Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Få se om jag "vågar" mig in på welsh cob tråden för att kika vad som skrivs:angel:

Jo, eg håller jag med, unghästar ska vara lite lortiga och vildvuxna men eftersom man snart behövde gasmask i stallet vid varje rykttillfälle så fick det bli utetäcke ett tag. Så snart lervällingen torkar upp lite eller det fryser på så behöver han inget extra skal. Det kommer ju tids nog ändå omman skulle behöva klippa sen när de är äldre och rids.

[...] unghästar ska vara lite lortiga och vildvuxna [...]

Hu, jag håller inte alls med. Välvårdade ska även de unga vara ;) Peia går naken och har päls men hon har ryckt man och sådär. Hon rullar sig inte heller ute så lera ser jag inte till någon :p

(Yes, hon tycks ha ärvt sin mammas attityd. Jag-vill-inte-rulla-mig-ute-för-då-blir-jag-lerig-och-måste-stå-stilla-och-bli-borstad-jäääääättelänge. Däremot rullar båda två sig i spån men det gör inte så mycket, annat än för svansarna då ;) )

Vi är väl ett mellanting... hon får vara ute och rulla sig och bli lortig. Men sedan ska det ryktas bort, tack och lov tycker hon väldigt mycket om att bli pysslad med. Hon har ju ryckt man :angel:

stackars liten:cool: ... hon får lida för min noja, snyggt ska det vara. Även när man är tonåring.

Jag får begå det stora brottet att KLIPPA hans man för bara jag nämner ordet rycka i hans närvaro så kommer det en mkt förnärmad blick och beslutsam min - ICKE att det ska ryckas någon man här inte!

Vi är väl ett mellanting... hon får vara ute och rulla sig och bli lortig. Men sedan ska det ryktas bort, tack och lov tycker hon väldigt mycket om att bli pysslad med. Hon har ju ryckt man :angel:

stackars liten:cool: ... hon får lida för min noja, snyggt ska det vara. Även när man är tonåring.

Jo, Peia får ju rulla sig och bli lortig men tack och lov så vill hon inte det. Ibland älskar jag henne mer än annars :bow:
Jag skulle få krupp om någon av mina pållar hade lång och trasslig man. Huvvaligen. Tävlingsmässig man ska det vara :p

Jag får begå det stora brottet att KLIPPA hans man för bara jag nämner ordet rycka i hans närvaro så kommer det en mkt förnärmad blick och beslutsam min - ICKE att det ska ryckas någon man här inte!

Peias mamma är terror att trimma manen på. Hon skakar på huvudet konstant. Ont gör det inte, det är bara så väldigt tråkigt ;)
Peia däremot är en ängel att rycka manen på :D

Hon rullar sig inte heller ute så lera ser jag inte till någon :p

Däremot rullar båda två sig i spån men det gör inte så mycket, annat än för svansarna då ;) )

Haha, samma sak med min tjej, hon rullar sig i halmen så ofta hon får
tillfälle, men nästan aldrig ute i leran.

Min tjej växer inte så mycket just nu så jag hoppas hon kommer in i en växtperiod snart då jag tycker hon är ganska liten.

Hur stora är era arber?

Nu har jag inte mätt min tjej sedan slutet av sommaren för att någon
lånade min tumstock och absolut inte skulle tappa bort den.. Nä, han
tappade inte bort den... Den gick sönder! Sen har jag bara glömt bort
att köpa en ny.. Men för att återgå till frågan nu då.. =) Då, sist när
jag mätte, var hon ca 145. Det känns som hon har växt ganska mycket
sedan dess, och jag tror inte att hon är under 150. Men just nu står
det ganska stilla, hon har börjat jämna ut sig lite. =)

Hur hög är din tjej då?

Min lilla tjej var så söt idag. Hon tog en liten tupplur i halmen efter
maten och tyckte det var jättemysigt när jag satt bredvid och kliade
henne bakom öronen. Hon satte nosen i halmen och tyngde ned hela
huvudet och blundade. Så här brukar hon göra så det var inget konstigt
med det.. Men det söta var när hon började gnägga (eller mer "mullra"
eller vad man ska säga, som hon brukar göra när hon hör att man gör
i ordning hennes mat). Hon låg och höll på så där i några minuter.
Vet inte om hon tyckte det var mysigt eller om hon sov på riktigt och
drömde något... =) Gullig var hon i alla fall. :love:

Dax för lite uppdatering... Vi har sen senast:

-haft träns på ett flertal gånger
-provat täcke (som var som ett tält)
-haft på tömkörningsgjord
-fortsätter med våra promenader som går utmärkt, inga problem att gå ifrån de andra hästarna. Förutom sista gången då min lilla tjej förvandlades till ett monster som studsade, sparkade och hade sig... hoppas det inte fortsätter så...
-tränar på att stå stilla på stallgången vilket går bättre och bättre :)

athena_01.JPG

e.Briar-Krevad

Vilken liten sötnos...

Jag går precis och funderar på om min har JÄTTEväxtvärk eller om det är någor allvarligare fel på henne. Hon har blivit ovillig att gå ut ur boxen och vill mest stå still. I hagen står hon och hänger och verkar allmänt stel i bakkärran. Inga sår, inga svullnader och ingen hälta som vi kan se än så länge i varken skritt eller trav :confused: Jag avvaktar någon dag till, sedan får nog vet. komma ut och titta om det inte blir någon förändring.

OBS! Ingen feber, hon äter som vanligt.

Usch vad man blir orolig för de små

Min Phigalle har proteinbrist fast jag ändå började med extra protein när jag köpte honom. Men jag har varit extra försiktig när jag ökat proteinet så det börjar närma sej den givan som han skall ha.

Var han stapplig då menar du?

Min får i princip allt sitt proteinbehov tillfredsställt av hösilaget, har jättebra värden. Därutöver får hon bara ett mineral- och vitaminfoder. Så hon ska ligga rätt bra till enligt tabellerna... Men man vet ju aldrig, det går ju inte att få till det exakt.

det är bra värden på höt men revbenen syns och han är bukig.

Ok. Hoppas du får till det så han kommer upp i hull.

Jahapp, så var vår "smekmånad" över...eller år.

NU har han bestämt sig för att se om det går att bestämma över matte, förutom det sedvanliga bitandet förstås!

Min försynte lille ettåring håller på att förvandlas till ett tvåårigt litet monster. Vi var i ridhuset i dag, där var en annan häst men det gick hyfsat bra med koncentrationen i a f, fick lite hjälp med påklädning den här gången så vi slapp följa John dansen. Lite sprättigt och spänt var det förstås men godkänt ändå och gick upp i transporten med den nya metoden muta; hink med mat - helt emot mina principer egentligen - men jag vill bryta hans påbörjade mönster att kräva lina bakom rumpan för att gå in.

Men så kommer vi hem till stallgången och nu ska unge herrn minsann INTE stå i gången - näpp, ICKE! Har plastkedjor som uppbindning och för första gången så knycker han till med huvudet och tar sönder den ena kedjan. Jag räknar till 10 och knåpar ihop den igen, binder upp och tittar bort 1 sekund och KNIPS så drar han sönder den på andra sidan! Han är inte rädd eller så utan vill bara inte stå där, han ska in i boxen, bums. Jag tror att han drog sönder kedjan ca 5 gånger innan han surmulet gav upp...

Det är så väldigt tydligt nu att han ger järnet för att se vem som är boss! Hans jämnårige kompis, en shettis som har varit :devil: själv är nu en ängel med världens största arbetsvilja och som jag kan åka iväg med ensam till ridhuset utan strul.

Ingen har nämnt att en cob är ungefärligen 10 gånger ENVISARE än en shettis:eek:

Ingen har nämnt att en cob är ungefärligen 10 gånger ENVISARE än en shettis:eek:
Hmm, det är en ponny och ponnyer är alltid ponnyer. Glöm aldrig det är mitt råd:idea:
Det är som ramsan om Zebran:
Zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur:cool:

Jeg har en DV-hingst født mai -05, e. Solos Landtinus-Racot. Han går ute sammen med sine 2 kompiser på dagen, Han kan stå oppbundet, har hatt på seg dekken, snill på transport. Han vokser VELDIG mye, så vi gjør ikke noe med han utenom. Han er 175 cm nå!!!:eek:

louie_des.jpg

OJ vad stor han är!
Men SNYGG!! :love:

Jag tror aldrig jag sett en så stor unghäst växa så snyggt, oftast är det ju bara en kroppsdel i taget som växer så att säga = ganska lustigt utseende.

Min som är 10 cm mindre är inte alls så "färdig" i sitt utseende!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar