Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

lite bilder bara för att jag älskar henne så dant och inte kan låta bli att skryta om henne :love:

(jag hoppas ni har överseende)

glömde tillägga, hon har även växt 1,5 cm!!! så nu är hon 151,5!!

pselma3ar1.jpg

pselma186.jpg

hstfan282O.jpg

Underbart vacker - så lite bildbombning är inget som retar mig ;)

tack så mkt :love:

DAngel: tack till dig med!!

Hur tycker ni ridbilderna ser ut på sidan innan då? är vi på rätt väg? det är 12 e gången hon rids, och idag kändes hon iaf helt underbar!

Jag har också cobbar, 2 st! Valacker, 2 och 3 år.

Ska börja sitta på 3-åringen till hösten, de har varit ganska sena båda två.

Vad är det för stam på din kille? Berätta gärna lite om honom, alltid kul att höra om lite andra cobbar :laugh:.

Jag tränar också för CD, han är toppen! Har varit på arrangerade kurser och som veckoelev på Hällekis förra sommaren, med en häst som numera är såld.

CD hade ju en jättefin cobhingst som tyvärr dog i vintras, han du se honom?

Berätta gärna hur det har gått för er på Hällekis när du kommer tillbaka:laugh:

Jag har också cobbar, 2 st! Valacker, 2 och 3 år.

Ska börja sitta på 3-åringen till hösten, de har varit ganska sena båda två.

Vad är det för stam på din kille? Berätta gärna lite om honom, alltid kul att höra om lite andra cobbar :laugh:.

Jag tränar också för CD, han är toppen! Har varit på arrangerade kurser och som veckoelev på Hällekis förra sommaren, med en häst som numera är såld.

CD hade ju en jättefin cobhingst som tyvärr dog i vintras, han du se honom?

Berätta gärna hur det har gått för er på Hällekis när du kommer tillbaka:laugh:

Heej!
Va roligt att du hade cob du med. Min heter Madernas Atlas dai och är efter Leyeswick dai. Han är en helt underbar hingst som jag inte haft några problem med. Han är inriden, går i form i skritt och någolunda i trav. Ska jobba mer på galoppen. Jag ser verkligen fram emot min praktik i Hällekis hos Rebecka och Cristoffer, dem är ju otroligt duktiga och jag hoppas det blir en framgångsrik månad. Jag har faktiskt också varit uppe som veckoelev, och fick mina lektioner i horsemanship och tricktraining. Han lärde sig otroligt mycket där uppe. Rebecka var riktigt förtjust i honom :angel:

Gary glitter, welsh cobben dog en 5 dagar innan jag skulle dit. Det var fruktansvärt tråkigt eftersom det var mycket förväntansfullt att få se honom..

Vad tränade du, din tid som veckoelev där uppe? Det var underbart eller hur? ;)

Kram Louise

Det kommer gå över!! Det är jag helt övertygad om. Har varit i samma situation fler gånger. Jag har en dam med mycket humör och som gärna testar alla gränser gärna fler gånger :devil: men det är bara att vara uthärdig och envis. Vänlig men bestämd tror jag på! Jag tror inte på att slå och tappa tålamodet med hästar. Har sett en del som "spöar" upp sina hästar och rycker och sliter i de - men har aldrig sett en häst som uppfört sig efter en sådan behandling. Hoppas din ridtur går bra med ledning. Lycka till.

Rekommenderar att söka upp någon som är bra på hästhantering, typ NH eller PNH, som kan visa dig hur du får din hästs förtroende och får honom med dig.

PNH har hjälp mig mycket, även om jag inte har haft några uppenbara problem med mina hästar så har det gjort att jag fått större förståelse för hur de fungerar och hur man kommunicerar på ett fungerande sätt (hästspråk :p)

nej det skulle jag aldrig göra än! Det är på tok för tidigt! Min dam motionera som mest 3 dagar i veckan, någon enstaka gång 4, men då är det nog bara promenader och inget riktigt jobb.

så min går, 3 ggr i veckan ca 20 min per gång, och offtast mindre.

Tänk på att de faktiskt växer fortfarande!

nej det skulle jag aldrig göra än! Det är på tok för tidigt! Min dam motionera som mest 3 dagar i veckan, någon enstaka gång 4, men då är det nog bara promenader och inget riktigt jobb.

så min går, 3 ggr i veckan ca 20 min per gång, och offtast mindre.

Tänk på att de faktiskt växer fortfarande!

Jaja, jag rider inte min häst fullt ut än.. Skulle bara höra vad ni tyckte.
Men jag rider honom ca 3-4 gånger i veckan, sen tränar jag ganska mycket från marken också. Jag tror däremot att det är nyttigt för en unghäst att vara ute mycket, om man promenerar med hästen eller rider. men det kan man ju alltid variera så ma går hälften och rider hälften. Det är nog viktigt att våra hästar får många uppgifter när dem är små. Så de får förbereda sig för vuxenlivet =)

Senast ändrad:

inte säker på att jag vet hur du menar?

menar du sånt som vuxna hästar gör eller vad?

Jag behandlar min 3 åring på samma sätt som 15 åringen, inga konstigheter.

Nu har jag äntligen lyckats få någon fota när jag rider!!

så här kommer en presentation och sen en bildbomb eller 2 :angel:

Pselma, arabsto E:Magnum Psyche U:Artemis UE Borneo!

Hon är utställd med guldpoäng och hon van turbocupen 2007.
Hon är körd ca 15 ggr, riden ca 12 ggr.

kan alla gångarter.

Planen med henne är att tävla lite dressyr och lite hoppning, hon ska vara välutbildad och sedan rikta in oss helhjärtat på distansen!

Idag gick turen jätte bra! vi hade lite problem med galoppen innan hon åkte iväg till hingsten, men nu har hon upptäckt att det är ju faktiskt skit kul att galoppera! hon tog varje tillfälle hon fick att galoppera efter första galoppen!

eftersom vi skulle göra en ny presentation så kommer detta inlägg att vara ridbilder i och nästa där man bara ser hur vacker hon är :love: Jag blir mer och mer kär för varje dag!!

psemarids015redigerad.jpg

tycker hon får in bakbenet väääldigt långt under sig här, eller är det bara en synvilla? tycker ni det ser bra ut?

psemarids017redi.jpg

psemarids019redi.jpg

och en bild där hon böjer på nacken (ja för form är det då rakt inte iaf)

psemarids042redi.jpg

Nu är det så att sadeln gled fram under ridturen (bilderna är tagna i slutet av ridturen) därav glider även mina skänklar fram eftersom det blir obalans i sadeln. Men visst ser hon glad ut?! :love::love:

ingen som har komenterat ridbilderna så jag puttar upp dem och hoppas att nån vill kolla

Tycker det ser trevligt ut, pigg och glad häst också :laugh:.

Jag skulle dock försöka att lägga ner formen lite, lite lägre nacke, så att hon rundar överlinjen ytterligare. Det kan ju vara svårt med en pigg unghäst, det vet jag, bara en liten tanke:)

Äh, skit samma. Vet inte riktigt hur jag menar xD Om man typ rider siin treåring i paddock och sånt och verkligen tränar den. Inte som att gå ut promenader i skogen och sånt..

men men.. för övrigt ser ridbilderna bra ut, du har en energisk pålle ser det ut som iaf. :grin:

hon går väldigt lätt i hög form, vet inte varför igentligen, men hon trivs bättre där. När hon får mer muskler ska jag öva på att få ner henne, det vi jobbar med just nu är mest att ha kul!

i galoppen har jag bara lösa tyglar och låter henne gå eftersom vi har haft lite problem där en gång så vill jag inte störa henne.

hon är ju högre bak än fram fortfarande, men det synns ju inte på några bilder så det måste ju betyda att hon sänker rumpan, eller? och det är ju bra!

LouiseHellstrom: jag tror inte det är lämpligt på något sätt för en 3 åring att verkligen bli tränad i padocken, men det är vad jag tror.

Min sötis vilar upp sig på sommarbete, han är ju 172 cm så han får ta tid på sig. Gick treårstest och får nu smälta de och växa i kostymen lite. Ska börja igen i mitten på augusti tänkte jag. Han har redan vuxit till sig på betet :angel:

(obs! det är ingen krubbitarrem, det är en transponder till foderstationerna :p )

Är det någon som rider sin 3 åring fullt ut nu? ca 5 dagar i veckan?

Kram Lollo :laugh:

skulle aldrig få för mig detta! en unghäst ska man ta det lungt med, Min polle har semester nu men innan red jag max 3 grr i vecka och då ute i skogen och någon gång i paddock och ca 20 minuter varje gång.

Min häst skenade över en äng idag, efter att han sett ett par grisar. Owaa vilken galopp han fick. Stackarn, vi stog vid grisarna en timme innan han äntligen lugnade sig. Det va inte kul =/

Är det någon som rider sin 3 åring fullt ut nu? ca 5 dagar i veckan?

Kram Lollo :laugh:

Min tjej har semester och går på bete nu. Hon har gått på bete sen i maj. Hon va då färdig för 3 års test men fick tyvärr nässelutslag och vi fick avstå. Hon har dessutom blivit dräktig :love::laugh: och det är meningen att jag ska börja sätta igång med henne igen i augusti. Då ska hon få gå i skogen och ha det bra tills hon ska bli mamma i slutet av april nästa år. Har tänkt aktivera henne sucessivt tills vi kommer upp i 3 - 4 ggr/ vecka. Men så ska hon också få vilopauser så klart. Men det är vad jag tänkt sen får vi se vad det blir. Det beror på hur hon tar det förstås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
624
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 508
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI