Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jisses amalia....lille tjejen skulle få hovarna verkade i dag av hovisen....slutade med att hon sparkade honom och höll på..hon har aldrig gjort så förut och min hovis som är så rar.Fast jag tror att hon har sån växt värk så hon knappt vet vilket ben hon ska stå på...

Hur har era hästar betett sig när dom haft växtvärk?

Måste fråga er andra, gärna mellanskåningarna då:smirk: - hur i hela friden hittar ni löshoppningskurser? Jag letar o letar, mailar tränare, kollar på klubbarna och ingenstans hittar jag anordnade, regelbundna och organiserade löshoppningar!

Hur gör ni? Jag känner inte att jag vill hålla på med det på egen hand precis utan ha handledning och bra säkerhetstänkande. På vår egna klubb så finns det tid avsatt på ridhuset men det är typ bara så att folk skriver upp sig och sen löshoppar man på egen hand.

Tisp någon?!

Fråga nr 2!

Någon som har koll på Flyinges tömkörningskurser i vår, där står att inga förkunskaper behövs för person som ska deltaga samt att egen häst används men kan man komma dit med en 05:a som inte är tömkörd förut tro?
Jag vet att Bollerup har ordnat löshoppning för unghästar, det gör man säkert i flyinge med. Ring och fråga.
Jag brukar hoppa mina själv hemma.
Jag gick på tvådagars tömkörningskurs med min 02:a i våras, där var även 04or med, men de var vana vid tömkörningsgjord och de hade medhjälpare med sig som hjälpte till. Det är nog smart att vara lite förberedd samt att hästen har lite kondition, annars blir det inte så mycket valuta för pengarna.
Jag började köra min 02:a när hon var 1,5 och vi åkte på vår första kurs med Göran Lindstrand när hon var 3.

Senast ändrad:

Tack för svar, ska ringa till Flyinge och höra efter. Nu har jag ju inte ett halvblod utan welsh cob och en shetland (!) så vi får väl se om de får dåndimpen när man ringer och frågar om löshoppning för dem:D

Tack för svar, ska ringa till Flyinge och höra efter. Nu har jag ju inte ett halvblod utan welsh cob och en shetland (!) så vi får väl se om de får dåndimpen när man ringer och frågar om löshoppning för dem:D

Jag har inga halvblod heller. Min 02 är en Welsh Partbred. Jag har aldrig behövt skämmas för henne:idea:

Saken är den att jag har fått för mig att min cob är en naturbegåvning på hoppning:D han har hoppat lite skutt här och där när vi är ute på promenader och han är tio gånger smidigare än vad halvblodet var i samma ålder. Som en katt!:love:

Vem vet, vi kanske bländar omgivningen;)

Sitter här o repar mod för att ringa så jag bara peppar lite granna:)

Förresten är det själva Flyingeanläggningen jag ringer eller är det Flyinges ryttarförening?

Jag löshoppade min i går. Han är väldigt duktig, taxerar bra, vig som en katt.
Shettisen är väldigt duktig på löshoppning. Jag behöver bara sätta upp ett hinder så hoppar han. Helt utan avspärrningar.
Jag låter honom visa och hoppa före.
Ring Flyinge ryttarförening.

*kl*

Jaha, nu har Minna stått i sitt nya stall i en vecka och det är ju så spännande när dte är många hästar i rörelse! Uppmärksam häst, lite för uppmärksam på allt annat tyvärr. Jaha, matte, är det ditåt du vill att jag ska? Men det är ju hitåt som det roliga händer..

Igår var det en oerfaren perosn som hade tagit in Minna och det hade ju slutat med att tjejen blev översprungen och min häst sprang mellan hagarna och roade sig.. Riktigt testande är hon just nu...

Idag skulle hon få springa av sig lite runt mig på en äng, vilket brukar funka kanon, jag kan stå still och hon hoppas och busar runt mig och ser upp för mig... Idag kunde jag ju glömma det... Hon skulle med huvudet bortåt och rumpan mot mig hela tiden, tillslut lyckades hon fastna i grimskaften och jag var tvungen att släppa, men det var ingen fara, hon sprang runt en halv minut kanske sen var det bara att hämta henne. Då skulle hon testa hur rädd jag kunde bli för henne och stegrade sig, när jag inte reagerade skulle hon ännu högre, jag reagerade inte då heller. jaha sa Minna, matte är inte rädd, vad tråkigt... Sen gjorde hon precis som hon skulle..

Fotade henne idag i det fina vädret och här är två resultat.

Resten finns här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id36957_page0.html
sid. 13 och framåt..

Någon som har något bra idé på hur man får hästen att sluta flaxa runt med huvudet. Hon älskar att stå och kasta med huvudet och kan verkligen inte ha det still medans man sätter på grimmor osv. hur ska jag träna på detta?

*kl*

Hihi..när man läser här så är jag glad över att jag fick en hingst,,eller nu valack.
Ston är alltid ston :D

PS. Har ett sto också så jag vet hur dom är ;)

De kan ju verkligen vara en handfull att hantera. Men det är samtidigt det jag gillar, att de tänker lite själva, ibland lite för mycket..

Men älskar min lilla skit iaf..

Min dam har väldigt mycket i huvudet visserligen. Fick kommentaren att det var "väldigt mycket häst" i min dam. Hon har ju Amiral bakåt på mammas sida och fullblod på pappas sida.

Min lilla dam har börjat busa till sig en hel del, och är nog i en "oral" fas. Allting kan tuggas på, framförallt grimskaft, borstar, kameror och borrmaskiner... :angel: Dessutom har hon börjat skutta runt ibland när jag leder henne, och gör små utfall med munnen mot matte. Igår nöp jag tillbaka, och då såg hon alldeles förfärad ut. Sen var det inget mer tuggande på mig... Vi övar mest på att hålla avstånd från människor (hon har en tendens att vara i knät på en HELA tiden), lyfta hovar och stå uppbunden i stallgången.

En fråga också, ni som har hästarna oskodda, hur ofta verkar ni? Jag behövde inte verka nu, trots att hon gått 9 veckor. Kanske beror på att hon går på lösdrift och sliter på hovarna.

Tog lite bilder igår, kvaliteten är inte superb, och det går om sagt inte att få henne på avstånd om hon väl upptäckt en i hagen.

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=Hstarjan07007.jpg

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=Hstarjan07026.jpg

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=Hstarjan07014.jpg

kl

Mätte min 05a idag till 160,5 cm i manken o 163 cm bak. Enligt tattarmått ska han bli runt 167 cm, men det börjar känns lite tveksamt...
Har varit överbyggd hela tiden o rört sig ganska stelt med upprätta kotor. Men idag när jag släppte lös honom i ridhuset så var det riktig fart i honom, jättekul att se.
I slutet av februari ska han kastreras o i slutet av mars-början av april ska jag ta hem honom (går nu på lösdrift en bit bort) o börja hantera lite mer dagligen med träns, sadel osv. Ska bli superskoj! Bad o frisering står högst upp på listan!!:D
I maj åker han tillbaka för ett skönt sommarbete o sen i höst börjar allvaret med 3 års-test 2008 som mål.
Stam: Briar-Diaghlyphard**
th_070204a.jpg

th_070204b.jpg

Hej alla glada :) Nu kommer en liten rapport om hur mina små älsklingar mår. Lippi har precis lärt sig skänkelvikning. En lätt sådan pga hennes ålder. Rider dock bara skänkelvikning en gång i veckan. hon har fått en ny sadel och den är inriden av ingen mindre än mig :)
Z är verkligen på gång! En känd ryttare var här i går eftermiddags *mys*. borstade och kratsade hovar. Efter det gick vi in i mitt hus och delade natten....

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: kan inte annat än skratta åt dina inlägg hahahaha hoppas VERKLIGEN att detta bara är ett "nätbeteende" och inte du i verkliga livet...:crazy:

kl

Mätte min 05a idag till 160,5 cm i manken o 163 cm bak. Enligt tattarmått ska han bli runt 167 cm, men det börjar känns lite tveksamt...
Har varit överbyggd hela tiden o rört sig ganska stelt med upprätta kotor. Men idag när jag släppte lös honom i ridhuset så var det riktig fart i honom, jättekul att se.
I slutet av februari ska han kastreras o i slutet av mars-början av april ska jag ta hem honom (går nu på lösdrift en bit bort) o börja hantera lite mer dagligen med träns, sadel osv. Ska bli superskoj! Bad o frisering står högst upp på listan!!:D
I maj åker han tillbaka för ett skönt sommarbete o sen i höst börjar allvaret med 3 års-test 2008 som mål.
Stam: Briar-Diaghlyphard**
th_070204a.jpg

th_070204b.jpg

Åh vilken fining! Har också en 05:a e.Briar :) Mätte henne igår och hon är 153 i manken och 156 över korset... Hoppas på att hon växer till sig!

Jag tycker att vi skulle kunna anordna en clinic på wången det är en kanon anläggning och det finns bra möjligheter till övernattning mm.

Så skulle vi kunna se om vi hittar någon bra tränare som kan komma upp. Vi har ju haft Jens på wången förut på unghäst clinic och då var han jätte imponerad av unghästarna som visades i jämtland. :banana:

Jag tror du kan vara lugn ännu när det gäller treårs testet, dom ska ju bara kunna ridas i alla gångarter.

För mig är det mest miljöträning nu och jag har börjat tömköra min -05 och träna honom på kommandon mm.

Men det är svårt att komma iväg till ridhus och löshoppa och introducera honom för den miljön, vilket jag tror att det skulle vara bra om man började med i tid, så att dom inte "flippar" ur på treårs testet när dom ska in i ridhus och löshoppas.

Min -05, har varit snäll och lätt hanterlig hela tiden, men är just nu inte inne i någon jätte växt period, utan håller på att bli riktigt snygg i kroppen, med detta har det självklart kommit en massa energi och han är just nu full av bus och trots.

Försöker bita på allt och alla, (trots att han blev skuren tidigt) Han har mycket hingstfasoner för sig slår med frambenen och är mkt bulig.
Han är nästan lite för tuff så min mamma som brukar hjälpa mig lite, tycker att han för tillfället är lite i värsta laget och hon har stor hästrutin....

Antagligen är han bara i trotsålderna och kommer lugna sig till sommaren när han går på bete, men just nu försöker han ta över i all hantering. Gillar att stå på benen och försöka gå över en :devil: , man måste vara mkt tydlig med honom.

Men jag har efter lite mer efterforskning fått veta att Helwan som han har som morfar, var svår och att han lämnat många svåra hästar och även att Camaro M kan lämna hästar med humör, men detta om Camaro M är ny information för mig och jag vet inte hur det stämmer.
Men jag hoppas verkligen att min lilla, stora Häst bara är i trotsåldern och kommer lugna sig när han kommer ut i sommar.

Han går trots allt ute mycket nu hela dagarna och har en kompis att busa med så går dom på fri tillgång.
Vet någon något mer om Helwan och Camaro M pma gärna till mig :banana:

Helwan blev ju skuren rätt tidigt och jag har hört olika anledningar till det plus att jag sett att han stannat mycket för Peter E när han red honom, skulle vara intressant att veta mera :d

Man skulle väl i alla fall kolla upp intresset för en unghästclinic på Wången. Jag skall dit alldeles i början på mars med min 05:a. Vi ska vara med på en workshop via löshoppningen som vi är med på. Intressant!

Svårast är väl kanske hitta en ledig helg på Wången?

Uppdaterar lite om min Jawa (e.warsteiner) Har fått sin vila nu och tar bara ut och longerar lätt ibland. Hon växer så det knakar, har växt ca 5cm på drygt en månad. Hon låg nog efter lite i växningen pga av att hon fick fel foderstat hos uppfödaren. Har haft henne i två månader och hon har växt 8,5 cm. Är nu ca 160cm fram och HÖGRE bak.. Fick för lite protein av uppfödaren, så hon hade mkt buk. Har ökat upp proteinet och fått upp buken en hel del. Är dock fortfarande grov över bröstkorg men klen över bog. Hoppas att hon hämtar hem det efter hand. Börjar faktiskt växa och blir finare och finare nu. Växer liksom inte från sig längre. Finns det någon mer i tråden från Värmland?? Man kanske kan samordna löshoppning inför tre-års test??

Hur ser era två-åringar ut nu, är det också klena över bogen?? När kommer breddningen i bogen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17