kg lusern hackat strå.
Lotta kommer få nåt kg lusern per dygn + ev nåt mer, beroende på vad höanalysen visar.

Lotta får för övrigt 5 nävar lusern (torra pellets som jag sen blötlägger), då de precis bytt hage till en med mer gräs. Hade givan uppe på 8 nävar, men sänkte innan hagbytet. Höjer lite smått nu igen.

Det där har jag upptäckt med Ariel också. Plötsligt har hon blivit mer lik en vuxen häst än en fölunge. :eek: Min lilla bäbis börjar redan bli stor...

Rent muskulärt skulle hon lätt kunna bära ryttare nu också, hon har helt otroligt starka rygg- och bakdelsmuskler. Sedan att skelett och psyke inte är moget är ju en annan femma. :p

I lördags försvann transporten, så nu är det slut på lastträningen. Vi hade kommit så långt att jag kunde stänga rampen bakom henne, så jag är väldigt nöjd. :love:

Projektet just nu är att försöka få henne att förstå att när matte berömmer så betyder det INTE att man skall stanna. :crazy: Hon är jätteduktig på både kroppsspråk och röstkommandon i rundkorallen, men på något konstigt sätt har hon kopplat samman "braaa" och "duktig tjej" med halt...

Lite bildbombning behövs ju också!

Träns:
22481000.jpg

I transporten:
22708680.jpg

Med selen på sig:
22897691.jpg

Sååå söt!

101001

Nu är Apollo hemma! :)

Allt har gått jättebra trots 25 mil resa och han har verkligen skött sig som en ängel! Efter en liten promenad och vatten fick han komma ut i hagen mellan de två andra hagarna där resten av hästarna på gården går... efter lite showande och hälsande la han sig för att rulla och har gått och betat helt lugnt sedan dess. Det ska verkligen bli spännande att lära känna honom nu :)

transport.JPG

med_bjorne.JPG

Ni 07 ägare kanske kan svara på en fråga. Jag ska åka o löshoppa min lille plutt. Måste man ha bett i munnen när man lastar av o leder ikring honom på anläggningen. Antar att det är så. Han har aldrig haft bett i munnen o ska ridas in utan bett. Vad gör jag o vilken storlek ska jag i så fall kuta o köpa bett i. Han har litet huvud typ som en arab.Hjälp!!!
/C

Fråga innan! På många ställen gäller tränstvång endast när det är tävling. Jag har aldrig behövt lasta ur någon häst med träns när vi varit på löshoppning!

Bara som ett litet tillägg:

Jag betalar 3 300 kr för 400 kg lusern hackat strå.
Lotta kommer få nåt kg lusern per dygn + ev nåt mer, beroende på vad höanalysen visar.

Vart köper du det? Köper du i säck på Granngården?

Hackat strå är det absolut dyraste proteinkällan. Räknade ut på Granngården i måndags att man betalar 121 kr per kg protein. I jämförelse 63 kr för pelletsen. Eller 40 kr för Krafft protein.

Inte Granngården. En annan butik här i stan. De tar för övrigt 110-120 kr för 25 kg pellets, men jag känner att det blir för mkt pill och spill nu när vi ska vara flera stycken som fodrar hästarna och att det därför är smidigare med hack.
Jag köper en hel pall med balar á 25 kg. (Eller plastsäckar, eller vad man nu vill kalla det.)

Vad är det för ras? :) Jag kortar hennes man då jag tycker att halvblod och liknande är snyggast och ser välvårdade ut i det. Ungefär som att fjordingar oftast är snyggast i en välvårdad stubb :)

det är en ridponny, korsningsponny som kommer bli runt 150 cm då han är klar... korsning dartmoor/fullblod/nåt mer.

Min kommer dock att ridas mest western på så han ska få ha lång man :)

finns det någon här som kan hjälpa mig lägga in bilder? jag har tagit nya på amigo men jag får inte in dom på buke?:bow:

det är en ridponny, korsningsponny som kommer bli runt 150 cm då han är klar... korsning dartmoor/fullblod/nåt mer.

Min kommer dock att ridas mest western på så han ska få ha lång man :)

Ja lätt att en westernhäst ska ha lång man! Görsnyggt :D:D Med en fläta längst ner vid sadeln :love:

hehe det går inge bra för dej va? Kan inte se dom. Men jag lyckades hitta dom på pixbox ändå. Det var ju inte så svårt! Mycket söt. :love: Tycker våra är rätt lika i kroppen, men huvudet är helt olika.

Ja lätt att en westernhäst ska ha lång man! Görsnyggt :D:D Med en fläta längst ner vid sadeln :love:

hehe ja nåt sånt... eller bara löst hängande, men en smula tunnare än nu tror jag nog.

Han kommer ju att få gå en hel del dressyrklasser också så det blir väl flätning av den hur som helst. :P

han var så duktig i kväll så... passade på att borsta och kolla av honom nu i kväll när jag tog in dem. Lyfte på hovarna och grejjade, drog i man och svans... noll reaktion. Långrepet över ryggen, runt magen, över bakldelen, runt ett ben... noll reaktion. Undrar om han ens märkte att stoet nosade på honom ganska ingående medan jag höll på och att resten av hästarna inne stod och käkade :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka