Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

oxo

Trådstartare
Ja, då var våran gamla tråd stängd så jag tänkte att vi kunde fortsätta här:)

Jag har inte hunnit ut till stallet än men eventuellt får den lille följa med på en liten promenad sen:)

Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Hoppsan, två själar-samma tanke. Startade oxå en ny tråd men ser nu att du hann före så jag tar bort den!

Då tar jag tillfället i akt då och slänger in en fundering!

Fuxfia här hemma har fått bedrövliga hovar i knölet och knagglet. Hon sliter mer på insidan av hovarna för att hålla balansen nu när det är halt, riktigt rejält på bak vilket resulterar i att hon börjar se ut som Charlie Chaplin! Hovis har självklart hållit koll, och jag har fått instruktioner att hålla efter lite själv med rasp, men det slits så fort och så ojämt att det bara inte går!

Vad gör man? Är rädd att hon ska bli "permanent" utåttåad vilket hon absolut inte var i höstas!
Kan man sko en sån här liten rackare? Barfotaboots är inget alternativ.

Vi har en 3 åring hemma som har haft problem med sina hovar och henne har vi fått sko i omgångar. Så det är nog vad jag hade gjort. Men det är jättesvårt, vad säger din hovis om det hela, har han föreslagit skoning?

*kl*

Ja, då kan jag ju uppdatera med att jag reviderat hela min utbildningsplan för Ariel. Har pratat med en del personer kring hur hon är och hur mina mål är (bland annat med min distantränare) och vi har bestämt oss för att faktiskt tidigarelägga en del saker.

Hon är mycket mer mogen än min förra unghäst och jag kan inte köra med handbromsen i hela tiden bara för att vara "säker". Jag måste våga mer, annars kommer jag få en unghäst som tycker allt är tråkigt, eftersom det inte händer några nya saker.

Så inplanerat nu är en utställning cirka 4-5 timmars resa bort samt insittning till hösten. :laugh: Dessutom har jag en gång för alla bestämt mig för att inte köra in henne.

Hrm, kanske inte rätt ut. Men han sa ung.:

- Oj, vaf...! Öh, nästa höst tänker du inte ens fundera på om du ska sko va?

Ska ringa honom och säga att det inte funkar med raspningen, får se vad han säger då!

Jag hade skott om inte hovis misstyckte. Min 6 åring fick jag sko som två åring för att han slet så mycket på dem.

Usch, det är inte kul! Min ser oxå ut så. Ser hon likadan ut nästa skoning får hon typ tåkappor på sig. Man behöver iaf inte slå på hela skor... Hovis hade dock en tanke om att hennes fula hovar kan ha berott på att det inte varit snö= skit kommer in hovarna (vad nu den delen av hoven heter...) = hon får ont = smyger fram = sliter snett.

Jag har varit ute och tömkört min dam idag, andra gången efter en vila från det på en dryg månad. Hade sällskap med och hon tyckte det var super kul och skötte sig såklart mycket bra. Har börjat tömköra med kapson på, det fungerar riktigt bra!

Jag tror att det är många hästar som har fått lite problem med lamellranden. På 3 åringen har iaf den lukrats upp och det har kommit in smuts och små grus där.

Idag fick Plutte följa med som hand häst igen. Det är typ det enda han får följa med på nu när vädret är så tråkigt. Han skötte sig bra och vi hade med ett annat ekipage också vilket han inte varit med om förut. Dessutom var vi ute på nya vägar där vi inte varit förut. Är mycket nöjd med honom idag:)

*kl*

Verkar som att det är många unghästar som har problem. Min Luxus har varit tvungen att stå inne i perioder för han har slitit ner sina hovar så mycket att han ömmade bara han kom ut på stallgången :eek: Verkar bli bättre nu när hans lekkamrat (min äldre tävlingshäst ;)) fick vara i konvalecenthage pga hälta, busar inte så mycket själv...

Tidigare i veckan travade han för första gången i lina. Har tömkört lite smått under vintern och nu tyckte jag att han var mogen, travade ca två varv på volten och han föjlde tömmarna jättebra trots att vi inte "kört" på volt tidigare. Tanken är att fortsätta tömköra framförallt i skritt och löshoppa fram till hingstbetet och sen ta hem honom vid mpnadsskiftet juli-augusti för att börja inridningen. Vill gärna börja tidigt så att jag har större möjligheter att vila honom om det behövs utan att få bråttom sen.

Bilder tagna idag...
Luxus e:Florencio - Bolero

Vad fin han är:)

Men hur i hela friden har du lyckats hålla honom så fin i pälsen (tänker mest hals/huvud)? Han ser inte ett dugg lurvig ut.

Jag tror att det är många hästar som har fått lite problem med lamellranden. På 3 åringen har iaf den lukrats upp och det har kommit in smuts och små grus där.

Det låter som bärrandsröta, det som Ariel haft. Enda lösningen är att skära bort all röta (och smuts som smygit sig in där), annars bildad det hålväggar. :crazy:

Precis, jag tappade bort ordet förut:) Jag är noga med min lille att kratsa hovarna och där det ser lite mjukt ut ta en söm och göra rent ordentligt. Gör man det så slipper man skära upp hoven.

Men som sagt det verkar vara ett dåligt år för dessa unghäst hovar.

tack! Det var exakt det problemet jag var ute efter. Jag är så avundsjuk på er som kan ha med era som handhästar, det skulle aldrig gå med min, noll respekt och hon skulle utnyttja situationen till fullo. Ända hästen hon har respekt för är 5 åringen jag rider och det känns inte riktigt lämpligt att ta med henne då! Det skulle bli livat och jag skulle nog ligga på backen fortare än kvickt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 410
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 372
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 669
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV