Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Lotta gör det numera själv, speciellt repgrimman av nån anledning.
Men det har varit en lång väg dit.

Hua vad tiden går! Nu har jag inte skrivit här på evigheter, men det beror på att jag haft så fullt upp med min flytt. Ariel har i princip fått ledigt hela oktober, och nu inleds hennes novemberledighet. Skönt att jag planerade en intensiv period i september, för nu känner jag mig inte stressad över vilan. :p

På fredag ryker vargtänderna, det skall bli intressant att vara med om, då jag aldrig haft vargtänder på mina hästar tidigare. Har för övrigt mätt damen på 15 månadersdagen, hon är nu 134 cm hög. :crazy: Jag är nöjd nu, hon behöver inte växa mer!

24364579.jpg

Det där med vargtänderna...när brukar de få dem, när brukar man ta bort dem?

kl.

Igår hämta jag Namir i helsingborg, såret är öppet så han står inne på natten och får gå i en liten hagen om det är väder till det. Sen ska jag promenera 10-20minuter två gånger om dagen med han.
Hur lätt är det att gå med en unghingst som har stå i en box i en vecka :crazy: han va lika mycket i luften som på marken i morse. Och hur gör man så att han inte springer i hagen? de kvittar hur liten den är ju.. Men de verkar inte som såret tog någon skada av att han hoppa och studsa. Han lugna sig ganska snabbt efter ha gjort av med den värsta energin.

Så nu hoppas jag på ett tort klimat så att han kan få va ute så mycket som möjligt! Ska ta stygnen i början av nästa vecka.

Hade du en hästtandläkare eller en veterinär som kolla tänderna? Och när fick hon sina varg tänder?

Hade du en hästtandläkare eller en veterinär som kolla tänderna? Och när fick hon sina varg tänder?

Svarar bägge samtidigt. :) Ariel står på en gård vars ägares dotter är veterinärstuderande. Hon har känt att Ariel har vargtänder, men jag har ingen aning om när hon fick dem.

Det är en veterinär som kommer att plocka bort dem. Jag tar bort dem nu, eftersom hon alltid kommer få en månads vila i november, och då är det lika bra att passa på när hon ändå kan vila munnen. Jag vill inte vänta längre, då hon efter jul kommer att jobba alltmer intensivt med bett i munnen.

Risken med vargtänder är ju att man inte plockar bort dem förrän hästen redan har ett negativt beteende gentemot bettet och då kan det vara svårt att träna bort det. Jag vill förebygga allt sådant om det går.

Haha du kan ju glömma att hon kommer sluta växa nu! Inte lite bakhög heller:p (gottar mej för fullt i att det inte bara är min häst som växer för mycket....)

Min flicka har faktiskt fått prova sin tömkörningsgjord för första gången i veckan. Som vanligt brydde hon sig inte ett skit. Hon har dock kommit på att det här med spolspilta inte är sådär jätte kul, jätte leriga hagar = spola ben varje dag = sur häst.

Jag har oxå funderat på det där med vargtänderna i samma banor som du... man kanske skulle ta och kolla upp det redan nu... hm

Haha du kan ju glömma att hon kommer sluta växa nu! Inte lite bakhög heller:p

Fast det knepiga är ju att hon bara är 2,5 cm högre bak. På alla bilder ser hon MYCKET högre ut än så. :crazy: Men jag misstänker att hon kommer bli runt 145 cm, så jag får väl skylla mig själv som köpte en så stor fjording. :p

Nej eller hur, det ser mer ut som 4cm...
Idag var jag och lillan ute och gick med en massa utrustning på oss! La på henne gjorden här om dagen inne i stallet och idag fick hon ha den på prommenaden. Våran paddock har äntligen blivit klar så prommenaden avslutades med 5 mins hysteriskt springande/bockande/sparkandes bakut. :D

20081029.jpg

Hej _Lina_!!

Har också varit och kollat lite i den senaste tråden, men jag får lite panik när jag läser om era stora hästar. I och för sig så har jag en arabkille, som "bara" är 140 cm hög. Och ca 4 cm högre bak, han går ständigt i ner förbacke och det ser lite klumpigt ut emellanåt. Han är full av bus, och vi har precis börjat på tömkörning. Vi är ute och går regelbundet i trafiken, på grusvägar och i terräng. Trick träning håller vi också på med, och lite hoppning då och då.. Men han går mesta dels i hagen och charmar till sig godis av förbipasserande människor. Varje morgon ligger där två äpplen längst ner i hagen, och jag vet fortfarande inte vem som lägger dem där.

Jag är som sagt j*vl dålig på att lägga in bilder, så jag länkar till hemsidan istället www.123minsida.se/Zenaya

JAg tömmkör min kille. Han är så pass stadig att jag snart tänker sätta honom för vagn. Det ka bli så roligt att kunna köra lite innan inridningen.
Jag longerar honom med. Väldigt lättlärd häst. KÄnndes som han aldrig gjort annat än blivit longerad.
Han mättes till 155cm när vi tog honom från betet. Men jag har inte mätt honom till det utan ågott lägre änn så länge.
HAn har bytt hagkompis till en betydligt snällare. HAn kan nu äta sin lunch utan att oroa sig för att bli uppkäkad. HAr aldrig varit med om något mesigare häst.

Beträffande olycksfåglar har jag oxå en.
KOmmer inte upp i dina antalet vet. besök men säkerligen i kostnader.
BÖrjad emd att morsan inte hade råmjälk så han fick dropp i 5 omgångar. Höll på i 3 veckor innan allt var ok med distriktaren som hälsade på oss var och varanan dag för att ta prover.
I våras fikc han en hovböld och hovbenet blev inflamerat. Först besök här på klinken inna vi tillslut ick bege oss iväg ne rtill Ultuna där han fick bo i 10 dagar.
Lagom när boxvilan och gippset hade avlägsnats efter några månader så han han vara frisk i 2 veckor innan jag hittade honom i ett blodbad ihagen.
1 Vecka innan betessläppet i mitten på maj slutade vi medicinera honom. Sedan har han faktist varit frisk!

kl.

Min lille var duktig igår. Nåra i stallet kom hem ifrån vet. med sin häst och då passade vi på att lastträna i mörkret. Han trampade glatt in i transporten för att se om det var något spännande där inne:)

Härligt med lättlastade hästar!

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev här. Pix är lika underbar som han alltid har varit :p Nu har han äntligen börjat växa lite också, nu är han 145 cm i mkh och något högre bak, så han blir nog en liten stor häst iallafall

Idag föll den första snön här och Pix har inte hunnit sätta riktig vinterpäls ännu så jag slängde på ett täcke och det var över ett halvår sen han hade det sist, men det gick bra :D

24399367.jpg

24238328.jpg

24399364.jpg

Det är olika när de kommer fram, men som Habina sa så är det skönt att vara av med dem INNAN de får negativa associationer av det.

Gandalfs rök redan i våras, då var han 10 månader och det var de STÖRSTA veterinären hade sett (och jag, fast jag har bara sett typ 10 par så jag har inte så mkt att jämföra med). Min vet sade att det är bra att ta dem tidigt innan de växer fast (i käken? kommer inte ihåg i exakt vad). Hon sade att många ggr kommer inte folk förrän de har problem och då har tänderna spruckit och är ett h-vete att få bort....
Ska ta kort på Gandalfs tänder så kan ni få se! :D

Oj, det var många veterinärbesök.:eek:

Jag ska inte klaga som bara haft veterinär ute två ggr i sommar.

Våran Lanzelot är ungefär lika stor som din. Och vi gissar på att han stannar på 166 cm. Det är ju lagom tycker jag.
Han är lika ädel som din och ser flickaktig ut fastän han är kille. Härom dagen hade han gjort sig fin i hagen, grimman som diadem och ett litet klöveblad i luggen:

DSC00171.jpg

DSC00173.jpg

Helt glömt denna tråd. Jo vi har faktiskt kommit upp i en hel del veterinärbesök tyvärr. För hennes kostnader hade jag säkert kunna köpa mig tre föl:crazy: Men jag hoppas att den dan hon blir ridhäst får hålla sig frisk och fräsch, är det önskedrömmar tro?

Jasså du tippar på 166 på din? Det är väl ungefär vad jag hoppas på med min nu med tanke på storleken. Eller, egentligen hade jag ju hoppats på 170+ med tanke på hennes nätthet, gillar lite större hästar. Men det viktigaste är som sagt att hon håller sig hel!

Såret ser iallafall rätt bra ut nu. Vi slapp strömsholm, leden klarade sig:laugh: Däremot så tål inte Calistra det smärtstillande som hon behövde, har ju haft magsår förut och hon fick magont utav det. Nu kunde vi plocka bort det ganska snabbt denna gången eftersom hon inte hade så ont av såret efter ett par dagar, men tänk om hon skadar sig allvarligt igen i framtiden och måste ha smärtstillande:crazy: Stackars lilla häst, även det smärtstillande ger smärtor...:cry:

Nu är hon iallafall utsälppt med de andra hästarna igen, hon mår väldigt dåligt av att ha boxvila även om hon är snäll och ser ut att ta det med ro.

Din var en söt en också! Vad är det för stam? För det var väl inte en Corlensky?

Ha ha... min 07:a ligger i lä jämfört med era! Hon påbörjade sin hantering nu i höstas (stå i gången, lyfta hovar, bli borstad...) men hon är nöjd över att bli ompysslad. Den 2:a advent får jag hem henne i vårt stall och då ska det bli andra bullar :)
Annars... hur har era 07:or varit att lasta? Någon som har haft problem? Vad har ni i sådana fall gjort?

Man behöver ju inte ha bråttom, de är ju inte spec gamla än ;)

Gandalf har alltid gått bra att lasta, men så är han trygg med mig och följer mig vart jag än går oxå. Nu skickar jag upp honom i transporten (lättare så ;) )

Ja samma sak för mig, Amazing vill vara med mig och gosa mest hela tiden. Har aldrig haft problem med någonting! :love:

Lillprinsen har nu flyttat över till dom vuxna valackerna i hagen. ( Gick med årsföl innan) och nu leker han mycket våldsamt ;) Han är en plåga för dom andra när han tar av dom grimmorna, tacklar dom och hoppar på dom. Men dom är mycket snälla och tålmodiga och turas om att underhålla honom:D

Han har även åkt på en och annan dusch och sen stått täckad ett tag vilket han uppskattade mycket ;) Jätte skönt med en flisfilt tyckte han och gick och la sig...:angel:

Han står snällt uppbunden och lyfter alla fötterna, går snällt på promenad och är allmänt snäll och kelig :love:

Snart ska det bära av till ridhuset för att titta på det och ev löshoppa någon gång.

Det är Laptop-Bold Irish-Strauss.

Litet och ädelt på mödrenet och ädelt på fädrenet.

Ang. magproblem som du beskriver på din unghäst, det finns bra grejjor mot det om du inte provat redan. Probimin använder jag till känsliga magar. Finns även nåt mer som jag hört andra rekomendera för just magsår på häst. Letar efter vad det heter, equilac eller nåt, men hittar det inte. Dyrt är det iallafall.
Sedan så har jag en probiotisk yoghurt som de kan få som jag rör till själv. Pulvret kan blandas med vanlig mjölk, sojamjölk eller havremjölk osv.

Hoppas att din fina unghäst stabiliserar sig. Oftast lugnar de sig när de blir äldre med att skada sig. Men det finns ju de som aldrig lägger av med det. Tyvärr. Vi får hoppas att din hör till den förstnämnda sorten.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka