Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

neej :cry: :cry: han ligger på operationsbordet nu. Griffelbensfrakturen har inte läkt, dessutom skaver den på benhinnan på metatarsalbenet eller vad det heter - så den lilla biten måste bort.
Så förfärligt att åka hem utan honom, men jag hoppas att allt går vägen.
Löshoppningsträningen, den får vi vänta på.

Min 05:a, Silvano - Midt-West Ibi-Light, var 161,5 cm, fux, helt utan tecken (tråkigt). Men så vacker ! :love:
Meningen med honom var att han skulle bli OS-häst om ett par år, inom dressyr givetvis ;) Och senare avelshingst.
Dessvärre gick inte detta vägen utan den 3:e januari 2007 avlivades min fina kille efter 1 veckor på strömsholm. Akut kolik som gjorde att tarmarna dog och det var bara att avliva honom. Från början blev det en operation och allt gick bra, men han slutade äta och dricka och fick hög feber. :cry:

Så, min vackra 05:a lever inte längre. :cry:
/ Bums

Vad tråkigt! Måste kännas hemskt att åka hem utan häst, men förhoppningsvis går allt bra och du kan få hem hästen snart! Jag håller mina tummar lite till..

Här har vi haft hovslagaren ute igen som satt på tappskon. Idag ska hon enligt utsago varit lugn i jämförelse med hur hon var förra gången, vilken tur att jag inte var med då! :eek: Min dam är ju van att lyfta hovar osv och inget har varit några problem innan. Men nu har hon bestämt sig för att man får INTE banka i hennes hovar! Hon är verkligen inte rädd eller orolig utan bara envis och trotsig! Men med träning varje dag ska det väl bli bättre hoppas jag..

Hjälp!!!!
Jag har en unghäst (1,5 år) som bara bråkar på promenader. det går jättebra att ta in henne från hagen (hon står med två andra unghästar). och i stallet är det inga problem. men när jag ska ut och gå med henne så ska hon till sina kompisar till varje pris. (vi går ut en annan väg än in så hon ser inte sina kompisar). hon kastar sig runt och ska bara dit. vi är bara ute max 10 min och hon får alltid mat när hon kommer in. nån som har ett bra tips på hur jag ska göra eller är det bara att nöta på?
Snälla många tips..

Jag tror nog att det bara är att nöta på. Men tio minuter är ju inte så
lång tid, kanske behöver hon mer tid på sig när ni väl är ute för att
lugna ner sig? Hur länge har du hållt på med promenaderna?

Min 05:a kan stå uppbunden, vara ensam i stallet eller hagen utan problem, står som en dröm när hon verkas:rofl:
Tömkörs regelbundet utan medhjälpare med loksele, har kört henne ca 5 ggr med skaklar (dock med medhjälp) går jättegärna långa promenader utan dom andra hästarna, trafiktränats med gott resultat:banana: Går med som handhäst, har löshoppats 1 gång och det var jätteskoj:)
Hittills en skötsam fröken, men antar att det kan vända fort *s*
Ska försöka få ut bilder snarast...

Jag tror nog att det bara är att nöta på. Men tio minuter är ju inte så
lång tid, kanske behöver hon mer tid på sig när ni väl är ute för att
lugna ner sig? Hur länge har du hållt på med promenaderna?

Jag har inte hållit på så länge kanske ett par veckor. :confused:

Min 05 går och skrotar i hagen. Vi gör det som behövs. Pysslar hovslagare , Daglig vård. Han är så snäll.
Träns har han haft på sig.
Får se nu till våren då börjar vi nog med båda två 03, 05 hästarna.
Har kommit mycke emellan.

Vi var i ridhuset i går igen men denna gång var det träning samtidigt så vi var inte ensamma.

Naturligtvis var vi PINSAMMA:o Han studsade och verkligen skrek HELA tiden, fick gå en kvart med täcket och transportskydden på eftersom han inte kunde stå stilla alls! Sen tänkte jag att vi promenerar nog bara lite idag för det är så mycket ändå men så tyckte dressyrtränaren att longera du lite som du hade tänkt göra, det är bara nyttigt att han får koncentrera sig lite trots hästar omkring sig. MMM:o Det gick ju inte SÅ bra...

Japp! Sen var vi färdiga och skulle klä på honom igen. Ähum, det skulle man filmat, vilken dans mellan mig, hästen och den ngt hästrädde sambon som jag tvingat med mig.:banana:

Det är roligt med unghästar!:bump:

Jag har en 05:a efter Akribori-Stanford-Maraton. Han är 162 cm i manken. Cool, social och supersnäll. Han kan; lyfta på hovarna, spolas i spolspilta, ha täcke och benskydd på sig, gå i trafik, ha träns på sig, ha sele och tömkörningsgjord på sig.. han är mycket hanterad. Aktiveringsmässigt så håller jag på att köra in honom nu, jobbar ungefär en gång i veckan med honom. Tömkör ute och i paddock, promenerar och övar på att styra ;) Annars går han i ett "Active Stable" www.larsagarden.se och mår som en prins! :banana:

Hjälp!!!!
Jag har en unghäst (1,5 år) som bara bråkar på promenader. det går jättebra att ta in henne från hagen (hon står med två andra unghästar). och i stallet är det inga problem. men när jag ska ut och gå med henne så ska hon till sina kompisar till varje pris. (vi går ut en annan väg än in så hon ser inte sina kompisar). hon kastar sig runt och ska bara dit. vi är bara ute max 10 min och hon får alltid mat när hon kommer in. nån som har ett bra tips på hur jag ska göra eller är det bara att nöta på?
Snälla många tips..

Om hon får mat när hon kommer in är det en morot att INTE gå från stallet... Vänj henne vid att stå ensam i boxen/stallet korta stunder i taget. Unghästar är väldigt otrygga utan sina kompisar, så det är inte alls ovanligt. Eller ta med någon annan häst ut på prommisar.

I dag så kom en av mina hästmassörer ut till mina hästar plus den inackorderade.hon introducerade bara lite försiktigt på ungghästen....spännade upplevelse tyckte lilal damen som både tuggade,frustade,sparkade och högg om vartannat...dom e rara dom små liven hihih

Hjälp!!!!
Snälla många tips..

Jag är ute med min i åtminståne 30-40 minuter, ibland om vi tar enklare vägar så kan vi vara ute en timme utan problem. Tio minuter låter för mig väldigt lite för en unghäst. Sen är det ju bra att inte slita ut stackaren, man får ju bedöma det individuellt. Min tjej måste jobba mycket annars blir hon odräglig.

Nu ska jag börjat komma igång med Phigalles träning. Han har haft träns på sej tre gånger, longerad två gånger men jag går mkt med honom i skogen och på stallplanen. Han är inte så rädd för att få på sej täcken längre, han står ganska stilla när man tar på benreflexer. har haft filt med täckesgjord på utan problem en gång.

p.jpg

Första gången med träns. Sorry,lite stor bild:o

Nu ska jag börjat komma igång med Phigalles träning. Han har haft träns på sej tre gånger, longerad två gånger men jag går mkt med honom i skogen och på stallplanen. Han är inte så rädd för att få på sej täcken längre, han står ganska stilla när man tar på benreflexer. har haft filt med täckesgjord på utan problem en gång.

p.jpg

Första gången med träns. Sorry,lite stor bild:o

Vilken söt häst och vilket vackert träns:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar