Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

haha han är så söt :)

Apollo har fått ha sadel på sig i två minuter i dag, första gången med gjorden "spänd" runt magen... :) Jag skulle egentligen ha tagit en promenad med honom, men det har visst gått vilt till i hagen och han har en rejäl svullnad på vänster sida, vid bogbladsspetsen och markerar lite på det benet så han fick gå ut i egen hage igen efter lite borstande, pyssel och sadelövning :)

Ursäkta den kassa kvaliteten på bilden.

DSC00969.jpg

Åh vilken gullig film!

Tänk att vara så liten och så älskad av både mamma sto och människor!:love:

Här har vi både en prins och en prinsessa som arvtagare till mamma drottningen som tyvärr inte finns hos oss längre. Två rara individer som är helt olika förutom färgen.

lite ny uppdatering :laugh:

Vi har ju fått ett ypperligt tillfälle att få hyra en hästgård så prince är numera ditflyttad i väntan på att vi ska flytta dit nu i november. har fått en superkompis redan o trivs som fisken i vattnet. har gått lite promenader och sånt nu bara för o kolla oss runtomkring lite. Hovslagaren va ute igår o skulle verka den lille skiten :devil: han har visst blivit lite kaxig på hingstbetet så han kicka mot hovis. tog ett bra tag innan han förstod att hon inte gav sig :angel:
Här kommer lite bilder på Prince o polaren o lite på gången i nya stallet.

100_5178.jpg

100_5185.jpg

100_5187.jpg

Vad härligt med egen hästgård! Stallet ser riktigt trevligt ut :)

Namir får komma hem från helsingborg tidigast tisdag, dom vill behålla han medan han får antibiotika och sedan en dag efter att han fått sista kuren. Men det hade inte runnit något ur såret hittills och det verkade läka bra! Men man går och oroar sig hela tiden fast man vet att han är i trygga händer. Ska prata med veterinären på måndag och försöka få lite besked om han behöver box vila när han kommer hem eller hur det blir.

Jobbigt att ha han så långt borta, men nu kommer han äntligen att bli bra :bump:

ja det ska bli så skönt o ha honom hemma nu. har öppna fönster i boxarna som går ut mot gården så jag ser honom från vardagsrummet :D.
Min dröm att ha en gård me egen unghäst. så nu så e ja nöjd :laugh:

vilken otur me din lille häst, men hästarna är i trygga händer i hbg,dom e duktiga där. Vilken vet. har du?
Hoppas du snart får hem honom..:banana:

Katja Gustavsson operara honom och nu är det nån Johan som har tagit över. Ja de känns skönt att ha han där så vet man att de blir ordentligt gjort :)

*KL*

Nu har Lanzelot haft träns för första gången. Lillasyster E1 som är hans ägare är hemma här i helgen, (hon bor på annan ort just nu), och vill naturligtvis pyssla lite med sin lilla häst.

De följde med när jag red ut Lanzelots storasyster. Han uppförde sig väl fastän jag drog ifrån dem när jag ville galoppera. Svårt för syrran att springa med till fots i det tempot...:D

Han har börjat bli ful igen. Växer väl. Magen börjar bli rund och även ryggen och rumpan börjar bli det. Verkar vara grädde i hösilaget. Usch, det är inte roligt med unghäst när de går in i skjutmigsnällafasen.:p

Hej på er. Har också en -07 e: Caressini L ue: Piktriumf, han är idag ca 152cm blir nog ej över 165cm trots stor pappa. Han är inte så mkt gjord med sedan i våras men han står snällt uppbunden, lyfter fötter har haft träns någrs gånger, Han är en kille med en del nerv men med gott förtroende och mkt gosig.:love: rör sig sådär men verkar kunna hoppa. Det är meningen att min 13 åriga dotter ska ta över honom efter ponnyn tiden när hon blir 18 och ut och tävla hoppning. Bilder kommer i morgon. :) Kul att läsa om era småttingar!

Mvh Hanna

Nej men vad roligt med en Pik Trumfare! Även om det bara är på mödrenet.

Vår 07:a satte i våras på vårt gamla Pik Trumf-sto men det blev inget av det. Och nu är han kastrerad så nu är det slut på snusket!!!

Berätta om hur din är i temperamentet för häromkring är det allmänt känt hur besvärligt temperament Pik Trumf kan ge. Även om undantag finns. Jag har träffat på ganska många.
Att det är nerv i honom är INTE konstigt!

Våran Pik Trumf, Samantha, är född 90 och nog en av de mest besvärliga hästar jag haft att göra med, iallafall innan jag begrep mig på henne, men nu kommer hon gå till historien som hästen i mitt liv. Hon är det underbaraste på denna jord. Så himla snäll och lätt att ha att göra med. För oss som hon känner... Hon stack häromdagen när några tjejjer skulle låna henne och åka till ridhuset. Hon som är så snäll att lasta slet sig och sprang iväg. Det blev ingen åktur.

En Pik Trumf talar om var skåpet ska stå och vad som är rätt eller fel. Det är bara att vara lugn, ödmjuk och lyssna.:p

Lycka till med din unghäst!

Senast ändrad:

Jag hade en Pik Trumf valack som "min" häst på ridskolan förr.
Han var jättemysig att rida, rätt mkt gång (för å va en ridskolehäst)
Jag gillade honom jättemycket, han kom som unghäst och jag tävlade honom i hoppning. Så mkt nerv hade han dock inte.
Han hade Pegasus i andra led.

Det finns undantag. Jag har ridit ett par faktiskt.

Vad hette den hästen du red?

Pik Trumf har stått här i trakterna och användes flitigt under åren 88-91 ungefär tills man började inse att det kanske inte var en lämplig hingst. Inte till det svenska stomaterialet som fanns här i krokarna just då iallafall. Men en hel del kapacitet fanns det nog i den hingsten. Så med rätt ston har det blivit kalas. Alla hästar har ju en mamma också.

Jag vet att man inte ska sprida skit om hingstar men vad det gäller den här så blev nog de flesta avkommorna väldigt speciella. På både gott och ont.

*kl*

Idag är jag stolt och nöjd!

Detta finns att läsa på min blogg om Lotta (kallar henne för Lillfisen i bloggen):
Idag var det dags för lite longering igen. Jag har inte longerat sen Wrangler gjorde det innan PaintChampionatet. Och att Wrangler varit framme och jobbat igenom saker sist, det märktes. När jag tömkör och jag har en häst i som arbetar av sig själv och följer minsta vink brukar jag beskriva det som att tömmarna känns som smör, som att de smälter i handen på en och blir ett med hästen. Så kändes det idag med Lillfisen. Longerlinan blev en direktkontakt med henne, som om jag höll handen på hennes nosrygg. Jag behövde bara “visa vägen” och hon gick ut på spåret. Hon skrittade på friskt framåt och hon lyssnade och reagerade på minsta ändring av mitt kroppsspråk. Jag kunde stanna henne utan att ens ta i linan, jag kunde vända henne bara genom att tänka åt andra hållet och jag fick henne att sakta ner tempot utan att ens sänka handen. Visst kom det bus och halva bocksprång och lite rusk på huvet, men efter de sekunderna var hon lika mjuk och följdsam igen.

Jag är såååååååååååååå nöjd.

Vi testade att flytta undan för tryck - inga problem. Hon kunde sånt vi inte ens tränat på.

Vi testade att slänga/lägga lite av linan på diverse kroppsdelar - Lillfisen stod still och var lugn. En gång vred hon huvet bakåt och nosade på linan på ryggen och fortsatte sen att stå still.

Jag blev ännu mer nöjd här.

Vi la till ett nytt moment idag. Vi ställde oss med en bom under magen och skulle flytta åt sidan. Först ville Lillfisen backa eller gå framåt, men sen fattade hon och gick åt sidan. MASSOR av beröm, tugg tugg tugg och blink och massor med kli och kel.

Vi avslutade med att trava för hand och sen hoppa över en bom (20 cm). Lillfisen hoppade som att höjden var 50 cm och tog tre fina galoppsprång innan hon saktade av och gjorde halt.

hagbild.jpg

:banana: :love: :banana:

Han hette Trumfing:idea:
Fux var han, riktigt mysig:love:
Tyvärr borta (tror det var ngt med ryggen)

Duktig liten lottapotta!:love:

Jag tror förresten att jag måste vara den som har den mest förvildade ettåringen. Vi gör typ inte ett skit med honom. Jo, han fick ju ha träns på sig för första gången i helgen.

Fast han är ju så snäll, (än så länge), så jag tycker att jag inte behöver grejja så mycket med honom. Han ska ju inte visas upp på Halter och Showmanship, (eller vad det nu heter), som lilla Lottapotta. Och då går det an med dreadlocks i man o svans och andra fasoner.:p

Men det är ju just det, du behöver inte. :)
Jag har behövt. Och vad jag har kämpat. Tänk att det kan ta en halvtimme att sätta på grimman...

En halvtimme?!

Men det låter väl...eh...roligt...;)

Lill-Johan som gick med Lanzelot i sommras var omöjlig att få på grimman. Eller nästan. När han kom hit så togs grimman av och när jag skulle sätta på den när vi tänkte flytta hingstarna till en annan hage så fick vi ge upp den gången. Kommer inte ihåg hur vi gjorde men jag tror att vi tog in alla hingstarna i stallet och kunde få på honom grimman där. Jag var väl inte med förresten. Tror jag.

Sedan så tyckte jag att han fick skav av den och tog av den men ångrade mig och ville sätta på den. Det tog säkert tio minuter innan jag fick på den igen. Men då kännde han mig bättre och var tryggare.
Det enda jag gjorde var att försiktigt mota bort honom från de andra hingstarna och när jag äntligen fick komma nära honom så lade jag ena armen om halsen och fick stå och hålla grimman under huvudet på honom en stund. Försökte jag trä på den så kastade han sig iväg. När han slappnat av helt kunde jag trä på den. Phuh! Spännde den lite lösare den gången.
Han var knappt alls hanterad när han kom till oss. Lanzelot och Toby var ju betydligt mer hanterade.

Det är bekvämt med hästar som låter en ta på dem grimman tycker jag. Och säkert du med...:p Hihihi

Jaa... Först ens få att komma i närheten, sen få lägga grimskaftet över halsen, sen få närma sig huvet öht, sen få ta på huvet, sen få ta fram grimman utan att hon kastade sig iväg, sen få sätta på grimman...
Idag har jag inga problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka