Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hej Phigalle börjar se lite finare nu efter det stora maskangreppet men magen är fortfarande bukig. Jag har försökt komma igång med träningen men ärligttalat så har jag inte gjort så mkt de 3 senaste veckorna mer än vardaglig hantering. I Söndags var iaf en westerntränare här för att lära oss nh vilket var superkul. Hon tyckte han var lättjobbad eftersom jag har försökt lite på egenhand i vinter. Det enda var att han testade henne rejält med att sparka bakut:eek: och bråka men sedan skötte han sej jättebra och även jag fick prova på och han var mkt kännsligare för mina rörelser än tidigare.
4.jpg

2.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/3.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/oo.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/yy.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jäkla hästjäkel:mad: . Hade bestämt mej för att träna NH varannan dag efter att westerntränaren hade varit här i söndags så jag tog mej i kragen för lite trevlig träning nu i eftermiddags men han blev helt knäpp. Testade mej hela tiden, stegrade sej och bråkade hela tiden och skulle minsann inte ens gå brevid mej:eek: .
Fick inte ens ta och smeka på huvudet för då skulle han bita mej och när han skulle ge sej för tryck och sänka huvudet så stegrade han sej. Han gick bar i ungefär 5 sekunder och då slutade jag på en gång.
Ringde min tränare och hon skulle försöka hinna med att komma på söndag eftersom jag ska på spaweekend på fre-lör:banana: .

Hoppas denna trots går över snart men jag trock dock det inta bara är ledarskapet som gäller utan även att han går med en gammal gaggig stilla stående märr istället för en busig kompis som förut. Nu står han oxå bara stilla i hagen hela tiden och han brukar vara mkt rörlig annars.

Uppdaterar lite om min Jawa (e.warsteiner) Har fått sin vila nu och tar bara ut och longerar lätt ibland. Hon växer så det knakar, har växt ca 5cm på drygt en månad. Hon låg nog efter lite i växningen pga av att hon fick fel foderstat hos uppfödaren. Har haft henne i två månader och hon har växt 8,5 cm. Är nu ca 160cm fram och HÖGRE bak.. Fick för lite protein av uppfödaren, så hon hade mkt buk. Har ökat upp proteinet och fått upp buken en hel del. Är dock fortfarande grov över bröstkorg men klen över bog. Hoppas att hon hämtar hem det efter hand. Börjar faktiskt växa och blir finare och finare nu. Växer liksom inte från sig längre. Finns det någon mer i tråden från Värmland?? Man kanske kan samordna löshoppning inför tre-års test??

Hur ser era två-åringar ut nu, är det också klena över bogen?? När kommer breddningen i bogen...
Kan du inte lägga in en bild på din Warsteiner unge? Jag hade en f 04 som jag sålde i somras.
Vad är det mer i stammen?
Min 05 Welsh Cob kille, har både vuxit på höjden och breddat sig i bringan. Ser dock fortfarande väldigt barnslig ut.
La på ett shabrak + elastisk gjord häromdagen. Övar med täcke och benskydd samt löshoppning och promenader. Han är helt okomplicerad.

Vi får göra en liste så vi vet vad för hästar vi har och samtigt kollahur många -05:or det finns här:idea:

CindyLou: Phigalle, Arabiskt fullblod, f maj -05 e.Firitzio S.A ue.Koz

fyll gärna på mer era hästar...

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

Igår gjorde vi stora framsteg!! Vi tömkörde helt utan ledare!!

Det började med att jag följde med ut när de andra red. En höll i Minna fram och jag gick efter med tömmar. Tömmarna hade jag satt fast i ett rakt bett. I början hoppade hon till och satte sig på rumpan varjegång som jag rörde i bettet, men efter ett tag verkade hon fatta vad jag ville när jag svängde och stannade. Då släppt ledaren henne och vi gick själva! Hon var så cool! Det är sådana dagar som man är lycklig att äga en unghäst! Hon lyssnade så bra och fjantade sig inget alls! Började söka sig neråt mot slutet. Jag är så lycklig!

(ursäkta rörigt inlägg, men jag är så glad.)

Tyvärr vart det inga bilder då det inte var planerat från början.

Någon som har något bra idé på hur man får hästen att sluta flaxa runt med huvudet. Hon älskar att stå och kasta med huvudet och kan verkligen inte ha det still medans man sätter på grimmor osv. hur ska jag träna på detta?

Min har också hållt på mycket så tidigare, men har lagt av med det nu.
Det som har fungerat på henne har varit att ställa sig "under halsen"
eller vad man ska säga, och sen hålla en hand över nosryggen och trä
på grimman mot sig eller hur man nu ska förklara. Hänger du med? :)
Då har hon kommit på att det inte spelar någon roll hur mycket hon än
flaxar med huvudet, för grimman åker på ändå.
Dessutom har jag passat på att träna när jag sen ska ta av grimman,
hon trycker gärna huvudet mot mig och försöker liksom krångla sig
ur grimman själv.. Då har jag tryckt tillbaka huvudet och så länge hon
håller på, så håller jag på och fipplar med grimman. När hon väl står
helt stilla sen så tar jag snabbt av grimman och låter henne vara.
Fungerar väldigt bra för oss i alla fall, kanske värt ett försök?

Lycka till!

En fråga också, ni som har hästarna oskodda, hur ofta verkar ni? Jag behövde inte verka nu, trots att hon gått 9 veckor. Kanske beror på att hon går på lösdrift och sliter på hovarna.

Min lilla pålle har inte verkats sen i september!! Hon är oerhört billig i
hovslagarkostnader! :) Hennes fötter sköter sig fint själva, hon går
också på lösdrift.

Jag tycker de är så lika, våra små hästar... :D

2890468450052039393jdxkfB_fs.jpg

Snyggt öga va förresten? Hon lyckades dra av pälsen mot ett träd
eller något förut. Det blev inga sår och ögat såg fint ut, men nu växer
det bara ut massor av VIT päls!
2553531160052039393QpiCae_fs.jpg

Idag hade hon träns på sig för fjärde gången eller vad det nu är,
tänkte fota lite.. Men du ska ju inte tro att hon tänker stå stilla och
titta på mig när det ligger hö på golvet! Och ja, superdålig, bildkvalitet..
2115088650052039393cpCZYA_fs.jpg

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Ursäkta mina stora bilder förresten, de brukar bli mindre!

Jag tycker de är så lika, våra små hästar... :D

mu.jpg

[/IMG]

tittaaa.jpg

titt.jpg

Ja dom är ganska lika :) Färgen är mkt lik och dom har båda så fina huvuden:love: . Men Phigalle har lite rakare rygg.Ditt sto är mkt finare i hullet och har en jättefin kropp:love: Phigalle ser inte riktigt klok ut med sin kantiga rumpa och bukmage.:( Men jag kan ju glädja mej att revbenen inte syns lika väl längre. Jag hoppas verkligen avmaskningsmedlet jobbar på ordentligt!!

Du fick fram bilderna tillslut i alla fall då? :)

Hon ser svankigare ut på den där bilden än vad hon egentligen är,
måste stå på något konstigt sätt. Men din är rakare i ryggen.
Min var inte alls fin i hullet när jag hämtade henne i maj förra året,
men det börjar bättra på sig. Kan ju bli intressant att se hur hon
egentligen ser ut, sen när björnpälsen ramlar av.

Det blir nog bra med maskmedlet ska du se, något effekt bör det väl
ha med tanke på att man använder det.. Får vi hoppas.. ;)

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

KL

Rapport::bump:
Vi tömkörde lillan igår. Min hjälpreda gick bredvid och jag gick bakom. Hon har blivit tömkörd innan, men jag har aldrig gått bakom förrut. Hon svarade både på halt, sakta, och när hon ska sätta igång. Jag skrapade med fötterna bakom henne och hon bara tittade lite och sen var det lugnt. Hon är så cool! :love: Vi ska träna serpentiner som nästa steg. Vi vände ett par gånger, och det gick som förväntat.

Vad tufft att vi båda tömkörde våra små nästan samtidigt.

Tömkör du för att träna formen eller för att du ska köra in henne?

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Min "lilla" är nu ungefär 164-164 i manken och 167-168 på baken...
De osäkra måtten pga mätning med tumstock och spö, det var inte helt lätt kan jag säga! ;)

Jag tycker fortfarande att hon är ganska barnslig och därför gör vi inga stora jobb ännu.
Supersnäll och totalt orädd för saker ocnh ting, går in överallt och trasslar in sig i skottkärror och leker med vattenslangar osv hur kaxigt som helst! ;)
DÄREMOT är hon ganska harig (eller ovillig) att gå ut ensam och "arbeta".
Tålamodet är ganska kort och 5-10 minuter räcker innan det är svårt att hålla ordning på allt.
Hon är ju ganska stor och har vuxit mycket så hon kanske inte riktigt hunnit med?

PIGG är hon numera! En riktig liten studsboll! :bump:
Tidigare var ju motorn lite sämre och det kunde bli stopp för tankepaus då ochd å men nu är det bara FRAMÅT som gäller!
Bromsarna är aningens rostiga just nu däremot så man får påminna om det där med att stå stilla ibland! ;)

Hon älskar dessutom matte och hela världen och är supersöt och social och jättesnäll och mattes lilla gosegris! :love:

Till våren är det tänkt att vi ska åka iväg och få hjälp med tömkörning. Innan dess blir det något försök med löshoppning och lite åka transport förutom det vanliga med borstning, visitation och promenader.

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud