Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Apropå för stora täcken... :angel:

2681342110052039393vLySRc_fs.jpg

2000808290052039393rEOznN_fs.jpg

Hej, jag är en linslus..
2454331950052039393OQaMNn_fs.jpg

Nu kan jag uppdatera lite igen om min "bebis".
Hämtade hem honom igår och det gick super. För er som inte vet så har han stått hos en vän till mig sedan efter betet. Vi kunde inte hålla hingst i vårat ordinarie stall och det har varit lite platsbrist men nu.......nu är han eller rättare sagt dom hemma, även mitt sto.

Här är två bilder jag tog idag

IM000238-1.jpg
[/IMG]
IM000237-1.jpg
[/IMG]

Hej alla glada :) Nu kommer en liten rapport om hur mina små älsklingar mår. Lippi har precis lärt sig skänkelvikning. En lätt sådan pga hennes ålder. Rider dock bara skänkelvikning en gång i veckan. hon har fått en ny sadel och den är inriden av ingen mindre än mig :)
Z är verkligen på gång! En känd ryttare var här i går eftermiddags *mys*. borstade och kratsade hovar. Efter det gick vi in i mitt hus och delade natten....

Efter att ha haft en lite jobbig period med unghästen så har det lossnat igen! Varför? Jo, jag började fundera varför han plötsligt förvandlats till ett litet bitande, ilsket, icke-lyssnande monster och gick igenom ev ändringar som jag gjort på sistone.

Kom fram till att jag bl a gjort en förändring i foderstaten och ökat på kraftfodret med ett halvt kilo. Nu har jag aldrig riktigt trott på det här med att hästar skulle påverkas så väldans mycket av t ex havre i fodret men eftersom jag var rådlös för övrigt så testade jag att ersätta halva totalmängden med ett havrefritt foder ( kan inte sänka foderstaten eftersom han har lätt för att bli tunn ) och efter bara en vecka så är skillnaden markant!

Han bits inte mer, stryker inte öronen bakåt i boxen, har fått tillbaka sin trevliga och positiva uppsyn. Funkade bra i ridhuset, jobbade på lugnt och sansat på volten under longering, fattade t o m galopp och gick balanserat. Han ska normalt inte galoppera på volt ännu men jag ville inte bryta honom direkt eftersom han självmant fattade galopp i en sån rund o fin form att jag höll på att svimma av förvåning...

Är det bara en tillfällighet eller kan verkligen ett halvt kilo havre mindre göra denna skillnad??

Jag har upplevt samma sak med minimala mängder. Min gick på ett helfoder som innehöll havre, och när jag minskade ½ kg ändrades hennes uppsyn från VÄLDIGT vaken till lite mer lugnt nyfiken. Nu har jag även gjort om hennes foderstat efter att jag fått analysen på hösilaget och nu får hon ingen havre alls = världens mysigaste 2-åring :love:

Sen vet jag ju inte om det beror på andra faktorer som att hon börjar lära känna mig mer och bli mognare, men jag tyckte ialla fall att det var en markant skillnad där i början när jag drog ner.

Hej, ja det var tråkigt men nu har jag börjat tänka framåt med mina andra hästar. Min -05 har blivit jätte pigg den senaste månaden och man får verkligen vara beredd på ett och annat bus :)
Men han är jätte fin, självklart siktar vi mot treårs test :bump:
Kommer ni att matcha era hästar själva?
Jag hade tänkt göra det, men jag har mycket begränsad tillgång till ridhus och löshoppnings tider och jag skulle vilja komma så förberedd som möjligt så inte stackars Ali får en chock när han kommer in på treårs testet. Samt att jag har inridningen först, han verkar bli en riktig buse :crazy:

Skulle vara kul om vi kunde ordna någon spännande och inspirativ unghäst clinic häruppe som lite extra motivation nu när hösten börjar nalkas.

Sedan har jag ju en liten -06 e-Carson Ask - Cor de la Bryré nu också som ska hanteras och utbildas i liten ledning mm

Lånar knapp...
Lite uppdatering.
Jag har varit på semester i två veckor och under den tiden så har Pip levt rövarn med de stackars hästvakterna:crazy:
Det ser ut som flera av era hästar också har varit "lite överpigga" så det är kanske vädret eller något?
Havren är helt borttagen men jag har precis bytt till ensilage med skyhöga värden så det kan väl bli lite livat även i fortsättningen:angel: :angel:
Nu skall vi i.a.f sätta igång med lite arbete igen, tömkörningsgjorden skall på i helgen och sedan skall vi återigen igen ta tag i det där med att gå själv kvar i hagen...
Har inte riktigt koll på hur stor han kan vara nu men betydligt större en Skutt som är 1,55....

Måste fråga er andra, gärna mellanskåningarna då:smirk: - hur i hela friden hittar ni löshoppningskurser? Jag letar o letar, mailar tränare, kollar på klubbarna och ingenstans hittar jag anordnade, regelbundna och organiserade löshoppningar!

Hur gör ni? Jag känner inte att jag vill hålla på med det på egen hand precis utan ha handledning och bra säkerhetstänkande. På vår egna klubb så finns det tid avsatt på ridhuset men det är typ bara så att folk skriver upp sig och sen löshoppar man på egen hand.

Tisp någon?!

Fråga nr 2!

Någon som har koll på Flyinges tömkörningskurser i vår, där står att inga förkunskaper behövs för person som ska deltaga samt att egen häst används men kan man komma dit med en 05:a som inte är tömkörd förut tro?

Unghästsclinic låter toppen! :bump: Jag har ju inte heller något ridhus att träna i, trist. Men under våren kommer vi under tak en gång i månaden i alla fall!

Vi hade oxså tänkt att satsa på 3-års testet men jag har lite dålig koll på hur lång man bör ha kommit i utbildningen för att det skall vara värt att ställa upp. Så det vore bra med lite träningar så att man ser att man ligger rätt till. Nu är det ju inte så att vi satsar på att bli jättebra men om man gör så gott man kan så kanske man inte behöver skämas i alla fall.

Jag bytte också foder till min flicka. Nu får hon müsli i stället för fraftfoder, och det funkar mycket bättre. Hon är fortfarande en tonårsbitch, men inte värre än normalt iallafall.

Jag vet inte hur det är på kursen på Flyinge, men jag ska gå en tömkörningskurs för Anders Eriksson i slutet av februari och jag har tänkt att min ska ha börjat förstå svänga höger-vänster samt stanna utan medhjälpare tills dess. Nu har jag bara hunnit tömköra ett fåtal ggr, men innan hon fick ont i tassarna försökte vi svänga lite utan medhjälpare samt stanna. Hon börjar förstå, några ggr till bara så trillar säkert poletten ner.

Bara hon blir bra :cry:

Phigalle sett hemsk ut ända sedan jag köpte honom och det blev bara värre och värre (haft honom i 8 veckor nu), så jag tog ett träckprov och det visade sej att han hade 1600 EPG!!!! Väntar svar på odlingen v 7. Så nu avmaskades han igår.
Hovslagaren var här för första gången och han skötte sej faktiskt ganska bra, lite vinglig var han dock allt.
Nu har jag oxå lärt mej hur man räknar ut fodertaten på ett ungefär så nu hoppas jag han får allt han behöver få i sej. (+lite till).

Dum fråga kanske... Men vad menas med 1600 EPG???

Du får väldans gärna skriva en liten rapport om hur det gick på kursen och vad du tyckte att ni fick ut av den.

Får jag bara en medhjälpare så ska jag försöka förbereda min lille för kursen så att han inte är helt ovan vid tömmarna i a f. Jag vill inte chans och påbörja utan hjälp eftersom han är en liten Snurre Sprätt när man minst anar det!

Jag återkommer med rapport :smirk: vi får väl se hur det går...

Känns ju som om man skulle få ut lite mer av kursen om hästen är något sånär styrbar iaf och van vid tömmen som sagt.

Men blir hon inte bra i fötterna får jag vänta tills han kommer tillbaka i maj till nästa tillfälle...

jag har dessutom blivit "lovad" av arrangören att hamna ihop med någon rutinerad, eftersom man är två vid varje tillfälle, då kan vi få lite extra tid och omsorg... he he

Senast ändrad av en moderator:

Nu har lilldamen flyttat till ett annat stall och än så länge är vi nöjda. Minnas mamma står i samma stall och hennes pappa flyttar dit snart också, så hela familjen bli samlad.

Har tagit det lite lugnt nu ett tag eftersom att hon är skodd för första gången i sitt liv (med riktiga skor iaf..) och eftersom att vi flyttat. Det blir nog en promenad eller så till helgen.

I nya stallet har vi dessutom promenadavstånd till kliniken, vilket kan behövas om man har en olycksfågel som jag har..

Fick bilder på Minna när hon är nyfödd och en månad gammal, vad liten hon var!

Ca 3 timmar gammal

en månad gammal

Taget i söndags i nya stallet

såå söt. Speciellt 1 månad gammal. Det är inte utan att man längtar till sommaren när man ser såna bilder...

På tal om olycksfågel. Tog in min lilla blöta dam från sjukhagen idag. Hon, jättenöjd att få komma in och rulla sig lite i halmen. Lyckas då FASTNA med sina små prinsessfötter i gallret!!!!! OBS! Godkänt avstånd mellan järnstängerna. Hon ligger där och sprattlar en stund och jag hinner måla upp skräckscenariot där hon bryter av benet på 70 ställen. Tack och lov sprattlar hon loss sig relativt snabbt. Öm, självklart men ingen synbar hälta direkt efter. Ska avvakta tills imorgon enl. vet. på telefon för att se vad som händer.

Hästskrället är nu överflyttad till fölboxen med ännu smalare mellanrum mellan stängerna, så inte ens små fölfötter ska kunna komma mellan.

UNGHÄSTAR!!!!!!

Alltså de är ju MÄSTARE på att trassla till det de små liven!

Skönt att det ändå gick bra, man hinner som sagt tänka mycket på några få sekunder...:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar