Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

då är han kanske inte så redo som du tror ;)

men då vet du vad du behöver öva på iaf, och det är alltid bra med utmaningar, då håller man sig sysselsatt :laugh:

då är han kanske inte så redo som du tror ;)

men då vet du vad du behöver öva på iaf, och det är alltid bra med utmaningar, då håller man sig sysselsatt :laugh:

redo? - Han har aldrig sett en gris förut, men han har aldrig reagerat på ngnting annat, men han är löjligt lugn för att vara en 3 åring :P om man jämför med de andra jag har sett. Men idag blev jag riktigt förvånad över honom. Den enda gången har blir rädd ute :S
hehe, redo vet jag inte om han är för precis allt än, men det är väldigt mycket som är "farligt" som han inte reagerar alls på :rofl:

Min tjej har semester och går på bete nu. Hon har gått på bete sen i maj. Hon va då färdig för 3 års test men fick tyvärr nässelutslag och vi fick avstå. Hon har dessutom blivit dräktig :love::laugh: och det är meningen att jag ska börja sätta igång med henne igen i augusti. Då ska hon få gå i skogen och ha det bra tills hon ska bli mamma i slutet av april nästa år. Har tänkt aktivera henne sucessivt tills vi kommer upp i 3 - 4 ggr/ vecka. Men så ska hon också få vilopauser så klart. Men det är vad jag tänkt sen får vi se vad det blir. Det beror på hur hon tar det förstås.

Ja, det är tur att man kan arbeta från marken med sin unghäst. För det får man ju inte för mycket av utan att hästen får ont i ryggen :P bara man ser till att hjärnan hänger med också ;)

Många hästar reagerar starkt på grisar, så tycker inte det är konstigt att din treåring reagerar på dom :p

reagera får självklart en häst göra, att skena är däremot helt uteslutet i min värld! Det är livsfarligt! tänk om det hade legat gammal taggtråd i gräset? för det gör det på många ställen!

fattar inte att folk bara kan lämna taggtråd där de står :mad:

Det enda min dam reagerar på är stora stenar, de äter hästar, hehe eller ja hon sneglar på dem och kan ibland gå lite på tvären, men mer blir det inte, i övrigt har hon aldrig reagerat på nåt utom att hoppa till lite när en fågel flög upp framför nyllet på henne, men det är fullt möjligt att jag hoppade högre än henne då :angel:

jag har oxå en löjligt lugn 3 åring, min tränare säger att det är inte är en häst jag har utan en ko ;)

reagera får självklart en häst göra, att skena är däremot helt uteslutet i min värld! Det är livsfarligt! tänk om det hade legat gammal taggtråd i gräset? för det gör det på många ställen!

fattar inte att folk bara kan lämna taggtråd där de står :mad:

Det enda min dam reagerar på är stora stenar, de äter hästar, hehe eller ja hon sneglar på dem och kan ibland gå lite på tvären, men mer blir det inte, i övrigt har hon aldrig reagerat på nåt utom att hoppa till lite när en fågel flög upp framför nyllet på henne, men det är fullt möjligt att jag hoppade högre än henne då :angel:

jag har oxå en löjligt lugn 3 åring, min tränare säger att det är inte är en häst jag har utan en ko ;)

hehe ja, men när han sprang ut på den åkern så hängde jag mig i ena tygeln. Jag tänkte inte så mkt jag bara drog, men så tappade han balsansen och var då tvungen att stanna som tur var. Annars hade jag väl varit uppe i haparanda nu =P

Men det är ganska skönt när dem är lugna, men han kan vara lite rädd för myrstackar också men annars är det inget annat spec :P

Måste bara fråga vilket Active Stable du står på...är det, det utanför Nossebro/Vara hos Birgitta?

det är ju där man har övertaget över de små, balansen och kordinationen!

och det är kraftfulla vapen att använda emot dem :devil::devil:

men ni hann inte komma så långt då alltså? handlar det om 10 m eller 100 meter?

hm. Ja vet inte riktigt men typ till mitten av åkern så ca 100 meter ja :P

men sen fick ha stå en timme hos grisarna, då lugnade han sig som tur va ;)

Ah, jag har själv lite funderingar på om jag int ska flytta min pojk dit, hon har erbjudit mig det två gånger.
Känns dock så långt att åka varje dag, och ja jag måste/vill se över honom varje dag.

men du har int lust att pm'a mig lite om dina åsikterom stället och hur din häst trivs där. osv?

. Ja jo, det var det jag gjorde redan första dagen han hade härjat med mig. För jag visste att hon var den enda som kunde bekräfta min tanke att det måste finnas ett sätt utan att piska upp honom. Sedan dess har allt gått bättre och hon kommer faktiskt ut ikväll efter tävlingarna på Bökeberg och hjälper mig igen :)

Jag säger inte att jag är emot att man rättar hästen fysiskt, men det här med att "slå tlls de fattar" är inte samma sak. Jag ber numera först, även en andra gång och om reaktion uteblir, DÅ blir jag fysisk. Oftas räcker det ju dock med att tjasa iväg hästen.

Han är inte odräglig i hantering på något sätt och sist vi tömkörde arbetade han fint på tömmen stundvis, tills det blir jobbigt och han sätter emot. Det är inte dålig uppfostran, det är ren och skär unghästtrots. Sånt går alla igenom någon gång som har unghäst och det är inget konstigt med det.

Senast ändrad:

Passar på att skriva lite om min 05:a :)

Elanor

e. blue hors hertug
ue. midt-west-ibi-light

Ett riktig liten nyfiken flicka med en enorm charm!
Rids stadigt i skritt och trav och galopperar på halvlösa tyglar.
Hon har väldigt lätt för att lära sig och har en possitiv inställning till nya saker.
Hon blir sällan rädd, men när hon väl blir rädd för något ger hon inte upp tills hon har undersökt saken.
Där dom andra hästarna i ridsällskapet kan tveka går hon gärna före utan några som helst problem.
Vill gärna titta på allt, lukta eller smaka på allt, en riktig bäbis! :D

För det mesta blir det uteritter och bus på åkrar med lite halvlånga tyglar, för att få en possitiv inställning till ridning.
Försöker att rida på många olika ställen för att göra henne så van vid nya miljöer som möjligt.
Jag brukar även ibland tömköra henne, löslongera och har löshoppat några enstaka gånger för att variera för henne så mycket som möjligt...

Hon är fortfarande ganska liten, ca 158 cm ungefär.

Kommentera gärna! ;)

Kul att du ska till Hällekis! jag ska dit i september eller oktober som veckoelev en vecka, men tar nog inte med 05:an.. tycker att hon är väl grön för någon mer seriös träning, och tror det blir för mycket pengar för att bara kunna träna ett par dagar... men tar med en äldre årgång, så då kanske vi ses där!?

Hur har du tänkt dig lägga upp träningen? *nyfiken ;) Är din kille riden något, elelr är det det du tänkt börja med där nere?

*kl*

Har varit ute med min lilltjeja idag igen. Tog oss en ny runda idag, passade på när hingstarna bytt hage så jag kunde rida åt det hållet:D. Helt underbar som vanligt. Rätt så bra bjudning hela rundan. Mötte en bil utan reaktion och det var första gången utan någon som står på marken:laugh:. Sen gick vi förbi en sån där stor slangrulle som man har när man vattnar odlingarna, ni vet en sån där jätte stor upprullare typ:D. Tittade på den och vände ett par gånger men med lite övertalning så trampade hon förbi den oxå. sen var det dags för en hejdundrande bockrepa i galoppen. Den första:D, har aldrig varit så nära att åka av henne som idag. Nästan som att hon kände när det var dags att sluta:love:. underbar galopp på vägen hem med världens bjudning. Hela rundan tog väl ca 15-20 minuter och det är så mycket som jag vill jobba med henne nu. Det är ju så vansinnigt mycket som händer i skallen under en sån runda. Stackaren är ju dödstrött mentalt när man kommer hem igen.

Passar väl på att presentera oss igen oxå.

Thinthin är ett underbart fuxsto på ca 168 än så länge. Hon är helt fantastisk att ha och göra med så länge hon har lust:crazy:. Humör har hon dock, ett riktigt sådant. Det vill jag ju å andra sidan ha för utan ett jävlar anamma blir det ju inte kul häst ju:D.
Våra mål är väl att försöka gå 4 års nästa år. Sen blir det fortsatt utveckling som tävlingshäst i en vettig nivå. Inga högtflyganade planer direkt även om det hade varit kul att vinna OS oxå:rofl:. Nä vi ska ha kul så länge det går det är väl det som är tänkt.

Här kommer det några nytagna bilder på min Lilla flicka.
Hon är visserligen en aning fet, och dessutom något otränad, men så har hon ju stått sedan början på Maj också.
Sedan så vill hon ju inte riktigt ställa upp sig, men det är ju så med djur, det blir inte alltid riktigt som man tänkt sig... :angel:

22045423.jpg

22045425.jpg

22045427.jpg

22045841.jpg

22045500.jpg

22045501.jpg

Åh tack!!! Själv tycker man ju självklart att hon är vackrast i världen, men det är jätte skoj att få höra från andra, för det innebär ju att man kanske inte är helt hemmablind :laugh:

precis, man ber ju självklart om något först några gånger, men många blir aldrig ens lite fysiska öht å de hästarna gör oftast som de vill. sen finns det sånna som flippar ur helt å rappar upp dem rejält för minsta sak, rycker i tyglarna :mad:skriker osv å sådana borde få sig ett rejält rapp själva nånstans där det svider rejält! :mad::mad:

Jag tror det kommer gå super med avalon , skönt att få "proffshjälp"!

*KL*

Idag har jag å brosus ridit för unghästutbildaren. Ska rida för henne minst en gång i månaden från nu. Har lullat runt tillräckligt nu anser jag, och hon, och nu ska han börja arbetas mer seriöst. Fast med det menar jag att rida honom på lite volter och få honom att spåra, få honom att acceptera en fastare hand (har varit väääldigt försiktig med hans mun å nästan ridit på långa tyglar) nu måste jag skärpa mig lite för han backar av lite när jag håller i honom men jag måste ju hålla lite i tygeln för att få något stöd osv.
Tjejen jag rider för är jätteduktig och har många bra ideér och en klok inställning till dessa unga djur! FT-ryttare fotade oss :banana: så när jag får bilderna ska jag försöka få in dem här så ni får se min hemska sits! :o har inte ridit dressyr på två år pga graviditet och sen bebis så jag kände mig som en kråka idag! fy va hemskt det var! fast man får väl tillbaka känslan och nu vet jag hur pass mkt jag vågar pressa honom och det är huvudsaken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 267
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 004
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 536
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut