Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

apropå grisar - fick flytta över min pålle till en annan hage så betet får hämta sig lite och i den hagen finns även våra grisars hage! jisses va brydd han blev över dem! Nosade läääänge på dem men när grisarna spratt till så for pållen iväg i ett jehu å drog flera repor i hagen *skratt* sen showade han som värsta hingsten och tyckte det var superskoj med två lekkamrater ... eller nå... :)

rykande färska bilder på Pselma från dagens ridtur, galopp är fortfarande KUL!
jag har kommit på varför sadeln glider fram, det har inget med att göra hur hårt jag spänner sadelgjorden... det är helt enkelt hon som är tjock...

hur löser man detta? ni kommer se att på flera av bilderna så ligger sadeln tok långt fram!

psemarids306.jpg

psemarids308.jpg

unghäst form nästan

psemarids467.jpg

för hög form som vanligt

psemarids469.jpg

psemarids482.jpg

psemarids713.jpg

psemarids716.jpg

som ni ser så har sadeln glidit fram ca 10 cm, vad gör man för att sadeln ska stanna där den ska vara? jag vågar inte banta henne, hon är ju dräktig så man vet ju aldrig, hon kan ju behöva det där extra...

finns det dressyrgjordar som är så?

jag har 3 st sånna till hoppsadlar hemma, men har aldrig sett dressyrsadelgjord som är så...

jag antar att de är svindyra :crazy:

Vad tyckte du i övrigt?

lite halv kl... självklart får även du svara!

Jag har lite funderingar... om en häst går så lätt i hög form som min dam gör, är det verkligen skadligt då? Jag rider med långa tyglar på en del bilder så det är inte så att jag sitter och drar ihop henne, utan hon trivs i den formen helt enkelt...

så vad tror ni? är det jätte skadligt? ska jag hellre rida på helt långa tyglar? ( även då har hon huvudet högt) vilket är skadligast?

eller tycker "du" kanske att det inte ser så farligt högt ut ändå?

Hästen är otroligt spänd på samtliga bilder. Jag skulle ta det lugnare med högre gångarter tills hon hittat sin balans. Framför allt tror jag att du själv också är rätt obalanserad som det ser ut på bilderna, och då blir problemet större. eftersom araber lätt blir spända och vill gå i den form du frågar om, är det ännu viktigare att de får bygga upp sig som unghästar och hitta benen innan man börjar öka på övningarna och tempot.

i övrigt: aldrig dressyrsadel på unghäst det första året - minst.

e? jag har ingen dressyrsadel :crazy: jag äger inte ens nån.

så vart du fick det ifrån vet jag inte.

spänd är hon inte på alla bilder, vilka gångarter kallar du de högre? Jag vill inte skritta uppsuttet speciellt mkt då det inte är nyttigt för ryggen.

problemet med balansen har med att göra att sadeln har åkt fram 10 cm, det blir då obalans, vore trevligt om du läste hela inlägget om du ska komentera.

Vad menar du att araber lätt blir spända? min dam är i princip aldrig spänd, och jag känner inte igen det överhuvudtaget. Jag förstår heller inte vad du menar med att hitta benen... min häst vet nog vart hon har sina ben, så jag antar att du menar nåt annat än bokstavligt talat benen...

KL

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_23/20510000-20519999/640x480/20519633.jpg?0

Här är min treåring. Hon är e Royal Olymp - Davignon, 171 cm hög. Hon är inriden och har nu semester.

Jag har så smått börjat fundera lite hur jag ska lägga upp framtida träning för henne. Har annonserat efter en dressyrintresserad ryttare att hjälpa mig lite med henne, som medryttare el alt om de vill satsa mer o tävla. Men inte fått några svar så det blir kanske att jag kör iväg henne till någon duktig utbildare som kan sig an henne. Hon är min drömhäst och jag vill inte att det blir fel... Någon som har några tips om hur man ska lägga upp träning etc.?

Senast ändrad:

e? jag har ingen dressyrsadel :crazy: jag äger inte ens nån.

så vart du fick det ifrån vet jag inte.

spänd är hon inte på alla bilder, vilka gångarter kallar du de högre? Jag vill inte skritta uppsuttet speciellt mkt då det inte är nyttigt för ryggen.

problemet med balansen har med att göra att sadeln har åkt fram 10 cm, det blir då obalans, vore trevligt om du läste hela inlägget om du ska komentera.

Vad menar du att araber lätt blir spända? min dam är i princip aldrig spänd, och jag känner inte igen det överhuvudtaget. Jag förstår heller inte vad du menar med att hitta benen... min häst vet nog vart hon har sina ben, så jag antar att du menar nåt annat än bokstavligt talat benen...
'

du frågade om den svängda dressyrgjorden, jag drog slutsatsen att du var intresserad av en dressyrsadel, men okej då missförstod jag.

jag tycker hon är jättespänd på alla bilder, syns framför allt över ryggen, nacken och benens rörelser.

jag menar det jag säger - araber blir lätt spända. Har sett ett fåtal avslappnade araber och det är ingen fördom jag har mot rasen, du hittar nog liknande erfarenheter om du frågar runt. de har även en tendens att vilja gå högt i form pga den spändheten.
att hitta benen menar jag balansen. Hon springer på rätt bra och rätt obalanserat på bilderna, och då anser jag att det har med balans och avslappning att göra. Hittar balans och ben gör man i ett avslappnat och mer harmoniskt tempo. det betyder inte skritt. du kan rida kortare intervaller och ta ner tempot så fort hon blir spänd och springig. tömköra mycket. och framför allt, sitta mkt stilla och balanserat som ryttare. Ju mer tendens hästen har att bli spänd, ju mer försiktig skulle jag vara med den som unghäst, att rida övningar där den blir spänd eller inte riktigt orkar balansera sig. avslappning och balans är det som tar er vidare.

du frågade hur hästen såg ut och ställde ett antal frågor så du fick svar på dem. sorry om du inte gillade svaren.

Kul att du ska till Hällekis! jag ska dit i september eller oktober som veckoelev en vecka, men tar nog inte med 05:an.. tycker att hon är väl grön för någon mer seriös träning, och tror det blir för mycket pengar för att bara kunna träna ett par dagar... men tar med en äldre årgång, så då kanske vi ses där!?

Hur har du tänkt dig lägga upp träningen? *nyfiken ;) Är din kille riden något, elelr är det det du tänkt börja med där nere?

Gällde detta mig? - Isåfall ska jag till hällekis i Augusti, som praktikant. Jag ska ha med mig min 05:a och börja smått med akademisk dressyr, både från marken och lite från ryggen.. Ska också vidareutbilda honom i trickträning och horsemanship :D

på min bomlösa distanssadel måste jag ha dressyrgjord.

Jag undrar hur du kan avgöra hur spänd hon är på hennes benrörelser på några bilder? man kan ju inte avgöra en häst steg på bilder så hur ska man då kunna avgöra om den är spänd eller inte :confused:
hennes steg ser ut så där när hon springer lös oxå.
vad gör hon med ryggen och nacken som du reagerar på?

det där med spänd får du nog förklara närmre, för jag förstår nog inte riktigt hur du menar... spänd muskulärt, spänd psykiskt eller ja... jag vill helt enkelt gärna ha en närmre förklaring :D och om det är fysiskt så vill jag nog veta närmre på vilket sätt oxå...

i skogen har hon ett mkt långsammare tempo, men jag upplever henne inte spänd och springig i övrigt heller, utom när hon vet att vi ska galoppera, men det är mer ivrighet än nåt annat.

anledningen till att jag gärna vill veta vad det är du ser i detalj är att jag inte tycker hon känns spänd, jag har nog aldrig upplevt henne spänd överhuvudtaget...

jag tar inte illa upp, men jag vill veta mer exakt så att jag kan få ett förstående för ditt påstående, annars hade jag ju inte bett om komentarer :idea: och utan förstålse lär jag mig heller inget nytt och då kommer jag sannolikt bara göra om samma misstag om och om igen.

Angående sadelgjorden så ett tips när det gäller hästar som har en sån magform att de puttar fram sadelgjorden och med den sadeln, är att helt enkelt inte spänna åt lika hårt på bakre spännet på sadelgjorden. Om du har två spännen så spänn i alla fall 2-3 hål lösare på den bakre. Många spänner den bakre för hårt och då trycker magen fram sadeln genom sadelgjorden...

Svängd sadelgjord hjälper också men inte om man drar åt sadelgjorden "fel" - självklart finns det svängda i dressyrlängd också.

Jag ska försöka svara på de frågor du har

psemarids306.jpg

Här ser man att hon är spänd helt enkelt av den sänkta ryggen och den väldigt höga halspositionen. svansen avslöjar också den, då den är en förlängning av ryggen.

psemarids308.jpg

även här visar sig spändheten, hon är i obalans och det visar sig i hur ryggen låses, halsen är uppspänd, och hon bromsar i med benen för att parera sig.
unghäst form nästan

psemarids467.jpg

Här är nog den som närmast kan börja visa ngra små tecken på avspänning. men här behöver du lätta av i fram, sitta ner i balans och inte öka på att sätta henne i obalans genom att titta ner eller få henne i handen för mycket. spändheten syns även i den höjda svansen, som är spänd. det är en övergång från ryggen som när ryggen blir spänd, även spänner svansen.
för hög form som vanligt

psemarids469.jpg

den här är rätt fin, du är mjuk i handen men behöver hjälpa henne genom att inte trycka ner framdelen när du faller över med överlivet. Hon behöver fortfarande mer balans i kroppen för att riktigt komma igenom bakifrån och fram, inte bara vika in sig, men det är ändå lite tecken på lite harmoni och avslappning som glimtar fram.

psemarids482.jpg

Här är det uberspänt igen. du hamnar i stolsits och hon spänner till, både nacke, rygg och bakben. titta särskilt på ländryggen bakom sadeln, den är sänkt - när ryggen är avslappnad höjs ländryggen, och det översätter även till hela överlinjen vid manke och hals. du har en bruten linje på samtliga bilder och denna visar den brutna vinkeln rätt bra.
psemarids713.jpg

Här ser du samma brutna vinkel.

psemarids716.jpg

Här ser du samma brutna vinkel, men här har hon ytterligare kopplat på spändheten genom att bryta av i nacken och bara böja in nosen, tar inte stöd framåt och du har ingen egentlig båge från bakbenen över ryggen och fram till nacken och bettet. steget blir därefter - det blir överdrivna forcerade steg där hon inte riktigt vilar på steget eller kommer igenom rörelsen pga spänningar.som ni ser så har sadeln glidit fram ca 10 cm, vad gör man för att sadeln ska stanna där den ska vara? jag vågar inte banta henne, hon är ju dräktig så man vet ju aldrig, hon kan ju behöva det där extra...

Hoppas jag förklarat lite bättre.

jo det tipset har jag fått förut... förra valacken hade samma problem... men tyvärr är hennes mage faktiskt ganska extrem...

gud så träligt det är, hon fick sån där hängbuk när hon var hos hingsten, och man vågar ju inte banta dem som dräktiga... och inte vågar man motionera dem heller... jag måste ju grundutbilda henne innan jag ställer av henne iaf... men jag kanske skulle prova en sadel med bom istället... fast den passar ju inte 100% så ja...

suck.........

Vi ta en liten paus nu. Trasan slängde av mig häromdagen och landade självklart på knäna, knäna är typ krossad och jag kan knappt gå. Så mamma får sköta om hästarna nu, hon kör Trasan nu och jag tänkte inte rida förns nästa vecka. Dumma häst.

hm...

ja lite bättre fattar jag... men, inte helt 100 tror jag... det där med bruten linje känns som att du får förklara mer... har läst det typ... 5 ggr utan att riktigt fatta till 100%

min balans är ju noll när sadeln glider fram, allt blir verkligen knas... det blir ju så för att sadeln börjar luta bakåt, och då åker mina ben framåt och överkroppen försöker kompensera och jag lutar mig då framåt, jag sitter inte så på min valack kan jag ju säga, och det beror på att sadeln ligger kvar där den ska!

jag skulle kunna lägga ut filmerna på henne när hon travar i skogen, jag tror du skulle gilla de bättre, fast då har jag henne på lång tygel.

Men vad tycker du om att hon sänker rumpan så mkt som hon gör då? hon är ju markant högre bak än fram, och eftersom hon är högre bak så ser det ut som att hon har tendens till svankrygg när hon står still, men detta synns ju inte när hon rör sig. utom när hon rör sig riktigt dåligt.

sen en tanke ang svansen, hon har jämt svansen i en båge, är hon jämt spänd då? 24 timmar om dygnet? jag har svårt att köpa det, så det får du gärna förklara närmre!

jag kommer säkert på fler frågor sen, men dessa kom jag på just nu :bump:

*knapplån*

Några bilder från gårdagens ihopsläpp med en ny beteshäst. Lejonhjärta som vanligt kaxig, men det var ett väldigt "lugnt" ihopsläpp förutom att de förstås sprang som tokiga (blir alltid så när man släpper dem på det här betet, verkar det som, riktigt stora ytor får de).
Dock hade Lejonhjärta fått sej en (flera) känga(-or) senare på kvällen och hade en rejäl lårkaka :crazy: Och var synbart halt. Tänkte ge det någon dag och sedan ge en ET-behandling (är utbildad på Equine Touch), men är hyfsat övertygad om att muskeln kommer återhämta sej bra med tid.

22033025.jpg

22033029.jpg

22033111.jpg

22033112.jpg

måste tillägga.

tack för att du tar dig tid att förklara och inte bara skriver det är såhär jag har rätt du har fel, diskussionen slutförd som så många andra :laugh:

*kl*

Tänkte bara slänga in en ruskigt kass bild på lilltjejen som jag tog med mobilen i hagen för några minuter sen.
Lovar att jag ska försöka få till några bättre bilder inom kort:angel:.

enda bilden där hon stod stilla:bump:
080714.jpg

de flesta bilder blev dock såhär:o:D
mule.jpg

hm...

ja lite bättre fattar jag... men, inte helt 100 tror jag... det där med bruten linje känns som att du får förklara mer... har läst det typ... 5 ggr utan att riktigt fatta till 100%

min balans är ju noll när sadeln glider fram, allt blir verkligen knas... det blir ju så för att sadeln börjar luta bakåt, och då åker mina ben framåt och överkroppen försöker kompensera och jag lutar mig då framåt, jag sitter inte så på min valack kan jag ju säga, och det beror på att sadeln ligger kvar där den ska!

jag skulle kunna lägga ut filmerna på henne när hon travar i skogen, jag tror du skulle gilla de bättre, fast då har jag henne på lång tygel.

Men vad tycker du om att hon sänker rumpan så mkt som hon gör då? hon är ju markant högre bak än fram, och eftersom hon är högre bak så ser det ut som att hon har tendens till svankrygg när hon står still, men detta synns ju inte när hon rör sig. utom när hon rör sig riktigt dåligt.

sen en tanke ang svansen, hon har jämt svansen i en båge, är hon jämt spänd då? 24 timmar om dygnet? jag har svårt att köpa det, så det får du gärna förklara närmre!

jag kommer säkert på fler frågor sen, men dessa kom jag på just nu :bump:

Bruten linje förklarar jag så gott jag kan:
du ska kunna tänka dig en mjuk båge från bakre korset mot lårdelen på hästen bak, över ryggen och fram till nacken. det har att göra med hur hästen vinklar sitt bäcken, vilket är nyckeln till mjukhet, balans och lösgjordhet. vinklas bäckenet kommer även ländryggen, manken och nacken. det är det man brukar kalla för att hästen kommer bakifrån och fram.

Jag ser att sadeln ger dig svårigheter. Jag skulle tänka som så att a och o i detta skedet på hästen är att den får vara balanserad och får hjälp med det. Om du inte kan komma tillrätta med sadel grejen just nu pga mage och annat, så tänk ändå att kvaliteten måste komma före, dvs anpassa ridningen därefter så att du kan rida så balanserat och mjukt som det går, och därmed hjälpa henne till balans och ökad styrka till balans, vilket ju är det som eftersträvas i detta läge framför allt annat.

vill gärna se skogsfilmerna, film är alltid bättre dessutom.

att hon sänker rumpan ibland är inte ett kvitto på avslappning i sig själv tyvärr. återigen har det att göra med hur hon vinklar bäckenet, det är möjligt att sänka rumpan i vissa rörelser/moment av rörelser utan att för den skull ha med bäckenet och vara avslappnad genom ryggen. Hon är snarare rätt skicklig på att sänka rumpan samtidigt som hon är spänd genom ryggen och hela halspartiet :D Jag tycker nog inte hon sänker rumpan alls utom på galopp bilderna, och det är en naturlig moment av galopp språnget. på travbilderna har hon rumpan uppe rätt bra och återigen, det ser du tydligast på att länden är sänkt.

ang. svansen så är det ju återigen en ras typisk grej för araber som av naturen har extremt hög svansföring. men det ÄR kopplat till spänning till mkt stor del - ja.

tack för att du tagit mina synpunkter på rätt sätt! :):bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 004
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka