Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag är ute med min i åtminståne 30-40 minuter, ibland om vi tar enklare vägar så kan vi vara ute en timme utan problem. Tio minuter låter för mig väldigt lite för en unghäst. Sen är det ju bra att inte slita ut stackaren, man får ju bedöma det individuellt. Min tjej måste jobba mycket annars blir hon odräglig.

Och min tjej orkar inte mer än ca 15 minuter visa dagar innan hon tappar koncentrationen och börjar fjanta runt..som du skrev....det är nog väldigt individuellt.

*kl*

Jag har också en 05:a.
Han är fortfarande hingst men ska snart kastreras.
Han är Varmblodstravare/Halvblod.
Har gått på bete från maj tills alldeles nyligen och direkt från betet så kördes han till en vän (åke här på buke) och där ska han bo tills han kastrerats. Vi har ingen möjlighet att hålla hingst i det ordinarie stallet.

"Åke" pysslar lite med honom nu så hur det går får hon uttala sig om ;)
Framtidsplanerna är i alla fall att när han kommer hem (förhoppningsvis i november) så är det promenader och lite trafikvett som ska tränas. Miljöer och prova på lite tömkörning.
Även NH, såsom pressening, bommar, hinkar...ja allt möjligt.
Så smånigom ska han användas till western.
Hur hög han är vet jag inte riktigt men ska försöka mäta honom på fredag då det är dags för nästa besök. Ska bli spännande och se hur hög han är.

(den svarta)
IM000166.jpg

IM000169ndrad3.jpg

IM000170ndrad2.jpg

Skimmeln är ju pappan till min Phigalle:love:

Tackar så mkt för alla fina komplimanger av alla:) .
Han är helt underbar att hantera och gör jag på rätt sätt så gör han oxå rätt. Gör jag fel så gör han fel. Ganska kul för jag har ingen unghästvana på så små och jag som försöker med NH och kan ingenting haha. Men iaf så märker jag ifall jag gör fel då funkar han inte alls. I början av februari skall en westerntränare hit och träna honom lite och så får jag väl själv en hel del tipps.:idea:

Länge sen man skrev något här så nu är det dags igen.

Verkligen kul att tråden fortsätter och att så många skriver :)

Jag har iaf hittat en måttstock och kunde mäta min lilla prinsesa lite provesoriskt (inte så lätt att få till de med bara en måttstock:cool: )

Jag kom iaf fram till att hon är ca 153cm i mankhöjd och ca 160cm över baken, något överbygd kanske :)
Är så nyfiken på hur stor hon kommer att bli när hon är klar och hur hon kommer att se ut.
Allt sådant är ju så spännande med en unghäst :bump:
Och inte tala om när man får börja rida.
Spännande!!

*kl*

Min lilla tjej är inte längre särskilt liten upptäckte jag när jag fick ett foto av henne med mig på sidan om, jag är alltså 177 lång....

6767119.jpg

Just nu är hon ganska "liten" när hon ska vara ute och "jobba" alldeles ensam... Det skulle faktiskt kännas tryggare med en kompis matte? :crazy:

Men hon är skötsam och snäll och tar tillrättavisningar bra så vi fortsätter nöta på med korta 5-10 minuters promenader där hon är duktig trots att det känns lite läskigt att gå ensam så kommer hon säkert bli så där glatt kaxig som hon varit innan igen!

Det går ju litegranna upp och ned med småttingarna!

Sadel har vi provat ha på oss också, även om jag inte spände fast den utan bara la på för att se om den verkade passa.

Annars gör vi inte så himla mycket utan fortsätter med rätt enkla saker som att bli borstad i boxen med öppen dörr UTAN att gå ut (knasigt, när dörren är öppen är det ju liksom lättare att gå ut än när dörren är stängd?), raspa hovarna runtom, ha lite olika utrustning på och så korta promenader som sagt!

Mina två "pojkar", en shetland och en welsh cob, är just nu inne i en FRUKTANSVÄRT enerverande period av bitande!

De tuggar på allt! Inga grimmor kan hänga på boxdörrarna för då kastar de runt med dem, går man in och ska ta av och på täckena så tuggar de på mitt hår, på jackan etc. På promenader så tar de gärna tag i grimskaftet eller tygeln och går omkring och håller det i munnen!

Det är helt extremt för tillfället. Trissar de varandra tro? Har aldrig haft två jämnåriga unghästar samtidigt förut. De leker i hagen hela dagarna på samma sätt, bitas och se vem som lyckas få ner den andra på knäna först.

Det är klart att man säger ifrån, bitas är ju inte acceptabelt, men det känns lite som att de inte begriper alls varför jag ryter till och blir arg! De tittar lite undrande och sen kommer lilla mulen som pillrar på allt och YES; sen börjar vi om och tugga på allt igen!

Mina två "pojkar", en shetland och en welsh cob, är just nu inne i en FRUKTANSVÄRT enerverande period av bitande!

De tuggar på allt! Inga grimmor kan hänga på boxdörrarna för då kastar de runt med dem, går man in och ska ta av och på täckena så tuggar de på mitt hår, på jackan etc. På promenader så tar de gärna tag i grimskaftet eller tygeln och går omkring och håller det i munnen!

Det är helt extremt för tillfället. Trissar de varandra tro? Har aldrig haft två jämnåriga unghästar samtidigt förut. De leker i hagen hela dagarna på samma sätt, bitas och se vem som lyckas få ner den andra på knäna först.

Det är klart att man säger ifrån, bitas är ju inte acceptabelt, men det känns lite som att de inte begriper alls varför jag ryter till och blir arg! De tittar lite undrande och sen kommer lilla mulen som pillrar på allt och YES; sen börjar vi om och tugga på allt igen!

Min är också lite "gnagig"nu på saker och ting.Vte inte riktigt men det känns som om hon inte riktigt vet vart hon ska göra av sig själv och då blir det till att hon gnager på saker...hänger du med hur jag menar?

*kl*

Min lilla tjej är inte längre särskilt liten upptäckte jag när jag fick ett foto av henne med mig på sidan om, jag är alltså 177 lång....

6767119.jpg

Just nu är hon ganska "liten" när hon ska vara ute och "jobba" alldeles ensam... Det skulle faktiskt kännas tryggare med en kompis matte? :crazy:

Men hon är skötsam och snäll och tar tillrättavisningar bra så vi fortsätter nöta på med korta 5-10 minuters promenader där hon är duktig trots att det känns lite läskigt att gå ensam så kommer hon säkert bli så där glatt kaxig som hon varit innan igen!

Det går ju litegranna upp och ned med småttingarna!

Sadel har vi provat ha på oss också, även om jag inte spände fast den utan bara la på för att se om den verkade passa.

Annars gör vi inte så himla mycket utan fortsätter med rätt enkla saker som att bli borstad i boxen med öppen dörr UTAN att gå ut (knasigt, när dörren är öppen är det ju liksom lättare att gå ut än när dörren är stängd?), raspa hovarna runtom, ha lite olika utrustning på och så korta promenader som sagt!

Tycker att din häst ser väldigt fin ut...du har ingen bild från sidan?:)

Vet PRECIS vad du menar och det är ju så väldigt svårt att bli arg på dem då också:angel: !

Jätte fina hästar charmant och JohannaB!

Ett tag sen man skrev här känns det som så det är nog dags för en uppdatering igen.
Med min lilla arabtjej Mysc så kämpar vi på, hon är nu inne i en trotsålder då så fort hon inte vill eller måste göra en sak så trotsar hon fast det verkar ju som jag inte är ensam om detta.;)
Vi håller just nu på med horsemanchip träning i korallen, har henne som handhäst och vanlig hantering.

Min tjej växer inte så mycket just nu så jag hoppas hon kommer in i en växtperiod snart då jag tycker hon är ganska liten.

Hur stora är era arber?

Jag tror Phigalle (arab) är ca 140 i mkh och lite högre bak, skall kolla mer exakt ikväll =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar